وبلاگ

جايگزين گاز 401

جايگزين گاز 401

جايگزين گاز 401

جايگزين گاز 401 سیستم های سرمایشی یا سرما زا، امروزه کاربردهای زیادی در جوامع بشری پیدا کرده اند و موارد استفاده از آن ها به ضروریات زندگی انسان ها تبدیل شده است. سیستم هایی مثل یخچال ها یا کولرهای ماشین، از گازهای مبردی بهره می برند و جزئی جداناپذیر در زندگی مدرن امروزی هستند.

جايگزين گاز 401

به همین منظور می خواهیم شما را با عملکرد و سود و زیان های آن ها آشنا کنیم تا بدانید، این که برخی افراد، آن دسته از گازها را برای محیط زیست مضر می دانند، تا چه حد به واقعیت نزدیک است و استفاده از آن ها، چه تاثیراتی بر روی لایه اوزون دارد و نقش آن ها در گرمایش جهانی چیست.

جايگزين گاز 401

جايگزين گاز 401

مبرد یعنی چه؟

مبرد به ماده ای اطلاق می شود که به صورت مایع و گاز وجود دارد و کاربرد آن کاهش دمای یک سطح مشخصی از یک ناحیه می باشد. سیستم های سرمایش و کولر ماشین و یخچال های خانگی از مواردی هستند که از این ماده استفاده می کنند.

خريد گاز r404

به طور کلی می توان عنوان کرد که تمام دستگاه هایی که از سیکل تبرید تراکمی بهره می برند، از گازهای مبرد استفاده می نمایند. این عامل سبب شده است که گازهای مبرد در سیستم های تهویه و برودتی نیز مورد استفاده زیاد قرار بگیرد.

call to action

در انشعابات، گاز به عنوان مبرد استفاده می شود

در انشعابات، گاز به عنوان مبرد استفاده می شود. مبرد گازی که در کولر گازی اسپلیت استفاده می شود، در داخل محفظه کمپرسور قرار دارد. در سایر تجهیزات برودتی مانند چیلرها، آب به عنوان مبرد عمل می کند. سایر مواد مورد استفاده در چرخه تبرید شامل آمونیاک و دی اکسید کربن می باشد.

قيمت گاز r410

در سال های میانی قرن نوزدهم، هنگامی که سیستم های تهویه مطبوع اختراع و فروخته شد، از اتر به عنوان مبرد استفاده شد. پس از این که سال ها از تولید و استفاده از اسپلیت گذشت، صنعتگران، از مواد و مبردهای دیگری از جمله آمونیاک و گاز دی اکسید کربن در کمپرسورهای کولر گازی بهره بردند.

اولین مبرد CFC

اولین مبرد CFC در سال 1926 توسط فردی به نام توماس میدگلی با نام تجاری R22 کشف و معرفی شد. این مبرد، کارآمدتر از مبردهای قبلی است و غیر سمی و قابل اشتعال است.

گاز R22

می توان از گاز R22 به عنوان اولین گاز مبرد یاد کرد. این گاز از کربن، هیدروژن، کلر و فلورین (CHCLF2) استفاده می کند و قابل اشتعال و انفجار نیست. این مبرد دارای سمیت بسیار کم و نقطه جوش منفی 40.8 درجه سانتی گراد، پایداری شیمیایی خوب و اثر خورندگی بسیار کمی بر روی فلزات است.

نحوه شارژ گاز r404a

استفاده از این گاز باعث آزاد شدن گاز O3 به محیط می شود و تأثیر مخربی بر لایه اوزون دارد و همچنین جو زمین را گرم می کند. به همین دلیل است که استفاده از این گاز در سیستم خنک کننده در کشورهای اروپایی و آمریکایی و در کشور ممنوع شده است.

تاریخچه گاز مبرد

قدمت و آغاز تولید و فروش کولر به قرن 19 برمی گردد. در ابتدای کار به جای گاز مبرد در این دستگاه ها از اتر استفاده می شد. در سال 1873 بود که موادی مانند آمونیاک به عنوان مبرد به عنوان اسپلیت به بازار آمد. از آنجا که این مواد، سمی و قابل اشتعال بودند و همچنین خطری برای محیط زیست محسوب می شدند، استفاده از آن ها در طول زمان کاهش یافت.

گاز r404 کوليب

در سال 1926 بود که توماس میدگلی اولین مبرد کلروفلوروکربن (CFC) را با نام تجاری R12 معرفی کرد. مبرد R12 کارآمدتر از مبردهای موجود است و یک گاز غیر سمی و غیر قابل اشتعال است. این مبرد از سال 1931 به طور رسمی در سیستم های برودتی مورد استفاده قرار گرفته است.

سرمایش یا تبرید

تبرید که سرد شدن نیز نامیده می شود، فرآیندی است که در آن، گرما از یک فضا یا ماده گرفته می شود و به محیط دیگری منتقل می شود. در واقع در فیزیک، خنک کننده یک پدیده انتقال حرارت است.

جدول دما و فشار گاز 404

در طول فرآیند خنک کنندگی، ما در واقع تلاش می کنیم تا دما را در مکان یا فضای مورد نیاز خود کاهش دهیم. این می تواند خانه، محل کار یا حتی یخچال صنعتی شما باشد. جايگزين گاز 401 گرما توسط محیط هدف، معمولاً توسط اواپراتور جذب می شود و به وسیله کندانسور در محیط دیگر دفع می شود.

call to action

جدول دما و فشار گاز 404

بیشتر مردم بر این باورند که مبردها تنها گازهایی هستند که برای کولر ماشین یا یخچال ها مورد استفاده قرار می گیرند. بسیاری دیگر نیز بر این باورند که مبرد فقط یک گاز است. جايگزين گاز 401 در حالی که این گونه نیست و مبرد را می توان به شکل مایع نیز به وفور یافته و مورد استفاده قرار داد.

کارکرد مبرد

مبردها می توانند از تغییرات فازی و ترمودینامیکی بهره جسته و هر زمان که لازم بود، تغییر شکل داده و آن هایی که گاز هستند مایع گردیده و مایع ها نیز به گاز تبدیل شوند و این توانایی باعث شده است که این مواد به طور گسترده ای در صنعت از جمله در سیستم ها و دستگاه های تبرید و تهویه استفاده می شود. جايگزين گاز 401 دستگاه هایی مانند چیلرهای فشاری، جدا کننده مجاری و VRF از مبرد در چرخه کار خود استفاده می کنند.

جايگزين گاز r134

اما با تمام این ویژگی ها و کارایی های گازهای مبرد، همچنان بحث مضر بودن آن ها برای محیط زیست و تاثیر به سزای آن ها در گرمایش زمین وجود دارد و به همین علت است که هر روز بحث هایی مثل جايگزين گاز 401 مطرح می گردد.

ODP و GWP

اصولا آثار منفی مبردها به دو بخش تخریب لایه اوزون و گرمایش زمین تقسیم می شود که هر کدام با نام اختصار و مخصوص به خود شناخته می شوند که در این بخش از مقاله “جايگزين گاز 401 ” می خواهیم به بررسی آن ها بپردازیم.

  • تخریب لایه اوزون (ODP)
  • گرمایش زمین (GWP)

Global Warming Potential (GWP)

این معیار چنین تعریف می شود: ظرفیت ایجاد گرمایش زمین به نسبت ماده دی اکسید کربن

عدد چنین آسیبی از 0 شروع شده و سقف مشخصی ندارد. جايگزين گاز 401 به این معنی که هر چه ماده ای برای گرمایش زمین مضرتر باشد، GWP آن عدد بالاتری خواهد بود. بازه زمانی که برای سنجش این اثر در نظر گرفته شده، 20 ساله و یا 100 ساله می باشد.

Ozone Depletion Potential (ODP)

معیار سنجش ODP با عددی ما بین 0 و یک نشان داده می شود و هر مقدار که عدد به 1 نزدیک باشد، به این معنی است که ماده برای لایه اوزون خطرناک تر است. جايگزين گاز 401 به طور مثال می توانیم مبرد CFC11 را ذکر کنیم که دارای عدد ODP برابر با 1 است و به این ترتیب بسیاری از مبردها را با آن مقایسه کرده و درصد مضر بودن آن برای لایه اوزون را تعیین می کنند.

دسته بندی انواع گاز مبرد

معمولا مبرد ها در چندین گروه طبقه بندی می شوند. این طبقه بندی بر پایه ساختار شیمیایی و ترکیبات آن ها انجام می پزیرد. مطابق با این تقسیم بندی، مبرد ها به 4 گروه تقسیم می شوند.

  • کلروفلوئوروکربن (CFC)
  • هیدرو کلروفلوئوروکربن (HCFC)
  • هیدرو فلوئوروکربن (HFC)
  • مبردهای طبیعی

مبردهای طبیعی شامل هیدروکربن ها (HC) و دی اکسید کربن (CO2) است، جايگزين گاز 401 در حالی که مبردهایی همچون CFC ، HCFC و HFC مبردهای صنعتی هستند که توسط کارخانه ها و شرکت های مخصوصی ساخته می شوند.

دسته بندی انواع گاز مبرد

دسته بندی انواع گاز مبرد

کلروفلوروکربن ها (CFC)

این مبردها بخشی از نسل قدیمی مبردها تلقی می شوند که اولین تولید آن ها به دهه 1930 برمی گردد که مطابق با داشته های علمی بشر در آن دوران، جايگزين گاز 401 ماده سمی و قابل اشتعالی تلقی نمی شدند.

جايگزين گاز r32

در اوایل دهه 1970 میلادی، تحقیقات علمی دانشمندان ثابت کرد که این مواد برای لایه اوزون مضر هستند و به طور کلی برای محیط زیست ضرر دارند. جايگزين گاز 401 استفاده از این مبردها در اوایل دهه 1990 میلادیبه دلیل تأثیر مخرب آن ها بر محیط زیست، ممنوع شد.

CFC ها چگونه لایه اوزون را تخریب می کنند؟

جايگزين گاز 401 همان طور که می دانید، لایه های جو اطراف زمین به دو دسته تقسیم می شوند:

  • تروپوسفر: لایه ای از هوا از سطح زمین تا 10 مایل بالاتر از سطح زمین است.
  • استراتوسفر: لایه ای جوی در فاصله 10 تا 31 مایلی از سطح زمین.

هیدرو کلروفلوئوروکربن (HCFCs – Hydro chlorofluorocarbons)

مبردهای HCFC حاوی هیدروژن، کلر و فلورین و کربن هستند. چنین مبرد هایی خطرات بسیار کمتری نسبت به CFC ها برای محیط و لایه اوزون دارند، اما این بدان معنا نیست که هیچ گونه مشکل یا خطری ندارند. اما تنها 10٪ آن ها تأثیر منفی بر لایه اوزون و گرم شدن کره ی زمین دارند. جايگزين گاز 401 این امر، به این دلیل است که مبردهای HCFC از اتم های کلر کمتری تشکیل شده است.

نقش لایه اوزون در انعکاس نور خطرناک خورشید

لایه معروف اوزون که نقش بسیار مهمی در انعکاس آثار مضر تابش اشعه ماوراء بنفش خورشید دارد، در ابتدای لایه ی استراتوسفر قرار دارد. جايگزين گاز 401 لایه اوزون از رسیدن اشعه ماوراء بنفش به سطح زمین جلوگیری می کند و طول موج UV-b را به شدت کاهش می دهد که دو پرتو بسیار مضر برای موجودات زنده به حساب می آیند.

حجم مواد CFC

هنگامی که حجم مواد CFC در سطح زمین زیاد بود، بخشی از این ماده از لایه تروپوسفر به لایه استراتوسفر منتقل می شد و هنگامی که در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید قرار می گرفت، اتم کلر جدا شده و به لایه استراتوسفر ساطع می شد و این کلر بدون اتم، جايگزين گاز 401 به دلیل ترکیب شیمیایی با لایه اوزون (O3) ، لایه اوزون را تخریب و تخلیه می کند.

call to action

برخی مبردهای HCFC

HCFC ها مواد آلاینده ، ارزان و سازگار با محیط زیست هستند. حتی با این که مضرات این دسته از مبرد ها برای محیط زیست زیاد نیست یا نزدیک به صفر است، ولی با این همه، به عنوان گازهای گلخانه ای شناخته می شوند و در واقع می توانند لایه اوزون را به آرامی اما پیوسته از بین ببرند. جايگزين گاز 401 برخی از مبردهای خانواده HCFC عبارتند از:

  • R22
  • R123
  • R124
  • R401A
  • R401
  • R402A
  • R403
  • R408A
  • R409A
  • R414
  • R416A

گازهای مبردی

در حال حاضر آن دسته از صنایعی که با گازهای مبردی سر و کار دارند، به طور کامل بهینه نشده اند و همچنان می توان آن ها را در بازار سیاه پیدا کرد. جايگزين گاز 401 اما داده ها نشانگر این است که حدود نیمی از این سیستم ها به روز شده هستند و از استاندارد های لازم برای کاهش حداکثری مضرات مبردها بهره مند می باشند.

Hydrofluorocarbons ، هیدرو فلوئوروکربن (HFC)

این نوع مبرد حاوی هیدروژن، فلورین و کربن است و کلر ندارد. جايگزين گاز 401 بنابراین، این نوع مبردها برای لایه اوزون مضر نیستند. آن ها با محیط زیست سازگار هستند و تهدیدی به حساب نمی آیند.

برخی از مبردهای خانواده HFC

اگر چه این دسته از مبردها اتم کلر ندارند، اما آن ها را نیز مثل CFC و HCFC باید دارای تأثیرات عمده ای بر گرمایش زمین دانست. در مقابل، خنک کننده های طبیعی نیز این مشکل را حل کرده اند.

جايگزين گاز 401 در زیر مخفف برخی از مبردهای HFC آمده است

  • R23
  • R134a
  • R404A
  • R407C
  • R410A
  • R417A
  • R422A
  • R422
  • R422D
  • R507
  • R508

ویژگی های گازهای مبردی

  • مبرد نباید سمی باشد.
  • مبرد نباید سیم پیچ موتور را خورد کند.
  • گاز مبرد نباید باعث اکسیداسیون شود.
  • قطعات متحرک در خط مبرد که با مبرد در تماس هستند، باید روغن کاری شوند.
  • پانل گاز نباید با روغن کمپرسور مخلوط شود.
  • برای تبخیر مقدار مناسب مبرد در زمان ثابت، این گاز باید دارای دمای پنهان پایدار باشد.
  • به طور کلی، ترکیب شیمیایی مبرد باید به گونه ای باشد که در صورت نشت گاز، محصولات موجود در یخچال آلوده نشوند.
  • گاز مبرد نباید رسانای الکتریکی باشد.

مبردهای طبیعی

چنین کولرهایی به دلیل نامی که دارند، مانند سایر کولرها به صورت مصنوعی تولید نمی شوند.در حالی که مبردهای طبیعی هیچ خطری برای طبیعت و محیط زیست و لایه اوزون ندارند، اما تأثیر کمی بر گرمایش زمین دارند. جايگزين گاز 401 قیمت مبردهای طبیعی پایین تر از همتایان صنعتی خود می باشد.

انواع مبردهای گازی

جايگزين گاز 401 حال بیایید به مهم ترین انواع قابل اشاره از مبردهای گازی در مقاله ” جایگزین گاز ۴۰۱” بپردازیم.

گاز R12

مبرد Freon R12 کاربردهای زیادی دارد و در کاربردهای گوناگونی مانند سیستم های برودتی کوچک هرمتیک، چیلرهای فشار مثبت بزرگ، سیستم های تهویه مطبوع خودرو و دیگر سیستم های خنک کننده استفاده می شود. جايگزين گاز 401 ترکیب مبرد Freon R12 فرمول دی کلرواتان فلورومتان (CCl2F2) است.

گاز R11

مبرد Freon R11 مخصوص چیلرهای گریز از مرکز با حجم بالا و فشار پایین است. مبرد این گاز فرئون با فرمول tri-chloro-fluoromethane (CCl3F) فرموله شده است. این مبرد فرئون به دلیل عدم اشتعال پذیری و عدم انفجار و همچنین عدم سمیت و ثبات، یک گاز مطمئن است. جايگزين گاز 401 با این حال، باید توجه داشت که مبرد R-123 Freon اکنون می تواند به جای R11 در مبردهای جدید استفاده شود.

گاز R22

گاز R22 قطعاً مشهور ترین و پر کاربرد ترین مبرد فرئون است که برای لوازم مختلف مانند کولرهای شکاف دار و کولرهای صنعتی و دیگر کمپرسورها و یخچال ها استفاده می شود. جايگزين گاز 401 فرمول این گاز، کربن کلریدریک HCFC است.

گاز مبرد R410A

با این حال اخیراً، تولید این گاز به دلیل آسیب هایی که به لایه اوزون وارد کرده است، از سوی صنعتگران محدودتر شده و گاز R22 در بسیاری از مارک های کولر گازی با گاز مبرد R410A جایگزین شده است. جايگزين گاز 401 مبردهای R407 و R422C نیز می توانند جایگزین گاز R22 شوند.

گاز مبرد R410A

گاز مبرد R410A

گاز R134a

گاز مبرد Freon R134a یکی از پرکاربردترین گازهای فرئون است و می توانید کپسول های گاز R134a زیادی را در بازار مشاهده کنید. جايگزين گاز 401 زیرا این گاز در واقع جایگزینی برای مبرد R12 است و در طیف گسترده ای از وسایل و کمپرسورهای برودتی مختلف استفاده می شود. فرمول شیمیایی این گاز CH2FCF3 است.

قيمت گاز r410 سه کيلويي

در بیان خصوصیات دیگر این گاز می توان گفت که غیر سمی و بی رنگ است و حتی می تواند به عنوان جایگزینی برای گازهای R401A ، R401 ، R409A ، R409 استفاده شود. جايگزين گاز 401 در حقیقت، این گاز در حال حاضر یکی از پرفروش ترین کپسول های گاز در بازار است.

گاز R404A

این گاز تشکیل شده از سه گاز فرئون R134A ، R143A و R125 است. این گاز مبرد، بیشتر به عنوان جایگزین مناسب برای برخی از گازهای فرئون مانند R502 و R22 استفاده می شود. این گاز در لوازم مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. جايگزين گاز 401 به عنوان مثال: گاز مبرد در یخچال ها ، گاز مبرد در دستگاه های خودکار فروش مواد غذایی، در یخچال های مخصوص نگهداری مواد غذایی و ماشین های یخچال دار و غیره.

گاز R410A

این گاز را نیز می توان جزو پر فروش ترین ها و محبوب ترین ها در صنایع امروزی دانست. از ترکیب گازهای R32 و R125 Freon این گاز مبردی به دست می آید. این گاز در قالب کپسول در برندهای مختلف در بازار در دسترس عموم قرار دارد. جايگزين گاز 401 ویژه ترین مورد استفاده این گاز، در کولر گازی اینورتر، در اسپلیت اینورتر و در کولرهای قابل حمل می باشد.

گاز R407C

گاز مبرد فرئون R407C در واقع مخلوطی از گاز مبردهای R32 ، R125 و R134a است و عموماً دارای خواص مشابهی با مبرد Freon R22 است و به طور طبیعی در انواع مختلفی از تجهیزات برودتی و تهویه مطبوع استفاده می شود. جايگزين گاز 401 سیلندرهای گاز R407C نیز در اندازه های مختلف در بازار موجود است.

گاز R507

مبرد R507 Freon دارای ترکیب متفاوتی است و ترکیبی از گازهای R143A و R125 Freon است. البته از آنجا که عملکرد گاز مبرد R507 بسیار شبیه R502 Freon است که بسیار مورد استفاده قرار می گیرد، در بسیاری از موارد می تواند به عنوان جایگزین مورد استفاده قرار گیرد. جايگزين گاز 401 البته از آنجا که گاز R507 برای محیط زیست مضر است، می توان به جای آن از R502 Freon استفاده کرد.

گاز R502

گاز مبرد R502 Freon در واقع مخلوطی از گازهای فرئون R22 و R115 است و فرمول شیشه ای آن کلرو دی فلورومتان نام دارد. بیشترین استفاده از این گاز فرئون، در فرایندهای تبرید در دمای پایین است و همچنین در کمپرسورهای نسبتاً ارزان استفاده می شود. جايگزين گاز 401 به همین دلیل در یخچال های خانگی و یخ سازهای صنعتی استفاده می شود.

عوامل مهم در انتخاب مبردهای گازی

در این بخش از مقاله ” جايگزين گاز 401 ” می خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که معیارانتخاب مبردهای گازی چه عوامل و ویژگی هایی می باشند؟

پارامتر دوم، غیر سمی بودن

با توجه به سمیت مبردهای گازی، آن را در 6 گروه طبقه بندی می کنند که در آن ها مبردهای گروه 1 سمی تر از سایر گروه ها هستند و تماس کمتر با آن ها باعث ایجاد اثرات مضر و خطرناک می شود. اما مبردهای گروه ششم بیشتر به دلیل غلظت کم اکسیژن در هوا سمی هستند. جايگزين گاز 401 بنابراین ما این کلاس را غیر سمی می نامیم.

عامل اول، ایمنی

این ویژگی مبردهای گازی به طور مستقیم بر عمر کاربران تأثیر می گذارد. جايگزين گاز 401 بنابراین از پارامترهای دیگر مهمتر است. ضریب ایمنی مبرد به طور کلی باید شامل مواد غیر قابل اشتعال، منفجره و غیر سمی باشد. از طرف دیگر، نباید واکنش شیمیایی مضر با مایعات، رطوبت و سایر مواد مورد استفاده در تجهیزات تبرید داشته باشد.

ویژگی سوم، نشت مبرد گاز

جايگزين گاز 401 یکی دیگر از شرایط بسیار مهم مبرد، نشتی سیستم است. این نشت می تواند به دو صورت رخ دهد:

  • فشار سیستم، کمتر از فشار محیط باشد.
  • فشار سیستم، بیشتر از فشار محیط باشد.
  • در حالت اول که فشار سیستم کمتر از فشار اتمسفر است، بنابراین احتمال نفوذ هوا به سیستم وجود دارد و نشت مبرد تحت هیچ شرایطی اتفاق نمی افتد.

قيمت گاز r410 يک کيلويي

اما در حالت دوم، پس از تعیین محل نشت، محل نشت را می توان به راحتی پوشاند تا سیستم با شارژ مخزن مبرد فعالیت خود را از سر بگیرد. جايگزين گاز 401 اما در حالت اول که فشار سیستم کمتر است، هوا به داخل سیستم نفوذ می کند که باعث افزایش دما و فشار سیستم و افزایش ساییدگی اتصالات می شود که این امر منجر به یخ زدن مبرد وارداتی نیز می شود.

ملاحظات اقتصادی

همان طور که گفته شد، نکته ی بسیار مهم دیگر، جايگزين گاز 401 تأثیر مبرد بر COP (ضریب عملکرد) سیستم است که یکی از عوامل مهم در انتخاب مبرد است و بر کارایی و ظرفیت سیستم تأثیر می گذارد، یعنی:

  • گرمای نهان تبخیر
  • حجم معینی از بخار سرد شده
  • نسبت فشار
  • گرمای خاص مبرد در دو حالت مایع و

گاز مبرد R410A

R410 با مخلوط کردن دو مایع مبرد دیگر R32 و R125 ساخته می شود. تا حدودی، 550 ترکیب این دو گاز در نهایت مبرد R410 را تولید کردند. جايگزين گاز 401 نقطه جوش R410 نزدیک به منفی 51 درجه سانتی گراد است و عملکرد آن حتی بهتر از گاز فرئون 22 است.

قيمت گاز r410 ايسکون

R401A شناخته شده ترین مبردی محسوب می شود که از مبردهای دیگر تشکیل شده است. تولید گاز R401A نیازمند ترکیب سه گاز R22، R152A و R124 است. جايگزين گاز 401 این گاز را می توان جزو سازگارترین گازها با محیط زیست دانست. اما به هر حال، عملکرد آن از سایر مبردها به ویژه R410 بدتر است.

قيمت گاز r410 دو کيلويي

این عملکرد ضعیف همچنین به دلیل دمای جوش بالاتر ترکیب نسبت به مبردهای R410 و R600A است، بنابراین عملکرد آن در چرخه محدودتر می شود. جايگزين گاز 401 علاوه بر این مورد، در مقایسه با R401A ، R410 مزایای دیگری نیز دارد.در میان آن ها، گاز R410 می تواند فشار بیشتری را با کمک کمپرسورهای یخچال به خط لوله منتقل کند، در نتیجه می تواند عملکرد یخچال و سایر سیستم های تبرید را بهبود بخشد.

تفاوت بین گاز R22 و گاز R410

گازهای مبرد متفاوتی در کولرهای گازی مورد استفاده قرار می گیرد و دو نوع متداول گاز مورد استفاده در اسپلیت R22 و R410 است. جايگزين گاز 401 می دانیم که این دو از منظر شیمیایی شباهت های زیادی با هم دارند، اما از نظر عملکرد متفاوت هستند.

call to action

مزیت های گاز R410 نسبت به گاز R22

  • R410 از نظر جذب گرما و انتشار گرما بهتر از مبرد R22 است.
  • دمای کار کمپرسور R410 کمتر از R22 است؛ این نکته خطر آسیب ناشی از گرمای بیش از حد را کاهش می دهد.
  • قابلیت حلال بودن R410 در روغن مصنوعی در مقایسه با گاز R22 در روغن معدنی است. بنابراین، سیستم R410a خوردگی و سایش کمتری نسبت به سیستم R22 دارد.
  • مقدار شارژ R410 کمتر از R22 است.
  • R410 آنتالپی بالاتر و نقطه جوش کمتری نسبت به R22 دارد.

در مورد گاز R22

پرکاربردترین گاز در تهویه مطبوع در چهار سال گذشته R22 یا Freon است. گاز R22 نوعی هیدروکلروفلورومتان است که جو زمین را از بین می برد. جايگزين گاز 401 متأسفانه نشت و انتشار گاز R22 تأثیر به سزایی در تخریب اوزون دارد. گذشته از این، گاز فرئون یکی از گازهای گلخانه ای به حساب می آید که کره زمین را گرم می کند.

نحوه شارژ گاز R410a در کولر گازی

جايگزين گاز 401 هنگام مواجهه با کولر گازی، دو روش برای سوخت گیری R410a وجود دارد:

کولر کاملا خالی

این در صورتی است که کولر گازی هوا نداشته یا گاز R410a را اضافه می کنند.اگر سیستم به طور کلی حاوی گاز R410a نباشد، بهترین روش برای پر کردن وزنی گاز استفاده از تراز برای پر کردن مقدار مورد نیاز گاز است.میزان گاز ذکر شده در برچسب فنی بر اساس 5 متر لوله محاسبه می شود، بنابراین اگر هنگام نصب کولر گازی از بیش از 5 متر لوله استفاده می کنید، باید به ازای هر متر لوله اضافه، 20 گرم گاز اضافه کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *