وبلاگ

گاز r410 چيست

گاز r410 چيست

گاز r410 چيست

گاز r410 چيست کولرهای گازی در برندهای مختلفی به بازار ارائه شده که برای تهویه هوا از گازهای مختلفی استفاده می کنند که از جمله این گازها می توان به گاز r410 اشاره کرد.

گاز r410 چيست

کولر گازی نوعی از دستگاه های تهویه می باشد که می توان گفت، بهتر از هر دستگاه تهویه ی دیگری گرمای اتاق را گرفته و آن را از فضای اتاق خارج می کنند. یکی از ویژگی های بسیار خاص برخی از کولرهای گازی این است که در فصل زمستان می توان این چرخه را برعکس کرده و از حالت گرمایشی آن نیز استفاده کرد.

گاز r410 چيست

گاز r410 چيست

اختلاف گاز R410 با R22 چیست ؟

کولر گازی از انواع مختلفی از مبرد استفاده می کنند که با نام های R22 و گاز R410 شناخته می شوند وهمچنین انواع کمپرسورها که برای هر نوع مبرد مورد استفاده قرار می گیرند نیز با هم متفاوت هستند. کمپرسورهایی که با مبرد R22 کار می کنند از مدل های قدیمی تر محسوب می شوند در حالی که کمپرسورهای R410 مدل هایی هستند

کولرهای گازی چه تفاوتی با کولرهای آبی دارند؟

فرآیند تهویه هوا در کولرهای آبی به این صورت است که از مقدار آنتالپی بالای تبخیر آب استفاده می کنند تا دمای هوای داخل اتاق را خنک کنند. به عبارت دیگر، با استفاده از هوای خنکی که از تبخیر کردن آب به دست می آید و هدایت آن به داخل خانه، باعث خنک کردن هوای داخل خانه می شود. مزیت کولرهای آبی این است که نسبت به کولرهای گازی انرژی کم تری مصرف می کنند.

تعويض گاز r22 با r410

به عنوان یکی دیگر از مزایای کولر های آبی می توان به مرطوب کردن هوای داخل اتاق برای مناطق با آب و هوای خشک اشاره کرد. به عبارت دیگر، هر چه هوای اتاق خشک تر بوده، بازده کولرهای آبی بیشتر می شود و این کولرها بهتر می توانند باعث خنک شدن و مطبوع شدن هوا شوند. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که کولرهای آبی در مناطق با آب و هوای شرجی کاربرد چندانی نداشته و باعث مرطوب تر شدن هوا نیز می شوند.

گاز مورد استفاده در کولرهای گازی چیست؟

کولر های گازی که یک سیستم سرمایشی به شمار می روند و از چهار قسمت ساخته شده که شامل کمپرسور، اوپراتور، کندانسور و شیر انبساط می باشند که برای خنک کردن دمای هوای اتاق از یک گاز مخصوص استفاده می کنند.

قيمت گاز r410 دو کيلويي

پس از فشرده شدن در کمپرسور، گاز فریون به مایع تبدیل شده و به دلیل خاصیت خنک کننده بودنی که دارد، می تواند باعث تعدیل و خنک شدن هوای اتاق شود. یکی از نکات قابل توجه در مورد گاز فریون این است که این گاز از هوا سنگین تر بوده و به همین دلیل استفاده از آن در کولرهای گازی باعث خنک شدن محیط می شود.

فریون

در صنعت، فریون به عنوان یک ماده شیمیایی خنک کننده شناخته می شود که در یخچال ها و کولرهای گازی به کار می رود. این ماده شیمیایی در حالت عادی خاصیت گازی دارد و در کولرهای گازی در بخش کمپرسور فشرده می شود.

انواع گازهای مبرد

گاز های مبرد دارای انواع بسیار متفاوتی می باشد که در کولرهای گازی مورد استفاده قرار می گیرند  . این گازها هر کدام دارای ویژگی های خاص خود می باشند که در برندهای مختلف کولر گازی مورد استفاده قرار می گیرند.

قيمت گاز r410 ايسکون

باید به این نکته توجه داشت که هر کدام از این اعداد به طور خاص برای یک ترکیبات شیمیایی گازی مخصوص نامگذاری شده است . در ادامه ی نوشتار کاربردی خود، قصد داریم تا برخی از انواع این گازهای مبرد را به شما معرفی کنیم و همچنین در ادامه ی مطلب، به بررسی معایب گاز r410 می پردازیم.

گاز r12

یکی از انواع رایج گازهای مبرد، گاز r12 می باشد و این گاز به صورت سفید رنگ مشاهده می شود گاز r410 چيست . گاز r12 در زمینه های صنعتی بسیار متنوعی کاربرد دارد که از جمله آن ها می توان به استفاده در کولرهای گازی، چیلر ای بزرگ، صنعت خودرو سازی و موارد دیگر اشاره کرد.

قيمت گاز r410 يک کيلويي

هر کدام از گازهای مورد استفاده در صنعت کولر سازی دارای معایب و مزایای خاص خود می باشند. یکی از مهم ترین معایب گاز r12 این است که در برابر آب حساسیت بیشتری نسبت به سایر گازهای مورد استفاده در کولر گازی دارد گاز r410 چيست . به همین دلیل، گاز r12 نسبت به سایر گازها احتمال زنگ زدگی بیشتری را برای دستگاه به همراه دارد.

گاز r22

بدون شک داشتن اطلاعات در مورد گازهای مختلف کولر گازی می تواند به شما کمک زیادی برای انتخاب کولر گازی مناسب بکند گاز r410 چيست . می توان گفت که یکی از بهترین و محبوب ترین گازهای مورد استفاده در کولر گازی، گاز r22 می باشد که این گاز در صنایع گوناگون، موارد استفاده ی زیادی دارد.

گاز r11

یکی از رایج ترین گازهایی که در کولرهای گازی مورد استفاده قرار می گیرد، گاز r11 بوده که از ویژگی های منحصر به فرد آن می توان به خاصیت اشتعال پذیری کم آن اشاره کرد گاز r410 چيست . گاز r11 از گازهای غیر سمی می باشد که علاوه بر کولر گازی، در چیلرهای صنعتی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

قيمت گاز r410 سه کيلويي

اما معمولا فعالان محیط زیست به این گاز این ایراد را وارد می کنند که گاز r22 برای لایه اوزون مخرب می باشد و به همین دلیل باعث گرمایش تدریجی کرده زمین می شود. به همین دلیل گاز r410 چيست ، برخی از دانشمندان به دنبال جایگزین کردن گازی هستند که تأثیر منفی کم تری را بر روی لایه اوزون و محیط زیست داشته باشد.

گاز r410

به جرأت می توان گفت که گاز r410 در کولرهای گازی یکی از بهترین و پر کاربرد ترین گازها می باشد. گاز r410 که از ترکیب دو گاز دیگر (یعنی گازهای r125 و r32) تشکیل شده است گاز r410 چيست . به همین دلیل گاز r410 دارای مزایای هر دوی این گازها می باشد و بسیاری از برندهای کولر گازی از گاز r410 استفاده می کنند.

قيمت گاز 1234yf

از آنجا که معایب گاز r410 کمتر از انواع دیگر گازها می باشد؛ در بین گازهای مختلف مورد استفاده برای کولرهای گازی، r410 و r22 از سایر گازها بهتر و کارآمد تر می باشد گاز r410 چيست . همواره در بین این دو گاز رقابت سنگینی وجود دارد و برندهای مختلف با توجه به کیفیت کولری که می سازند، یکی از این گازها را انتخاب می کنند.

گاز r502

گاز r502 یکی دیگر از گازهای مورد استفاده در کولرهای گازی می باشد که شباهت بسیار زیادی با گاز r22 دارد گاز r410 چيست . البته این گاز نیز برای لایه اوزون مضر بوده و به همین دلیل بسیاری از طرفداران محیط زیست نسبت به استفاده ی این نوع از گازها برای کولرهای گازی معترض هستند.

قيمت گاز r401a

همچنین باید این نکته را در نظر داشت که گاز r410 در مقایسه با گاز r22 مدت زمان طولانی تری کار کرده و دیر تر به شارژ مجدد نیاز پیدا خواهد کرد. اما گاز r22 دارای نقطه جوش بالاتری می باشد گاز r410 چيست . به همین دلیل بسیاری از برندهای مختلف، استفاده از گاز r410 را به گازهای دیگر ترجیح می دهند.

گاز r507

گاز r507 نسبت به سایر گازهایی که در مقاله معایب گاز r410 نام بردیم، در کولرهای گازی جدید کم تر استفاده می شود و صرفا تعداد کمی از برندهای ساخت کولر گازی از گاز r507 استفاده می کنند گاز r410 چيست . البته باید توجه داشت که برندهایی که از این گاز استفاده می کنند، یک روغن مخصوص به نام ال استر یا poe را استفاده می کنند.

گاز r22 با گاز r410 چه تفاوت هایی دارد؟

همان طور که در یخش های پیش تر این مطلب نیز اشاره کردیم، گازهای r410 و گازهای r22 از پر کاربرد ترین گازهای مورد استفاده در کولر گازی ها می باشد و در سال های گذشته تعداد بسیار زیادی کولر گازی با استفاده از این دو گاز به بازار عرضه شده اند گاز r410 چيست . نام کامل گاز r22، گاز هیدرو کلورو فلوئورو متان می باشد که در کولر گازی ها و برخی از یخچال ها مورد استفاده قرار می گیرد.

گاز r22 با گاز r410 چه تفاوت هایی دارد؟

گاز r22 با گاز r410 چه تفاوت هایی دارد؟

در انتخاب کولر گازی، باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

  • کولر گازی که انتخاب می کنید، بهتر است که گاز آن درجه ی سمی بودن کم تری داشته باشد.
  • گاز کولر گازی نباید قابلیت اشتعال و انفجار داشته باشد.
  • بهتر است که کولر گازی که انتخاب می کنید، گازی در آن استفاده شده باشد که نقطه جوش پایینی داشته باشد.
  • گاز کولر گازی بهتر است که کم تر به محیط زیست آسیب زده و خطر کم تری را برای لایه اوزون ایجاد کند.
  • گازی که در کولر گازی مورد استفاده قرار می گیرد، بهتر است که دوام بالاتری داشته و مدت زمان لازم برای شارژ مجدد آن بیشتر باشد.

گاز هیدرو کلورو فلوئورو متان

باید به این نکته توجه داشت که استفاده از گاز هیدرو کلورو فلوئورو متان به صورت رسمی از سال 2012 میلادی ممنوع شده است گاز r410 چيست و همچنین گفته شده است که تولید دستگاه هایی که از این گاز استفاده می کنند، باید تا سال 2022 میلادی متوقف شوند.

گاز r410 با نام تجاری پیورون

در حوزه صنعت، گاز r410 با نام تجاری پیورون نیز شناخته می شود که یکی از تفاوت های اساسی گاز r410 با گاز r22 در این است که گازهای r410 یا پیورون دوستدار محیط زیست بوده و آسیب هایی که گاز r22 به محیط زیست می زند را ایجاد نمی کند گاز r410 چيست . به همین دلیل، استفاده از گازهای r410 بسیار مورد توجه برندهای تولید کولر گازی قرار گرفته است.

مهم ترین مزیت های گاز r410

یکی از مهم ترین مزیت های گاز r410 نسبت به گاز r22 این است که گاز r410 توانایی ببیشتری را در جذب گرمای محیط داخل و افزایش سرمای داخل دارد گاز r410 چيست . به این ترتیب می توان گفت که گازهای r410 دارای بازده بیشتری نسبت به گازهای r22 و دیگر گازها می باشند. به همین دلیل بسیاری از برندهای معتبر ساخت کولر گازی، استفاده از گاز r410 را به گاز r22 ترجیح می دهند.

مزیت های گاز r410

به عنوان یکی دیگر از مزیت های گاز r410 می توان به پایین تر بودن نقطه جوش آن نسبت به گاز r22 اشاره کرد گاز r410 چيست . نقطه جوش گاز r410 ، منفی 51.4 درجه سانتی گراد بوده در حالی که نقطه جوش گاز R22 منفی 40.8 درجه سانتی گراد می باشد. به همین دلیل است که گفته می شود، گاز r410 دارای راندمان و بازده بیشتری نسبت به گاز r22 می باشد.

گاز r410 چگونه شارژ می شود؟

افرادی که تجربه ی استفاده از کولر گازی ها را داشته باشند گاز r410 چيست ، با این قضیه آشنا هستند که هر کولر گازی پس از مدتی استفاده نیاز به شارژ گاز خواهد داشت و کولرهای دارای گاز r410 نیز از این قضیه مستثنی نمی باشند.

شارژ کردن گاز r410

به همین دلیل در صورتی که در حدود 10 تا 15 درصد از گاز کل سیستم کاهش یافته باشد، باید گاز دستگاه را به طور کامل تخلیه کرده و مجددا آن را شارژ نمود گاز r410 چيست . همچنین باید گفت که در صورتی که گاز کاهش یافته، از این مقدار کم تر باشد، می توانید مقداری از گاز r410 را به صورت مایع به دستگاه اضافه نمایید.

بهترین روش

یکی از بهترین روش های شارژ کردن گاز r410 به صورت کپسول های وزنی می باشد گاز r410 چيست . در این روش، مقدار گاز توسط ترازو اندازه گیری می شود. برای شارژ کردن دستگاه از این روش، بهتر است که مقدار لوله ای که برای نصب کولر گازی مورد استفاده قرار گرفته است را اندازه گیری نمایید.

شارژ نمودن سیستم

در صورتی که به منظور شارژ نمودن سیستم، ترازو را در اختیار نداشتید، می توانید از گیج مانیفولد استفاده کنید گاز r410 چيست . البته در هنگام استفاده از گیج مانیفولد باید توجه داشته باشید که دمای اوپراتور 27 درجه سانتی گراد بوده و دمای کندانسور 25 درجه سانتی گراد باشد.

معایب گاز r410 چیست؟

گاز r410 یکی از پر کاربرد ترین و بهترین گازهای مورد استفاده در کولر گازی ها می باشد که نسبت به سایر گازهای کولرهای گازی دارای مزایای بسیار زیادی می باشد گاز r410 چيست . گاز خنک کننده ی r410 در سال های اخیر در سیستم های تهویه خانگی بسیار مورد توجه قرار گرفته است و بیشتر برندهای معروف در زمینه ساخت دستگاه های تهویه ی خانگی از گاز r410 برای تولید دستگاه های خود بهره می برند.

سیستم های تهویه

باید گفت که سیستم های تهویه خانگی طراحی شده برای گاز r410 دارای اجزای کوچک تری نسبت به سایر دستگاه ها می باشند گاز r410 چيست . کپسول هایی که برای گاز r410 استفاده می شود، معمولا صورتی رنگ می باشند و بر اساس گفته ی متخصصان، اصولی ترین روش شارژ کردن گاز r410 از طریق آمپر دستگاه می باشد.

گاز r404 کوليب

در دهه های اخیر معمولا برای تولید بیشتر دستگاه های تهویه ی خانگی از گاز r22 استفاده می شد که با توجه به اثر مخربی که این گازها بر محیط زیست داشتند گاز r410 چيست ، استفاده از آن ها منسوخ شده و در حال حاضر در بیشتر سیستم های تهویه خانگی از گاز r410 استفاده می شود.

نحوه شارژ گاز r404a

یکی از معایب بسیار مهم در زمینه ی کولرهای گازی با گاز r410 این است که این دستگاه ها مقدار شارژ کم تری را در خود نگه می دارند و به همین دلیل کولرهای گازی با گاز r410 نسبت به کولرهای گازی با گاز r22 در مدت زمان کم تری به شارژ مجدد نیاز پیدا خواهند کرد گاز r410 چيست .

قيمت گاز 406

به دلیل این که گاز در این مرحله مقدار بیشتری گرما را از دست می دهد، در هنگام ورود به کمپرسور منقبض تر بوده و به همین دلیل کمپرسور نیروی کم تری لازم دارد تا گاز r410 را متراکم کند گاز r410 چيست . به همین دلیل می توان گفت که کولرهای گازی با گاز r410 مقدار کم تری برق را نسبت به سایر کولرهای گازی با گازهای متفاوت، مصرف می کند.

خريد گاز r404

یکی از نکات قابل توجه در مورد دستگاه های تهویه با گاز r410 این است که قطعات این دستگاه ها عمر بیش تری خواهند داشت و سرمای بیشتری را به محیط ساختمان عرضه کرده و همچنین دستگاه تهویه، ماندگاری بالاتری را خواهند داشت گاز r410 چيست . این سیستم ها معمولا در مقایسه با سایر سیستم ها دارای میزان خوردگی و فرسایش کم تری می باشند.

جدول دما و فشار گاز 404

یکی از معایب دستگاه های با گاز r410 این است که نسبت به سیار دستگاه ها قیمت بالاتری دارند. اما باید توجه داشت که خطر خراب شدن قطعات سیستم تهویه با گاز r410 نسبت به سایر سیستم ها کم تر می باشد گاز r410 چيست . به این ترتیب مقدار هزینه ی بیشتری را که برای خرید این سیستم ها می پردازید، در واقع ضرر نکرده اید و هزینه ی استفاده از کیفیت بهتر را پرداخته اید.

معایب گاز r22 چیست؟

گاز r22 یا گاز فریون که دارای ترکیب شیمیایی هیدرو کلورو فلورو کربن (HCFC) می باشد، نوعی گاز قدیمی می باشد که مدت هاست در زمینه صنعت برای تولید لوازم خانگی مانند تهویه هوا، یخچال و … مورد استفاده قرار می گیرد گاز r410 چيست . همان طور که اشاره کردیم، گاز r22 دارای نقطه جوش منفی 40.8 درجه سانتی گراد می باشد.

معایب گاز r22

از جمله معایب گاز r22 می توان به این مسئله اشاره کرد که گاز r22 به شدت برای محیط زیست مضر بوده و باعث تخریب لایه ی اوزون می شود گاز r410 چيست . به همین دلیل، بر اساس توافق های جهانی تصمیم گرفته شده است که از سال 2012 میلادی، از گاز r22 در صنعت استفاده نشده و همچنین از سال 2020 میلادی، در هیچ کدام از دستگاه های تهویه هوا از گاز r22 استفاده نشود.

احتمال ترک خوردگی

یکی دیگر از معایب مهم استفاده از گازهای r22 این است که احتمال ترک خوردگی در این سیستم ها نسبت به سایرین بیشتر می باشد گاز r410 چيست . به دلیل این که در سیستم های تهویه دارای گاز r22 احتمال ترک خوردگی زیاد است، برای چرب نگه داشتن کمپرسور از روغن های مخصوصی استفاده می شود.

جايگزين گاز 401

باید توجه داشت که کمپرسورهای استفاده شده در دستگاه های تهویه با گاز r22 فشار کم تری نسبت به کمپرسور گاز r410 دارند گاز r410 چيست . همچنین باید این نکته را در نظر داشت که دستگاه های با گاز r22 نسبت به دستگاه های با گاز r410 به میزان بیشتری شارژ نگه می دارند.

گاز r410 چه کاربردی دارد؟

گاز r410 به دلیل این که در فشارهای بیشتری نسبت به سایر گازهای مبرد عمل می کنند، برای مقاوم سازی سیستم های با گاز r22 نمی توان از آن ها استفاده کرد گاز r410 چيست . در سیستم هایی که به طور ویژه برای گاز r401 طراحی شده است، دارای اجزا و قطعات کوچک تری می باشد. به همین دلیل دستگاه های با گاز r410 معمولا وزن سبک تری نسبت به سایر دستگاه های تهویه خانگی دارند.

گاز r410 چه کاربردی دارد؟

گاز r410 چه کاربردی دارد؟

سایر ویژگی های آن می توان به موارد زیر اشاره کرد

  • نقطه جوش گاز r410 ، 51.5 درجه سانتی گراد می باشد.
  • GWP که یک پارامتر تعیین شده برای نشان دادن شدت میزان تأثیر یک ماده هنگام انتشار بر گرم شدن زمین می باشد.
  • GWP گاز r410 نسبت به سایر گازها بسیار پایین تر می باشد.
  • وزن مولکولی گاز r410، 6 می باشد.
  • ODP که معیار و پارامتری برای نشان دادن میزان تخریب پذیری لایه اوزون می باشد، برای گاز r410 صفر می باشد.
  • این گاز در طبقه بندی ایمنی در رده A1 قرار می گیرد.
  • گاز r410 یک گاز غیر قابل اشتعال و ایمن می باشد.

گاز r410 داری چه خصوصیات و ویژگی هایی می باشد؟

در هنگام نگهداری از کولرهای گازی باید توجه داشته باشید که سیلندرهای گاز r410 را در محلی نگهداری کنید که خشک و خنک باشد و دور از تابش مستقیم نور خورشید قرار گیرند گاز r410 چيست . یکی دیگر از نکات مهم این است که مبرد r410 در حالت مایع شارژ شود تا از ترکیب دقیق آن اطمینان حاصل شود.

استوانه های مبرد گاز

استوانه های مبرد گاز دارای دریچه های دو پورت هستند و به همین دلیل جذب مایعات را آسان تر می کنند گاز r410 چيست . نکته ی مهمی که در مورد گاز r410 وجود دارد، این است که این گاز غیر قابل اشتعال بوده و در طبقه بندی ایمنی در بخش A1 قرار می گیرد.

کولرهای با گاز r410 را انتخاب کنیم یا کولرهای با گاز r22؟

در مطلب کاربردی معایب گاز r410، به صورت کامل ویژگی ها و مشخصات گازهای r22 و r410 را بررسی کردیم و همچنین به مقایسه ی برخی از خاصیت های آن ها پرداخیتم گاز r410 چيست . اما بسیاری از افراد ممکن است که در حین انتخاب کولرهای گازی دچار سردرگمی شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *