وبلاگ

توليد گاز يخچال

توليد گاز يخچال

توليد گاز يخچال

توليد گاز يخچال گاز یخچال سیالی است که عمل خنک سازی را در یخچال های معمولی، فریزر و صنعتی بر عهده دارد. این گاز می تواند از ترکیب چند گاز شیمیایی یا یک گاز واحد تهیه شده باشد. هر یخچال به کمک یک سیکل تبریدی (چرخه فشرده سازی بخار) عمل خنک سازی را انجام می دهد.

توليد گاز يخچال

طراحی یخچال های امروزی تماماً وابسته به گاز یخچال است. در نخستین یخچال های مصنوعی تولید شده اغلب از آمونیاک به عنوان سیال مبرد استفاده می شد. با اینکه آمونیاک کارایی مناسبی داشت، اما قابل اشتعال بود و در صورت نشت پیدا کردن می توانست باعث مسمومیت افراد هم بشود.

توليد گاز يخچال

توليد گاز يخچال

آشنایی با گاز یخچال

از جمله گازهای یخچالی که امروزه نیز مورد استفاده قرار می گیرند، گازهای فریون است. نخستین گاز فریونی که در یخچال مورد استفاده قرار گرفت، مشهور به فریون 12 بود. گازی بی بو که عملکرد مناسبی داشت. اما به خاطر مسائل زیست محیطی کنار گذاشته شد. فریون گازی است که می تواند باعث تجزیۀ شیمیایی ترکیب اوزون شود و به لایۀ اوزون صدمه بزند.

خالی شدن گاز یخچال

توليد گاز يخچال اگر میزان مبرد کاهش یابد یا به طور کامل خالی شود، عمل سرمایش مختل شده و به شکل صحیح صورت نمی گیرد. که در نتیجه دمای درون محفظۀ یخچال بالا رفته و به مرور محصولات داخل یخچال فاسد می شوند.

چرا گاز مبرد خالی می شود و چه اتفاقی برای آن می افتد؟

  1. ایجاد نشتی در بخش کندانسور
  2. ایجاد نشتی در بخش اواپراتور
  3. ایجاد نشتی در خطوط لوله
  4. ایجاد مشکل در بخش کمپرسور یخچال
  5. بالا رفتن سن یخچال و کاهش حجم مبرد به مرور زمان

مبرد یخچال چه وظیفه ای را انجام می دهد؟

همین طور که گفته شد، مبرد یخچال دقیقاً جزئی است که کار سرمایش را برای ما انجام می دهد. سیکلی که در یخچال ها طراحی می شود، در حقیقت برای به گردش در آوردن این مبرد است. توليد گاز يخچال سیالی که در یخچال شارژ می شود، در طول این سیکل چندین بار به حالت گاز اشباع، بخار فوق گرم، مایع اشباع، مایع فوق سرد و …. در می آید.

علائم خالی شدن گاز یخچال چیست؟

حال سؤالی که پیش می آید، این است که چطور باید متوجه خالی شدن گاز یخچال شد؟ همین طور که گفتیم، کاهش سطح مبرد می تواند روی فرایند خنک سازی اثر گذاشته و در قدم اول باعث افزایش دمای درون یخچال شود. پس مهم ترین نشانه بالا رفتن دمای محفظۀ یخچال است.

دومین مورد

که می توانید به آن دقت کنید، بوی گاز یخچال است. خود مبرد فریون عملاً بویی ندارد. اما برای متوجه شدن نشتی اغلب در کنار این گاز از ترکیبات شیمیایی دیگری نیز استفاده می شود. توليد گاز يخچال این گازهای افزوده شده معمولاً دارای بویی شبیه به فاسد شدن غذا هستند.

مسئلۀ سوم

مسئلۀ جا به جایی یخچال فریزرهاست. همین طور که گفتیم، خالی شدن مبرد اغلب به خاطر نشتی پیدا کردن خطوط لوله یا یکی از اجزای یخچال است. به همین خاطر اگر در هنگام اسباب کشی صدمه ای به یخچال وارد شود، ممکن است باعث خالی شدن مبرد شده و عمکرد سیکل تبریدی را مختل سازد.

وزن گاز يخچال

توليد گاز يخچال R600 (بوتان) و R600a (ایزوبوتین) برای تاسیسات تبرید استفاده می‌شود. این مبرد همچنین مناسب برای استفاده در یک پمپ حرارتی است، به ویژه برای دماهای بالاتر از ۸۰ درجه سانتی‌گراد. بسیاری از مبرد را فشار بالا در این سطوح درجه حرارت است. برای R600 و R600a افزایش فشار با دمای بسیار پایین‌تر است.

وزن گاز

مبرد R600a در گذشته در یخچال و فریزر به ۴۰’es استفاده می‌شد، و امروز دوباره استفاده گسترده‌ای از این مبرد در صنعت یخچال و فریزر خانگی در اروپا از سر گرفته شده و R600a به عنوان مبرد تولید می‌شود. ایزوبوتین R600a یک مبرد مناسب برای استفاده خانگی، با بهره‌وری انرژی خوب است.

مبرد R600 را به نام گاز فندک هم می‌شناسند

گاز مبرد R600 به میزان ۴۲ درصد وزنی گاز مبرد R134a شارژ می‌شود. یعنی کمتر از نصف. اگر یک یخچال فریزری ۲۰۰ گرم گاز R134a مورد مصرف داشته برای گاز مبرد R600 فقط ۸۴ گرم نیاز دارد، به علت نیاز وزنی خیلی کم یخچال فریزرهای که با گاز مبرد R600 به گاز مبرد R600، بهترین روش شارژ گاز استفاده از ترازوی شارژ گاز می‌باشد.

گاز مبرد R 600

گاز مبرد R 600 از نوع گازهای مبرد بلوند یا مخلوط نمی‌باشد. یعنی از یک نوع گاز مبرد مثل R22 یا R12 هست و از مخلوط چند گاز مبرد نمی‌باشد. یعنی این گاز را هم می‌توان مایع شارژ گاز کرد و هم به صورت گاز. گاز مبرد R600 یا ار ۶۰۰ به شدت آتش‌زا توليد گاز يخچال بوده و قابل انفجار هست و باید بسیار در موقع شارژ گاز مبرد R600 موارد ایمنی را رعایت کرد.

مزیت مبرد R600

گاز R600 سرمازایی خیلی بیشتری از R134 و R12 دارد.
گاز R600 کمتر از نصف مقدار گازهای R134 در یخچال فریزرها مورد نیاز هست. یعنی از نظر وزن گاز مورد نیاز برای یخچال فریزرها.
به علت درصد وزنی کم گاز مبرد R600 نسبت به گازهای R12 و R134 مصرف برق و انرژی کمپرسورهای R600 کمتر از کمپرسورهای R134 و R12 می‌باشد.
فشار روی کمپرسور R600 کمتر از کمپرسورهای R134 و R12 می‌باشد.
شارژ گاز مبرد R600 اگر به صورت وزنی و با ترازوی دیجیتال صورت بگیرد خیلی سریع و بدون دردسر خواهد بود و زمان آن کم‌تر از ۳ دقیقه خواهد بود با بهترین نتیجه.

گاز یخچال چیست و چه نقشی دارد؟

گاز یخچال نوعی گاز شیمیایی با نقطه تبخیر پایین است توليد گاز يخچال که فشرده شده است تا محیط داخلی یخچال را خنک کند. در یخچال های قدیمی از گاز آمونیاک به عنوان گاز یخچال استفاده می شد که گازی سمی است و احتمال انفجار آن نیز زیاد است.

معایب مبرد R600

شاید بدترین عیب R600 یا گازهای هیدروکربن قابلیت اشتعال‌زایی و انفجار آن باشد.
شارژ گاز مبرد R600 بهتر است به حالت مایع در یخچال فریزرها صورت بگیرد، اگر با ترازوی دیجیتال شارژ گاز یخچال صورت نگیرد، مشکل خواهید داشت برای تکمیل گاز یخچال فریزر و تصریع در فرایند شارز گاز.
بنابر استاندارد اروپا مبرد R600 را نباید بیش از ۱۵۰ گرم برای یک دستگاه شارژ کرد.

چگونه متوجه شویم که گاز یخچال کم شده است؟

به دلیل این که گاز یخچال در فرآیند خنک سازی هوای داخل یخچال نقش مهمی دارد کم بودن میزان آن باعث بالا رفتن دمای یخچال خواهد شد. علائم مختلف به شما نشان می دهند توليد گاز يخچال که گاز یخچال شما کاهش پیدا کرده است و نیاز به شارژ دارد. یکی از نشانه های کم شدن گاز یخچال یکسره کار کردن موتور یا کمپرسور است.

فرمول گاز يخچال

گاز یخچال دائماً چرخه ای را پشت سر می گذارد که طی آن به صورت مداوم تبخیر و مجدداً فشرده می شود. گاز یخچال در داخل لوله های کندانسور توليد گاز يخچال کمی از گرمای هوای اطراف را می گیرد. زمانی که ماده مبرد یا همان گاز یخچال که به صورت فشرده است در کویل های اواپراتور به گردش در می آید در اثر جذب گرمای هوای اطراف کویل ها به بخار تبدیل می شود.

گاز يخچال در جدول

زمانی که موتور و سایر اجزا بطور پیوسته کار می کنند برای فعالیت خود نیاز به انرژی الکتریکی دارند در نتیجه هزینه مصرف برق شما را افزایش می دهند. توليد گاز يخچال همان طور که گفته شد نشتی گاز فریون بوی بد و نامطبوعی ایجاد می کند، پس اگر در اطراف یخچال بوی بدی احساس کردید این احتمال وجود دارد که گاز یخچال شما نشتی کرده است.

تست میزان گاز یخچال

کندانسور را لمس کنید؛ اگر سرد باشد و یخچال در حال کار کردن باشد یعنی گاز نشت کرده است. از آن جا که کندانسور گرمای هوا را می گیرد لوله های آن باید کمی گرم باشند. توليد گاز يخچال البته سرد بودن کندانسور به طور قطعی نشان دهنده خالی شدن گاز یخچال نیست و می تواند علت دیگری داشته باشد.

تمام شدن وکیوم دستگاه

بعد از تمام شدن وکیوم دستگاه را برای چند دقیقه به گیج فشار ضعیف متصل کنید تا مقدار وکیوم را نشان دهد. اگر هنوز نشتی وجود داشته باشد با پایین آمدن گیج مشخص می شود اما اگر هیچ نشتی وجود نداشته باشد گیج با گذشت زمان تغییری نخواهد کرد. توليد گاز يخچال اکنون می توانید شارژ کردن گاز یخچال را شروع کنید.

شارژ گاز یخچال ساید بای ساید

نحوه شارژ کردن گاز یخچال های ساید بای ساید هم مانند یخچال های دیگر است توليد گاز يخچال و به روشی که توضیح داده شد انجام می شود. در یخچال های ساید بای ساید از گاز R600 استفاده می شود.

انواع گاز یخچال

توليد گاز يخچال گازهایی که امروزه در شارژ گاز یخچال مورد استفاده قرار می‌گیرند چند نوع هستند، البته تعدادی از آنان مانند گاز R32 در حال حاضر در بازار وجود ندارد.

انواع گاز یخچال

انواع گاز یخچال

گاز مبرد R12 – فریون

یک CFC بی رنگ و بو می باشد، توليد گاز يخچال که در شارژ گاز یخچال به طور همگانی مورد استفاده قرار می گیرد و این گازها هم به دلیل ضرر و زیانی که به محیط زیست وارد می کنند، استفاده از آنها ممنوع است.

گاز مبرد R11 فریون

یک CFC بی رنگ و بدون بو می باشد و نخستین مبرد فریون که در شارژ گاز یخچال طبیعی به شکل همگانی مورد استفاده توليد گاز يخچال قرار می گیرد و به دلیل نقطه جوش بالا در سیستم با فشار کم مورد استفاده قرار گرفته اما مصرف کمتری نسبت به گازهای مشابه خود دارد.

گاز R22 – فریون

یک HCFC پر تقاضا در کشورهای در حال توسعه است که محبوبیت بالایی دارد و به عنوان سوخت هم استفاده می شود و در واقع اثر زیست محیطی بالایی دارد و موجب تخریب لایه اوزون هم می‌شود و عموما در سیستمهای تهویه هوا و گازهای کپسول آتش نشانی مورد استفاده قرار می گیرد.

گاز مبرد R-402a

این گاز مبرد هم دارای ویژگی های متفاوت این بوده و در واقع اثر تخریب زیست محیطی کمتری نسبت به همنوعان خودش دارد و در کولر ها و چیلر ها و به عنوان شارژ گاز یخچال استفاده می شود و مانند نمونه های قبلی در سیستم های تهویه یا همان کولرهای گازی و اسپیلت مورد استفاده قرار می‌گیرد توليد گاز يخچال و در برخی مواقع در گذشته در کپسول های آتش نشانی نیز از آن استفاده می شد.

گاز مبرد R 141a

این گاز که عموما در یخچال ها مورد استفاده قرار می گیرد کاملا بی رنگ رنگ و بسیار فرار و رونده و غیرقابل اشتعال بوده و به عنوان یکی از گازهای جایگزین برای گاز R-22 مورد استفاده قرار می‌گیرد توليد گاز يخچال و به عنوان گاز سرمایشی و منبع سوخت در کولر و انواع چیلر ها و همچنین شارژ گاز یخچال مورد استفاده قرار می گیرد

گاز مبرد R-404a

از خواص این HFC می‌توان به مواردی مانند بی رنگ بودن آن اشاره کرد که با کاهش دما عمل سرما سازی را انجام می‌دهند و عموما در کولرهای گازی و اسپیلت و توليد گاز يخچال در انواع چیلر های جذبی، تراکمی و مینی چیلر ها و در گاز یخچال و همچنین گاز کپسول های آتش نشانی مورد استفاده قرار می گیرد.

حجم گاز یخچال

گاز یخچال توسط شبکه میله های فلزی پشت یخچال به حرکت و گردش در می آید، تعیین حجم گاز یخچال ابتدا شما باید توليد گاز يخچال بفهمید که اصلا گاز یخچال تمام شده است یا خیر، گاز یخچال به دلایلی از جمله سوراخ شدن لوله های پشت یخچال یا کمپرسور در اثر فرسودگی و یا ضربه خوردن دچار نشتی شده و تمام می شود.

قیمت گاز یخچال

قیمت گاز یخچال به دو عامل می‌تواند وابسته باشد، یکی مدل یخچال شما و یکی هم حجم گازی که شما برای یخچال خود توليد گاز يخچال استفاده می‌کنید در تعیین قیمت گاز یخچال تاثیر گذار است.

شارژ گاز یخچال

شارژ گاز یخچال یکی از کارهای بسیار مهمی است که باید حتماً طبق استاندارد و توسط تعمیرکار یخچال انجام شود تعمیرکار یخچال با استفاده از تجهیزاتی مانند گیج های فشار به همراه شیلنگ های مخصوص آنها، تجهیزات جوشکاری و پمپ وکیوم، انواع رابطه ها، آمپر متر، انبر کورکن، توليد گاز يخچال ابزار مربوط به لوله مویی بر ، آچار ها، پیچ گوشتی و غیره، کپسول گاز، آینه تلسکوپی

اساس عملکرد گیج های فشار

در نهایت شما باید حتما هنگام شارژ گاز یخچال به مشخصات مندرج شده در کمپرسور توجه نمایید و نسبت به همان میزان وزن با استفاده از ترازوی دیجیتال گاز، توليد گاز يخچال گاز یخچال را تزریق نمایید و نشر یابی صحیح و اصولی بسیار مهم است و باعث می شود اضافه کاری و انجام هزینه اضافی بپرهیزید.

قيمت گاز r22 يک کيلويي

برای اطمینان از این موضوع اولین گازی که جایگزین آمونیاک شد گاز مبرد ۱۲ با ترکیب CCL2F2 که این گاز فاقد هرگونه رنگ و بو بود اما دارای تخریب زیست محیطی بالا بود که منجر به تخریب لایه اوزون می‌شد، توليد گاز يخچال با در نظر گرفتن این مسائل هر روز متخصصان را به این فکر وامی داشت گاز مبرد بهترین را جایگزین قبلی کنند که معایب گاز مبرد ۱۲ را نداشته باشد.

بهترین نوع گاز یخچال

اینکه بگوییم بهترین نوع گاز یخچال یا مبرد کدام مدل می باشد کار سختی است چرا که هیچ مبرد کامل یافت نمی شود، چه تمام ویژگی ها را تمام و کمال در خود داشته باشد و برای شارژ کردن گاز یخچال شما در حد اعلا باشد، بلکه شما باید با در توليد گاز يخچال نظر گرفتن مارک یخچال و مدل آن وسایل شرایط دیگر به دنبال مورد یا همان گاز یخچال می باشید که متناسب با خواسته های شما باشد و در واقع بهترین نوع گاز یخچال متناسب با مدل یخچال شما باید انتخاب شود.

قيمت گاز r22 ايسکون

برای اطمینان از این موضوع اولین گازی که جایگزین آمونیاک شد گاز مبرد ۱۲ با ترکیب CCL2F2 که این گاز فاقد هرگونه رنگ و بو بود اما دارای تخریب زیست محیطی بالا بود که توليد گاز يخچال منجر به تخریب لایه اوزون می‌شد، با در نظر گرفتن این مسائل هر روز متخصصان را به این فکر وامی داشت گاز مبرد بهترین را جایگزین قبلی کنند که معایب گاز مبرد ۱۲ را نداشته باشد.

انواع گازهای سرمایشی

توليد گاز يخچال در ادامه مقاله انواع گاز یخچال داریم انواع گازهای سرمایشی را بررسی نماییم.

انواع گازهای سرمایشی

انواع گازهای سرمایشی

گاز دی اکسید کربن R-744

از جمله گازهای طبیعی است که مانند نمونه‌های قبلی ضرری برای طبیعت ندارد و امروزه با وجود تغییرات بسیار آن را بیشتر مورد استفاده قرار می دهند و توليد گاز يخچال از نظر حجم و وزن سنگین تر از هوا می باشد که همین ممکن است به مدت طولانی بازی جاده خفگی و مرگ انسانها شود.

گاز آمونیاک R-717

از جمله گازهای طبیعی است که هیچ ضرری برای طبیعت ندارد اما به دلیل سمی بودن آن و البته قابلیت اشتعال زایی چمن آن متخصصان را به توليد گاز يخچال فکر استفاده از گازهای دیگری انداخته است و البته بوی ناخوشایندی دارد که آن را قابل تشخیص می کند و تنها راه مهار نشتی و رفع خطر آن تعبیه یک چیلر آمونیاک و فن در یک اتاق عایق بندی شده است.

هیدروکربن HC

مبرد هایی که بیشتر در این گروه برای شارژ گاز یخچال استفاده می‌شود و گاز پروپان R-290 و گاز ایزوبوتان R-600a می‌باشند و اثرات زیست محیطی آنان بسیار کم است و فاقد هرگونه رنگ و بوی هستند که آنان را غیر قابل تشخیص می کند و به دلیل مشتعل بودن آنان را نیز خطرناک می کند و قابلیت سرماسازی خوبی هم دارند اما به دلیل قابلیت اشتغال‌زایی بالایی که دارند عموما در مصارف خانگی و خصوصا در سیستم‌های تهویه مانند کولرهای گازی و اسپیلت تا مورد استفاده قرار می گیرند.

هوا R-729

این گاز نیز به عنوان گاز سرمایه مورد استفاده قرار می‌گیرد و به دلیل مصرف انرژی بسیار بالا و بازدهی بسیار کم عموما در خنک سازی کابین هواپیما ها مورد استفاده قرار می گیرد و برای اینکه بتوان از این گاز در مصارف تجاری و غیر استفاده کرد باید کاری کرد که هزینه‌های آن به صرفه باشد توليد گاز يخچال و به همین منظور لازم است که یک شرکت تولیدکننده در زمینه تولید این دستگاه‌ها سرمایه‌گذاری کند تا از هزینه‌های آن کاسته شود

هیدروفلوئوروکربن HIFCS

تنها گاز پر استفاده و مشهور این رده از گازهای R22 می باشد که متاسفانه هنوز هم در کشور ما مورد استفاده قرار می گیرد و این گاز از نظر مردمی و پر استفاده بودند جز بهترین گاز یخچال به شمار می آید و نه از نظر کیفیت، این گازها نیز دارای ضرر های زیست محیطی هستند و توليد گاز يخچال در حال حاضر در حال منسوخ شدن هستند و تا چند سال دیگر مورد استفاده قرار نخواهند گرفت و در کشورهای در حال توسعه از گازهای R-32 برای جایگزینی گاز R-22 در شارژ گاز یخچال استفاده شده است.

گاز کلروفلوئورو کربن CFC s

گازهایی که در این گروه بیشتر مورد استفاده قرار میگیرند شامل R11 ، R12 ، R13 ، R14 می باشند و دارای راندمان مطلوبی هستند و از ایمنی مطلوب برخوردار هستند توليد گاز يخچال و غیرقابل اشتعال نیز بوده اما به دلیل اثرات زیست محیطی مخربی که بر روی لایه اوزون دارند تولید و عرضه و مصرف آنها در چند دهه اخیر در کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته متوقف شده است.

آزئوتروپ و زئوتروپ

این گازها گازهای مخلوط نامیده می شوند و همانطور که از اسمش پیداست از ترکیب چند مبرد و گاز سرمایشی به دست می‌آید که در مواقعی که می‌تواند خواص و ویژگی قابل توجهی از یک مبرد جدید به دست آورد و در حال حاضر به دلیل محبوبیت توليد گاز يخچال بیشتر گازهای مبرد فریون در شارژ گاز یخچال که در نظر مردم می توان گفت بهترین گاز یخچال به شمار می آید انواع و اقسام آنها مورد استفاده قرار می‌گیرند

خصوصیات مواد سرمازا ( گاز )

  1. دارای نقطه جوش پایینی باشد.
  2. قابل انفجار نباشد.
  3. اکسید کننده نباشد.
  4. قابل اشتعال نباشد.
  5. در صورت نشت به سهولت قابل تشخیص باشد.
  6. محل نشت آن قابل تعیین باشد.
  7. قادر به عمل کردن در فشار کم باشد.
  8. از نوع گازهای پایدار باشد.
  9. قسمتهایی که در داخل مایع حرکت میکند به سهولت قابل روغنکاری باشد.
  10. تنفس کردن آن مضر نباشد.
  11. دارای گرمای نهان متعادلی برای مقدار تبخیر در واحد زمان باشد.
  12. جابجایی نسبی آن برای ایجاد مقدار معینی برودت کم باشد.
  13. دارای کمترین اختلاف بین فشار تبخیر و تقطیر باشد.

وسایل و تجهیزات شارژ گاز یخچال

توليد گاز يخچال وسایل و تجهیزات شارژ گاز یخچال به شرح زیر است:

گیج های فشار به همراه شیلنگ های مخصوص آنها

  • تجهیزات جوشکاری
  • پمپ وکیوم
  • انواع رابط ها
  • آمپر متر
  • انبر کورکن
  • ابزار مربوطه مانند لوله مویی بر ، آچارها ، پیچ گوشتی و …
  • کپسول گاز
  • آینه تلسکوپی

گیج فشار برای شارژگاز

دارای لوله ای درون یک محفظه دایره ای گیج میباشد که با سطح بیضوی خود وقتی فشار سیال وارد آن میشود تمایل به باز شدن دارد و عقربه گیج را روی صفحه به سمت بالا حرکت میدهد و هنگامی که فشار کم شد لوله بوردن جمع شده و عقربه توليد گاز يخچال به سمت پایین حرکت میکند.

انواع گیج های فشار

گیج تکی ساده
گیج تکی مرکب
گیج مانیفولد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *