وبلاگ

پمپ وکيوم بادي

پمپ وکيوم بادي

پمپ وکيوم بادي

پمپ وکيوم بادي پمپ وکیوم یا پمپ خلاء دستگاهی است که برای ایجاد خلاء در کاربردهای مختلف بکار می رود. قدرت مکش یک پمپ وکیوم، نشان دهنده میزان مکش حجم گاز بر حسب متر مکعب بر ساعت است.

پمپ وکيوم بادي

یک سیستم خلاء از یک یا چند وکیوم پمپ، فشارسنج، انواع شیرها، تله ها، اتصالات دائمی و غیر دائمی (فلنج ها) و نیز لوله های اتصال تشکیل شده است است. مهم ترین قسمت یک سیستم وکیوم، پمپ خلا آن است.

پمپ وکيوم بادي

پمپ وکيوم بادي

انواع پمپ وکیوم

پمپ های وکیوم به سه دسته کلی تقسیم می شوند:

  • پمپ وکیوم خشک (پمپ خلاء صنعتی بدون روغن)
  • پمپ وکیوم رینگ روغن (پمپ خلاء صنعتی روغن در گردش)
  • پمپ وکیوم رینگ آب (پمپ خلاء صنعتی آب در گردش)

پمپ وکیوم رینگ روغن (پمپ وکیوم روغنی)

پمپ وکیوم رینگ روغن به صورت روتاری (چرخشی و دوار) می باشد که در آن دو تیغه توسط روتور، 180 درجه چرخانده می شود، پمپ وکيوم بادي هوا از یک طرف وارد شده و پس از تولید فشار پایین توسط مکانیسم پمپ خلاء روغنی، از سمت دیگر خارج می شود. پمپ وکیوم روغنی همیشه باید روغن داشته باشد و در صورت کم بودن سطح روغن آن و عدم وجود روغن در محفظه آن، پمپ خلاء رینگ روغن خیلی زود خراب می شود.

پمپ مکنده

در این مدل پمپ مکنده، روغن نقش عایق کاری، خنک کاری و روغن کاری بخش های مختلف را بر عهده دارد.خلاء تولیدی این مدل پمپ خلاء رینگ روغن بین 1 تا 0.1 میلی بار بوده و کیفیت روغن درون آن جهت آب بندی در فشار های پایین بسیار موثر است. پمپ وکيوم بادي این مدل وکیوم پمپ روغن در گردش همچون هر وسیله دیگری که با روغن کار می کند دارای خروج بخار روغن و دود از اگزوز می باشد، پس پمپ خلا روغنی باید در فضایی با گردش هوا مستقر شود.

به صورت کلی این مدل وکیوم پمپ شامل

  • تیغه گردان
  • اگزوز
  • لوله و دریپچه اگزوز
  • فیلتر روغن
  • دریچه تزریق روغن
  • درجه نشان دهنده میزان روغن
  • لوله سوپاپ
  • محفظه جمع آوری اضافات
  • بخش وروردی و خروجی هوا
  • محفظه گاز بالاست
  • دریچه گاز بالاست و غیره

پمپ وکیوم خشک

پمپ خلاء خشک در رده پمپ های مکنده با خلاء پایین قرار می گیرند که اکثرا در محیط های شدیدا خورنده به کار می روند که باقی وکیوم پمپ ها نمی توانند در آن محیط کار کنند، خلاء نهایی تولیدی در این مدل پمپ خلاء خشک بین 1 تا 10 میلی متر جیوه می باشد. پمپ وکيوم بادي از این مدل وکیوم پمپ بدون روغن می توان به مدل اجکتیو که در محیط های با فشار هوای زیاد کار می کند و مدل پمپ وکیوم دیافراگمی که در اکثر محیط ها کار می کنند، اشاره نمود.

مزایای پمپ وکیوم خشک

  1. طول عمر بالا و طولانی
  2. اصطحلاک نسبتا پایین
  3. عاری بودن از روغن
  4. ایجاد خلاء با اعمل فشار
  5. کم صدا بودن و بدون آلایندگی
  6. حجم کم
  7. قیمت نسبتا مناسب

مزایای پمپ وکیوم رینگ روغن

  • دارای وزن سبک
  • راندمان بالاتر
  • ابعاد کوچک
  • قیمت مناسب
  • ارتعاشات صوتی و لرزشی کمتر
  • مناسب برای ایجاد خلاء های کم
  • منطبق با استاندارد های روز دنیا

انواع پمپ وکیوم از نظر میزان خلاء تولیدی

(از دریچه بالاست برای مانع شدن از میعان روغن در محفظه پمپ خلا صنعتی استفاده می شود و بخارات اضافی را به خارج پمپ وکیوم قبل از مایع شدن هدایت می کند.) پمپ وکيوم بادي نحوه کار این مدل وکیوم پمپ به صورت یک روند تکراری مکش، ایجاد فشار پایین تا خلاء 0.1 میلی بار و دهش گاز از اگزوز خروجی صورت می گیرد.

پمپ وکیوم رینگ آب (پمپ وکیوم آبی)

پمپ وکیوم رینگ آب از جمله وکیوم پمپ های گردش تیغه ای می باشند که ارتعاشات کم در زمان کارکرد دارند، محبوب ترین و پر کاربردترین مدل وکیوم پمپ بوده که اکثرا در جابجایی گاز ها و مایعات مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع پمپ مکنده نیازمند یک مایع (آب) یا درزگیر می باشند که قبل از شروع به کار پمپ وکیوم، باید داخل محفظه پمپ خلاء آب در گردش تا حدی (حداقل چند اینچ کمتر از مرکز بدنه) با آب پوشانده شود. این نوع پمپ مکنده انواعی دارد که شامل موارد زیر می باشد.

تک پروانه (بسته به میزان دبی از یک یا دو ساکشن استفاده می شود.)

دو پروانه که به صورت دو پمپ وکیوم عمل می کند پمپ وکيوم بادي (یک پمپ به عنوان پمپ وکیوم پشتیبان به افزایش خلاء می انجامد.) پمپ وکیوم آبی با بیش از دو پروانه (بیش از دو طبقه)

مزایای پمپ وکیوم رینگ آب

  1. کاهش توان مصرفی نسبت به سایر مدل ها
  2. افزایش میزان خلاء نسبت به قبل
  3. افزایش راندمان پمپ خلاء آبی
  4. کارکرد بدون لرزش
  5. عدم وجود خطا به دلیل یک تکه بودن ساختار
  6. عدم نیاز به روغن کاری داخلی
  7. جذب انواع گاز ها و مایعات
  8. طول عمر بالا و مقرون به صرفه
  9. هزینه تعمیر و نگهداری پایین

پمپ وکیوم رینگ مایع (لیکوئید رینگ)

استفاده از آن به عنوان بخار متوسط تا زیاد یک مایع یرای درزگیری می باشد، در خلاء عملیاتی تا حدود 30 تور به کار می رود و برای دستیابی به بیشتر از این مقدار خلاء، از روغن یا گیلیکول یا سایر سیالات کم فشار استفاده می شود. پمپ وکيوم بادي دارای قابلیت اطمینان بالا به دلیل سادگی عملکرد و دارای قیمت نسبتا بالا می باشد.

پمپ وکیوم پیستون دوار (روتاری پیستون)

از جمله پمپ های خلا قیمت بالا می باشند که دارای اطمینان بالا بوده که قیمت بالای این مدل نیز حاکی از کارکرد مناسب آن می باشد. پمپ وکيوم بادي این مدل از پمپ های مکنده صنعتی برای کاربرد های سنگین صنعتی استفاده شده به خصوص در محیط هایی که آلودگی آن بالا بوده و باید توسط پمپ خلاء پیستونی تحمل شود

پمپ وکیوم روتاری وین (پره دوار)

این نوع وکیوم پمپ دارای درزگیر روغن بوده و برای پمپاژ گاز های خنثی، خشک و تمیز به کار می رود. پمپ وکيوم بادي محدوده وکیوم عملیاتی این مدل به 5 تور می رسد و دارای کلاس قیمتی و خلاء تولیدی رده متوسط می باشد.

پمپ وکیوم بوستر (تقویت کننده خلاء)

پمپ وکيوم بادي پمپ وکیوم بوستر شتاب دهنده گاز ها می باشند که در مجموع منجر به افزایش ظرفیت تجهیزات خلاء می شوند (سرعت سیال تزریقی به پمپ خلا صنعتی را بهبود می بخشند).

پمپ وکیوم خشک (درای)

این مدل پمپ خلاء خشک بدون نیاز به مایع درزگیر، گاز ها را فشرده می کند و اکثرا در محیط های با خورندگی بالا مورد پمپ وکيوم بادي استفاده می باشد که سایر وکیوم پمپ ها در این محیط ها نمی توانند کار کنند و خلاء تولیدی این مدل حداکثر تا 10 میلی متر جیوه می رسد.

کاربرد پمپ وکیوم یا پمپ خلا صنعتی

پمپ وکيوم بادي فرآیند وکیوم یا ایجاد خلاء در موارد کوچک و خانگی تا مراکز درمانی و صنایع بزرگ کاربرد دارد که برخی از آنها شامل موارد زیر می باشد.

  • جاروبرقی های خانگی
  • بیمارستان ها
  • صنایع غذایی
  • صنایع خودرو سازی
  • صنایع فلزی و چوبی
  • صنایع لاستیک سازی و پلاستیک سازی
  • ریخته گری با خلاء
  • بسته بندی
  • فرمینگ با خلاء
  • داروسازی
  • پمپ های خلاء آزمایشگاهی

    کاربرد پمپ وکیوم یا پمپ خلا صنعتی

    کاربرد پمپ وکیوم یا پمپ خلا صنعتی

انواع فناوری پمپ وکیوم

پمپ های وکیوم كه توسط آن ها ذرات گازی پس از یك یا چندین مرحله متراكم سازی، پمپاژ و به فضای اتمسفر تخلیه می شوند. در این نوع وکیوم پمپ، ذرات گاز توسط تیغه های پر سرعت و بر اساس اصل انتقال حرکت پمپاژ می شوند.
پمپ های وکیوم كه توسط آن ها ذرات گاز، چگالیده شده و یا از طریق فرآیند هایی مانند تراکم کرایوژنیک یا واکنش شیمیایی یا یونی، به سطح یك جامد مقید میشوند. این مدل وکیوم پمپ نسبت به پمپ های وکیوم انتقالی خلاء بسیار بالاتری ایجاد می کنند.

محدوده فشار منفی قابل دسترس در سیستم های وکیوم

  • خلاء کم: محدوده فشار از 1 اتمسفر تا mbar 1 (اکثر کاربردهای وکیوم پمپ ها مانند فرآیند های خشک کردن، فرآیند
  • های شیمیایی، فرمینگ، تغلیظ و تقطیر مایعات، پمپاژ مایعات، انتقال مواد، فیلتراسیون و غیره در این محدوده قرار دارند.)
  • خلاء متوسط: محدوده فشار 1 تا mbar 10-3 (معمولا در کوره های خلاء کاربرد دارد.)
  • خلاء بالا: محدوده فشار mbar 10-3 تا mbar 10-7 (کاربردهای مربوط به شتاب دهنده های ذرات در این محدوده قرار دارند.)
  • خلاء بسیار بالا: محدوده فشار mbar 10-7 تا mbar 10-14
  • خلاء خیلی شدید: محدوده فشار بالاتر از mbar 10-4 (در حوزه همجوشی هسته ای کاربرد دارد.)

پمپ خلاء اولیه (پمپ وکیوم پشتیبان)

پمپ های وکیوم از لحاظ فشار عملیاتی می توانند در گروه پمپ های وکیوم اولیه (پمپ خلاء پشتیبان) یا پمپ های وکیوم ثانویه (پمپ خلاء تقویت کننده) قرار بگیرند. پمپ وکيوم بادي پمپ های وکیوم پشتیبان در محدوده فشار کم و پمپ های وکیوم تقویت کننده در محدوده فشار بالا و بسیار بالا قرار دارند.

پمپ وکیوم اتوکلاو

اتوکلاو دستگاهی است که از هوادهی و مکش ایجاد شده توسط پمپ خلاء یا پمپ وکیوم اتوکلاو در صنایع مختلف بهره می برد. پمپ وکيوم بادي از جمله مهمترین کاربرد های پمپ وکیوم اتوکلاو، استریلیزاسیون تجهیزات پزشکی در بیمارستان ها می باشد.

پمپ وکیوم تک مرحله ای و پمپ وکیوم دو مرحله ای

پمپ خلا تک مرحله ای نسبت به پمپ خلا دو مرحله ای فشار کاری کمتری داشته و خلاء کمتری ایجاد می کند. پمپ وکيوم بادي پمپ وکیوم تک مرحله ای با قطع جریان برق به هر دلیلی، عملیات مکش را متوقف می کند اما در پمپ خلاء دو مرحله ای مکش تا مدتی پس از قطع جریان برق ادامه می یابد.

پمپ خلاء آزمایشگاهی

از کاربرد های پمپ خلاء می توان به امور تحقیقاتی و آزمایشگاهی اشاره کرد. پمپ های خلاء آزمایشگاهی از ویژگی های طراحی منحصر بفردی برخوردار هستند. پمپ وکيوم بادي چرا که در اکثر موارد ایجاد خلاء در محدوده های فشار متفاوت باید بدون ایجاد صدا و لرزش، بدون آلایندگی، سازگار با مواد شیمیایی و خورنده و غیره انجام شود.

نحوه عملکرد پمپ وکیوم اتوکلاو

در یک دستگاه اتوکلاو برای استریلیزاسیون تجهیزات پزشکی از طریق بخار دما بالا، نیاز به ایجاد خلاء می باشد. پمپ وکيوم بادي پمپ وکیوم اتوکلاو با ایجاد مکش و تخلیه کامل هوا در محفظه مربوطه، عملکرد و بازدهی اتوکلاو را بهبود می بخشد.

پمپ وکیوم سیلیکون

در صنعت پمپ های خلاء برای حباب گیری موادی مانند انواع چسب ها، قالب های اپوکسی، قالب رزین، قالب سیلیکونی، لوله های کربنی و سیلیکونی و غیره کاربرد دارند. پمپ وکيوم بادي پمپ وکیوم سیلیکون، خلاء مورد نیاز در مخزن دستگاه حباب گیری را تأمین می کند.

پمپ وکیوم یا خلاء چیست؟

پمپ وکیوم یا پمپ خلا تجهیزی است که برای ایجاد خلاء در موارد مصارف متنوعی کاربری دارد. پمپ وکيوم بادي قدرت مکش یک پمپ وکیوم، نشان دهنده میزان مکش حجم گاز بر حسب متر مکعب بر ساعت (m3/h) است.

وکیوم یا خلاء چیست؟

تخلیه سیال یا هر ماده دیگری از یک محیط به طوری که فشار آن از فشار محیط (اتمسفر) کمتر شود، وکیوم نام دارد. پمپ وکيوم بادي به عبارت دیگر فرآیند مکش (ایجاد فشار منفی) در یک محیط یا محفظه، فرآیند وکیوم یا خلاء نامیده می شود.

پمپ خلاء ثانویه (پمپ وکیوم تقویت کننده)

عامل ایجاد فشار در یک محفظه، مولکول های هوا می باشند. در طول کارکرد پمپ وکیوم، این مولکول های هوا توسط پمپ خلاء مکیده می شوند. اگرچه رسیدن به فشار صفر مطلق در عمل امکان پذیر نیست، پمپ وکيوم بادي اما پمپ وکیوم امکان رسیدن به فشار های بسیار پایین، مابین صفر مطلق و اتمسفر را فراهم می کند.

مزیت پیستوله هواگیر بادی سوماک نسبت به مدل های مشابه

شاید ابزار های دیگری مانند پمپ وکیوم دستی نیز بتواند این عملیات را انجام دهد اما باید به این نکته توجه کنید که سوماک این محصول را به صورت اختصاصی برای هواگیری لنت های ترمز طراحی کرده است و تمامی لوازم جانبی که نیازمند کار شما باشد را کنار آن ارائه میدهد. پمپ وکيوم بادي همچنین استفاده از نیروی باد در این محصول به سرعت و دقت کار شما کمک ویژه ای میکند.

پمپ صنعتی

پمپ خلا یک نوع پمپ صنعتی می باشد که به عنوان پمپ های تحت خلا قرار گرفته اند. ساختار این پمپ شامل یک محفظه که یک روتور به علاوه پروانه ها متصل به محور چرخنده در داخل آن قرار گرفتند اند. پمپ وکيوم بادي هنگامی که یک مایع با یک سیال به داخل پمپ جریان پیدا می کند، حداقل اصطحلاک میان مایع و بخش متحرک ایجاد می شود. این پمپ ها بر این اساس کابردهای متفاوت تولید و برای استفاده عموم مردم به بازار عرضه شده اند.

قيمت پمپ وکيوم چيني

پمپ وکیوم یک نوع پمپ صنعتی می باشد که به عنوان پمپ های تحت خلا قرار گرفته اند. ساختار این پمپ شامل یک محفظه که یک روتور به علاوه پروانه ها متصل به محور چرخنده در داخل آن قرار گرفتند اند. پمپ وکيوم بادي هنگامی که یک مایع با یک سیال به داخل پمپ جریان پیدا می کند، حداقل اصطحلاک میان مایع و بخش متحرک ایجاد می شود. این پمپ ها بر این اساس کابردهای متفاوت تولید و برای استفاده عموم مردم به بازار عرضه شده اند.

تاریخچه پمپ خلاء

پمپ باد خلاء به ابزاری گفته می شود که جهت انجام برخی آزمایشات که در آن ها نیاز به عدم حضور اکسیژن و گازهای دیگر می باشد مورد استفاده قرار می گیرد. پمپ وکيوم بادي ساختار آن معمولا شیشه ای بوده و هم اندازه یک بطری است. محفظه شیشه ای آن بعد از اینکه لبه های با نوعی سیلانت مایع پوشانده می شود، و به صورت وارونه روی سطح قرار می گیرند و سپس از سوراخی کوچک که در پشت آن قرار دارد عمل مکش صورت می گیرد.

اولین پمپ خلاء هوا

اولین پمپ خلاء هوا در سال ۱۶۵۴ توسط فیزیک دان ارتشی اوتو وان گوریک اختراع شده است. او در طی آزمایش، دو تیم اسب را در مقابل یکدیگر قرار داد تا دو نیم کره را که با تخلیه هوای بین آن ها بهم وصل شده اند از هم جدا کنند، پمپ وکيوم بادي هیچ تیم اسب نتوانست نیمکره ها را از هم جدا کند بنابراین اثبات شد خلاء وی چگونه کار می کند.

پمپ خلاء هوا

اولین پمپ خلاء هوا در سال ۱۶۵۴ توسط فیزیک دان ارتشی اوتو وان گوریک اختراع شده است. او در طی آزمایش، دو تیم اسب را در مقابل یکدیگر قرار داد تا دو نیم کره را که با تخلیه هوای بین آن ها بهم وصل شده اند از هم جدا کنند، پمپ وکيوم بادي هیچ تیم اسب نتوانست نیمکره ها را از هم جدا کند بنابراین اثبات شد خلاء وی چگونه کار می کند.

انواع پمپ خلاء

پمپ وکيوم بادي پمپ های کیوم و خلاء در انواع و مدلهای مختلف در بازار وجود دارد که با توجه به کاربرد و نیازی که از آنها خواهد رفت به چند دسته اصلی تقسیم می شوند.

  • پمپ خلاء لیکویید رینگ
  • پمپ وکیوم روتاری وین
  • پمپ پیستونی دار
  • پمپ وکیوم خشک
  • پمپ تقویت کننده خلا
  • پمپ خلا با سیستم گردش آب

پمپ خلاء

پمپ باد خلاء ابزاری است که با ایجاد مکش می تواند هوای درون یک محفظه را خالی کرده و موجب تشکیل خلاء شود. این دستگاه برای ایجاد خلاء یا اصطلاحا وکیوم سازی در یک سیستم و خارج کردن همه مولکول های گاز از سیستم به کار می رود. مولکول های گاز در شرایطی حرکت می کنند که بین دو نقطه، اختلاف فشار ایجاد شده باشد. ناحیه ای که مولکول های کمتری دارد، منطقه کم فشار و ناحیه ای که مولکول بیشتری را در خود جای داده است، منطقه پرفشار شناخته می شوند.

پمپ خلاء روتاری

پمپ خلاء روتاری که به پمپ هیدرولیک گردان یا دوار معروف است در گروه پمپ های جابجایی( displacement pumps ) قرار گرفته اند. پمپ وکيوم بادي این دستگاه یک نوع پمپ مثبت جابجایی است که از پره نصب شده به روتور تشکیل شده و در داخل یک حفره می چرخد. در برخی موارد این پره ها می توانند طول متغیری داشته باشند و یا برای حفظ تماس با دیوار پمپ به هم تنیده شوند.

پمپ خلاء لیکویید رینگ

پمپ‌ وکیوم رینگ مایع مورد استفاده برای بار بخار متوسط تا زیاد است. مایعی که نقش درزگیر را دارد. دستیابی به خلأ بیشتر با استفاده از روغن، گلیکول یا سایر سیالات کم فشار شدنی است. پمپ وکيوم بادي از آنجایی که پمپ وکیوم رینگ مایع بوسیله یک سیال سازگار با پروسه بخار و گاز به سایر پروسه ها درزگیری شده و مورد استفاده در سیستم ساکشن مرکزی بیمارستان ها و صنعت فلزات و معادن می باشد.

پمپ آب در گردش وکیوم

پمپ وکیوم آب در گردش یکی از محبوبترین انواع پمپ‌ وکیوم است. کاربرد این پمپ بصورت وسیع در صنایع جهت جابجای انواع گازها و مایعات به علل متعددی از جمله تک محوره بودن، عدم اصطکاک بین قطعات مکانیکی و استهلاک کم پمپ است. پمپ وکيوم بادي اگر مایع در گردش پمپ آب باشد می‌توان تا فشار ۳۳ میلی بار رسید که این فشار همان فشار بخار آب در دمای ۱۵ درجه سانتیگراد است.

پمپ آب در گردش وکیوم

پمپ آب در گردش وکیوم

قيمت پمپ وکيوم دست دوم

برای بازدهی بهتر پمپ باید مایع در گردش همواره خنک باشد، قطعات متحرک پمپ را بصورت دوره‌ای بازدید و تعویض نمود. از خروجی وکیوم پمپ آبی بعنوان کمپرسور گاز نیز استفاده می‌شود که کاربرد بسیار زیادی درصنایع دارد. پمپ وکيوم بادي مثل جابجایی گازCO2 کارخانه و گازهای فرآیندی نفت و گاز و همینطور انتقال کلیه مواد اسیدی و بازی که با هیچ پمپ دیگری امکان پذیر نیست.

کاربرد پمپ

  • صنایع لاستیک سازی تخلیه هوای داخل لاستیک و جداسازی از قالب
  • صنایع شیشه و بلور سازی فرم دادن به قطعات شیشه ای
  • واحد های دامداری (شیر دوش مرکزی)
  • صنایع ماشین سازی سیستم وکیوم مرکزی جهت تمیز کردن ماشین آلات
  • صنایع شیمیایی تخلیه مخلوط گازها و بخارها
  • صنایع سیم و کابل تخلیه هوای کوره عملیات
  • صنایع کاغذ، مقوا (آبگیری از خمیر کاغذ)، صنایع چوب و فیبر
  • صنایع ریخته گری (ریخته گری در خلاء)
  • صنایع نساجی خشک کردن و کرک گیری پارچه
  • صنایع چاپ سیستم وکیوم مرکزی دستگاه های چاپ و حمل و نقل کاغذ
  • صنایع قندسازی و شکلات ایجاد وکیوم در سیستم های تغلیظ
  • صنایع چرم سازی دستگاه های خشک کن

روغن روتاری

روغن پمپ وکیوم که با عناوین دیگری مانند روغن روتاری هم در بازار شناخته می شود می تواند تفاوت های زیادی داشته باشد. اما در عین حال انتخاب روغن مناسب و استاندارد و همچنین آشنایی با شرایط آن تاثیر بسیار مهمی در نحوه عملکرد فرآیند دارد. پمپ وکيوم بادي بنابراین خرید روغن مناسب و استاندارد در کنار شرایط کاری آن اصلی ترین فاکتور ها در جلوگیری از استهلاک سیستم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *