دسته‌بندی نشده

کولر گازي r32

کولر گازي r32

کولر گازي r32

کولر گازي r32 گرمایش جهانی، این پدیده نا متعارف و غالبا نا محسوس که چند دهه است گریبان تنها سیاره قابل سکونت یعنی زمین را فرا گرفته است شاید از خودتان پپرسید خب گرم می‌شود که بشود به ما چه؟ اصلا گرمایش کره زمین چه چیزی را عوض می‌کند؟

کولر گازي r32

یکی از بهترین و مقرون به صرفه ترین این گاز‌ها گازی است موسوم به R32 و امیدواریم تا اینجای مقاله به اهمیت استفاده از گاز‌های دوستدار محیط زیست پی برده باشید اما اکنون می‌خواهیم R32 را به طور بسیار تخصصی و البته با زبانی قابل فهم برایتان توضیح دهیم.

کولر گازي r32

کولر گازي r32

مبرد R32

مبرد R32 یا همان دیفلوئورومتان گاز الی ایست که تقریبا به R410 شبیه است و به دلیل داشتن شاخصه ODP فاقد اثرات منفی و تخریبی زیست محیطی است و درصد تاثیر گذاری آن بر روی لایه اوزون صفر است. کولر گازي r32 عملکرد آن نسبت به گاز R410 بسیار مطلوب تر است و می‌تواند بسیار سریع تر گرمای محیط اطراف را بگیرد و به سرما تبدیل کند.

دستگاه‌ تهویه

از این رو در مصرف برق و انرژی نیز برای دستگاه‌های تهویه مطبوع بسیار بهتر هم رده‌های خویش است. کولر گازي r32 این گاز برتری بسیار محسوسی نسبت به هم نوعان خویش دارد که همین امر باعث شده شرکت‌های سازنده سیستم‌های تهویه مطبوع از جمله شرکت‌های کولر سازی به استفاده از این گاز روی بیاورند.

جایگزین گاز R410a

انتظار می‌رود R32 در آینده ای نزدیک به طور کامل جایگزین گاز R410a شود و به طور کامل انحصار این صنعت را به زیر سلطه خویش بکشد. کولر گازي r32 اما خب R32 نیز آنچنان که باید کامل نیست و در مقایسه با R410a دارای قدرت اشتعال پذیری بالاتری است که می‌بایست در کار کردن با آن دقت بیشتری را به خرج داد.

خنک کننده R32

خنک کننده R32 از مهم ترین تولیدات شرکت دایکین ژاپن است و شرکت‌های تولید کننده کولر گازی از سرار جهان باید برای استفاده از این گاز به چشم بادامی‌ها حق ثبت اختراع بپردازند کولر گازي r32 برای همین هم تولیدات محصولات سرمازا از جمله کولر‌های گازی مجهز به R32 نسبت به دیگر محصولات مشابه گرانتر و صد البته با کارایی بسیار بهتری هستند.

کولر گازی‌های مجهز به R32

کولر گازی‌های مجهز به R32 تحمل بالایی در مقابل فشار دارد لذا تجهیزات مورد استفاده در این نوع کولر‌ها نیز باید به همان میزان تحمل خوبی در برابر فشار داشته باشند. کولر گازي r32 از جمله موارد استفاده از R32 می‌توان در مدل‌های جدید کولر گازی و اسپلیت‌ها بسیار یافت کرد و هم اکنون که این مقاله را می‌خوانید شرکت‌های تهویه مطبوع گری، ال جی و کولر‌های نسل جدید پاناسونیک، هیتاچی و دایکین کولر گازی‌های خود را به مبرد R32 مجهز کرده اند.

گازهای گلخانه ای

هر ساله با افزایش گازهای گلخانه ای و به تبع آن گرمتر شدن جو زمین و به رغم آن از بین رفتن هر چه بیشتر لایه اُزن، تقاضا برای محصولات اکونومی تر و دوست دار محیط زیست بالاتر می رود و به علت استفاده از گازهای CFC در دستگاه های خنک کننده و سرما ساز، کولر گازي r32 قوانین سخت گیرانه تری نسبت به تولید و بکارگیری این نوع دستگاه ها در سراسر جهان وضع شده است.

گاز R410A

این نوع گاز کولر گازی ، ترکیبی از دو نوع گاز R32 و R125 می باشد که تقریبا یک azeotropic را تشکیل می دهند. مبرد R410A عمدتا در سیستم های تهویه مطبوع خانگی به کار می رود .با توجه به اینکه این گاز نسبت به R22 فشار بالا تری دارد میتواند جایگزینی خوبی باشد، کولر گازي r32 بنابراین در محصولات جدیدتر که برای فشارهای زیاد ساخته شده اند استفاده می شود.

کپسول های حاوی گاز R410A

کپسول های حاوی گاز R410A به رنگ صورتی می باشند .سیلندرهای گاز R410A را باید در محل های خشک و خنک با تهویه مناسب و دور از نور مستقیم خورشید نگهداری کرد.گاز R410A در حالت مایع شارژ میشود تا از ترکیب دقیق ان مطمئن شویم. مبرد R410A غیر قابل اشتعال و با طبقه بندی A1 ایمن شده است.روغن کمپرسورهای حاوی گاز R410A را با پلی استر شارژ می کنند .کاربرد گاز R410A در تجهیزات تهویه مطبوع و پمپ های گرمایی که از نو طراحی شده اند، به عمل می اید.

شرکت های سازنده کولرگازی

شرکت های سازنده کولرگازی که از گاز R410A استفاده کرده اند، به طور میانگین تحمل گرمای بیش از 55 درجه سانتیگراد را تضمین کرده اند . کولر گازي r32 تضمین تحمل گرمای بیش از 55 درجه نشان ازین دارد که ضعف گاز R410A در دمای بالا صرفا یک شایعه است .

گاز R22

گاز R22 (دی کلورفلور متان) از خانواده بزرگتر ، هیدروفلور کربن (HCFC) است. شکل ظاهری این مبرد بی رنگ بوده و گذشته در یخچال و چیلر استفاده میشده است. این فریون بی بو و در صورت ترکیب با رطوبت باعث خوردگی فلزات نمیشود .گاز R22 قابل اشتعال نیست و جز گاز های گلخانه ای محسوب می شود . کولر گازي r32 این گاز در سلیندرهای به جرم 13.6 کیلوگرم و به رنگ سبز روشن ، به بازار عرضه شده است .

اثرات مخرب

مبرد R22 با انواع روغن پلی استر و روغن اکلیل بنزین ، سازگاری دارد .گاز R22 اثرات مخربی از جمله اسیب رساندن به لایه اوزن که سبب گرم شدن کره زمین میشود را در پی دارد . کولر گازي r32 گاز R22 نسبت به سایرین ویژگی های شیمیایی خاصی دارد که هم در سیستم های بالای صفر و هم در سیستم های با دمای زیر صفر، قابلیت بیشتری دارد. قابلیت ذکر شده باعث میشود تا این فریون را از پر کابردترین گازهای سرمایشی قلمداد کرد .

موارد استفاده از R22

با وجود این ویژگی ها مبرد r22 به دلیل مخرب بودن برای محیط زیست T سالهاست دیگر در سیستم های تهویه مطبوع خانگی مدرن و صنعتی کاربردی ندارد . کولر گازي r32 گاز R22 به طور رسمی تولیدش متوقف شده و تنها در بعضی از مدلهای سفارشی استفاده میشود . مدلهای سفارشی برای کشورهای که هنوز گاز R 22 در آن ممنوع نشده ، تولید میشود .

برودت زا R407

گاز R407 غیر قابل اشتعال بوده و با طبقه بندی A1 ایمن شده است. برودت زا R407 را باید در حالت مایع شارژ کرد تا از ترکیب دقیق ان اطمینان حاصل شود .گاز R407 بی بو و بی رنگ میباشد و سازگاری بیشتری با روغن پلی استر دارد. کولر گازي r32 از گاز R407 به وفور در کولرگازی اجنرال ، فوجیتسو و برخی برندهای ژاپنی دیگر همانند هیتاچی استفاده شده است .

گاز R407

دیگر گاز کولر گازی R407 نام دارد که از ترکیب گاز های مبرد فریونی R134 ، R32 و R125 ساخته شده است . گاز R407 در مقایسه با گاز R22 مشخصات مشابهی دارند به همین دلیل این گاز می تواند در دمای متوسط جایگزینی خوبی برای مصارف برودتی و تجهیزات تهویه مطبوع باشد. کولر گازي r32 گاز کولر گازی R407 را در سیلندر های پرفشار، نگه داری میکنند تا هنگام استفاده از مبرد، هیچ ماده دیگر وارد محفظه سیلندر نشود.

گاز R32

گاز R32 به عنوان دیفلوئور متان شناخته شده است و یک مبرد آلی است. این گاز تقریبا شبیه مبرد R410A و با داشتن ODP 0 برای لایه اوزن مخرب نیست .گازهای گلخانه ای به CFC ها شهرت دارند و اصلی ترین عامل در تخریب لایه اوزن هستند . کولر گازي r32 مبرد R32 یکی از سبز ترین گازهای ساخته شده است که کمترین میزان تخریب را نسبت با سایرین دارد .

صنایع یخچال سازی

به عنوان نمونه به دلیل ماهیت خاص و عملکرد بالای آن در صنایع یخچال سازی و سیستم های تهویه مطبوع مانند کولرها کاربرد دارد. در گذشته های دور بجای این گاز، از آمونیاک به عنوان مبرد در صنایع برودتی و یخچال استفاده میشد که امروزه دیگر امری منسوخ شده می باشد. کولر گازي r32 علت منسوخ شدن آن نیز عوارض و خطرات فراوانی است که در پی دارد بنابراین امروزه از گازهای فریونی استفاده می کنند.

قيمت گاز r410 سه کيلويي

در ساخت سیستم های تهویه مطبوع هر گاز مبردی را نمی توان به کار گرفت و لازم است که ویژگی های خاصی داشته باشد. خاصیت این گازها به این شکل است که در آب حل نمی شوند و قادر اند در واکنش های شیمیایی تا مرز استراتوسفر حرکت کنند. کولر گازي r32 دسته بندی و تقسیم گازهای مبرد موجود بر اساس معیارهای مختلفی است که از میان آن ها می توان تاثیر زیست محیطی، ساختار شیمیایی و کاربرد آن ها را نام برد.

تفاوت گاز R32 با R410

نقش گاز مبردی که در کولر گازی و سایر سیستم های تهویه مطبوع به کار می رود، در تامین هوای خنک و مطلوب است. اساس کار خنک سازی توسط این ترکیبات آلی در سیکل تبرید، با روشن شدن دستگاه کمپرسور انجام می گیرد و عمل متراکم سازی گاز مبرد پس از روشن شدن این دستگاه، درون محفظه صورت می گیرد. کولر گازي r32 سپس گاز متراکم شده با فشار بالایی از طریق لوله های مسی به اواپراتور می رسد.

قيمت گاز r32

در بین این گاز گرمای محیط را می گیرد و به گاز مایعی با فشار کمتر و البته خنک تبدیل می گردد. پس از طی شدن این مرحله فن درون دستگاه آن را به سمت فضای داخلی منتقل می کند و در نهایت دمای محیط خنک شده و به درجه مطلوب می رسد. کولر گازي r32 سپس این چرخه ادامه پیدا می کند و با تکرار این چرخه عمل خنک سازی کل محیط انجام می گیرد.

فروش گاز r32

بر اساس توضیحات داده شده، گاز مبرد یکی از اجزای اساسی سیستم های کولر گازی و سایر سیستم های سرمایشی است. در ادامه دو گاز مبرد رایج یعنی تفاوت گاز مبرد R410 و R32 را تشریح خواهیم کرد. کولر گازي r32 همانطور که گفته شد این دو گاز شباهت هایی نیز دارند که هر دو متعلق به یک گروه اند و ODP یکسانی دارند. حال تفاوت های این دو گاز را بررسی می کنیم.

مبرد R32

مبرد R32 با نام دیفلوئورومتان شناخته می شود. این گاز آلی تقریبا شبیه به R410 است و از آنجا که دارایODP می باشد، مخرب زیست محیطی محسوب نمی شود. کولر گازي r32 و برای لایه ازن نیز خطری در پی ندارد. این مبرد مجهز به GWP 675 می باشد. از منظر انتقال حرارت و افت فشار نیز عملکرد بسیار مطلوبی دارد.

مبرد R32

مبرد R32

مبرد R32 درجه A2

مبرد R32 درجه A2 و جزو ترکیباتی است که قابل اشتعال اند؛ در نتیجه کارشناسان ما توصیه می کنند که از این مدل مبرد در تجهیزات انتقال حرارت، استفاده شود که دارای مبرد کم هستند. کولر گازي r32 بیش ترین کاربرد از این نوع مبرد در کشورهای چین، ژاپن، و هند می باشد که در ساخت و سیستم های تهویه مطبوع مورد استفاده قرار می دهند.

مبرد R410

تاریخچه این مبرد به سال 1991 میلادی باز می گردد که یک شرکت آمریکایی آن را اختراع کرد. هدف این شرکت از تولید این ماده مبرد، جایگزین کردن آن به جای سایر مبرد های مشابه بود؛ کولر گازي r32 علت آن است که ساختار R410 به نوعی ساخته می شود که کمترین اثر مخرب را برای محیط زیست را در پی دارد. بنابراین بسیاری از دوستدارن محیط زیست توجه زیادی به آن دارند و مورد استقبال فراوان آن ها قرار می گیرد.

نحوه شارژ گاز r32

به طوری که در سالهای اخیر استفاده از مبرد R410 در کشورهای توسعه یافته و پیشرفته، استاندارد سیستم های تهویه مطبوع گردیده است. بر خلاف مبردهای هالوکلان، این نوع مبرد حاوی کلر و یا برم نبوده و در واقع حاوی فلوئر می باشد. گاز R410 با فشار بیشتری عمل می کند، و دارای پتانسیل گرمایش جهانی بالاتر از 1810 می باشد. کولر گازي r32 همچنین به دلیل برخورداری از نقطه جوش ثابت، می توان گفت عملیات پر کردن آن نسبتا ساده و بدون نشتی است.

کپسول r32

به منظور بیان تفاوت گاز R410 و R32 این دو مبرد را مورد مقایسه قرار داده ایم. R32 دارای دمای بحرانی کمتری نسبت به R410 می باشد، بنابراین ضریب عملکرد کمتری هم در پی خواهد داشت. کولر گازي r32 مبرد R32 نسبت به R410 متراکم تر است و همین امر سبب می شود مقدار آن به ازای هر بار کمتر شود.

VCP

مبرد R410 از VCP بالایی برخوردار است بنابراین به لوله های مبرد با سایز بزرگتری نیاز دارد. مبرد R410 به فشار کمتری نسبت به R32 برای متراکم شدن نیاز دارد. با توجه به آنچه گفته شد می توان ادعا کرد که مبرد R32 برتری های بارز و در خور توجهی نسبت به R410 دارد، کولر گازي r32 و به دلیل اینکه گاز تک جزئی می باشد بازیافت آن راحت تر انجام می پذیرد.

دستگاه کمپرسور

گاز مبرد بکار رفته در سیستم های تهویه مطبوع از جمله کولر گازی، وظیفه ی تامین هوای خنک و مطلوب مورد نیاز را به عهده دارد. نقش این سری از ترکیبات آلی در سیکل تبرید به این شکل است که با روشن شدن دستگاه کمپرسور عمل متراکم کولر گازي r32 سازی گاز مبرد درون محفظه را انجام می دهد، گاز متراکم شده با فشار بالاتر از طریق لوله های مسی به اواپراتور منتقل می شود. بین مسیر گرمای محیط را گرفته و به گاز مایع کم فشار و خنک تر تبدیل می شود.

فن درون دستگاه

سپس توسط فن درون دستگاه به فضای داخلی منتقل می شود و دمای اتاق را به درجه دلخواه کاربر می رساند به این ترتیب چرخه به طور مداوم ادامه داشته و با تکرار آن دمای خنک مورد نیاز را فراهم می کند. بنابراین گازهای مبرد در این سیستم ها از اهیمت ویژه ای برخوردار هستند. کولر گازي r32 در ادامه برای بیان تفاوت گاز R410 و R32 به معرفی هریک از این گازها پرداخته ایم.

گاز R410 و R32

به منظور بیان تفاوت گاز R410 و R32 این دو مبرد را مورد مقایسه قرار داده ایم. R32 دمای بحرانی کمتری نسبت به R410 دارا می باشد، بنابراین ضریب عملکرد کمتری خواهد داشت. مبرد R32 نسبت به R410 متراکم تر است و همین امر موجب شده مقدار آن به ازای هر بار کمتر شود. مبرد R410 دارای VCP بالایی است بنابراین به لوله های مبرد با سایز بزرگتری نیاز دارد. مبرد R410 به فشار کمتری نسبت به R32 برای متراکم شدن نیاز دارد.

گاز r134a

به دلیل تاثیرات مخربب گاز R134a بر لایه اوزون و ایجاد گرمایش بیش از حد در حال حاضر گاز R1234YF برای جایگزینی این گاز فریون انتخاب شده است و کولر گازي r32 در بیشتر کشور های توسعه یافته در حال استفاده و جایگزینی می باشد.

مشخصات فنی گاز R134a

فرمول مولکولی این گاز مبرد CH2FCF3 می باشد که شباهت های فیزیکی و شیمیایی زیادی به گاز R12 دارد و در سال 1990 کولر گازي r32 به عنوان جایگزین گاز مبرد R12 انتخاب شد.

ویژگی های بارز گاز مبرد R134a

از ویژگی های بارز گاز مبرد R134a می توان به سازگاری با اکثر کمپرسور های موجود در بازار ایران از جمله کمپرسور سکاپ، کمپرسور پاناسونیک، کمپرسور اسکرال کوپلند، کمپرسور سمی هرمتیک کوپلند، کولر گازي r32 کمپرسور اسکرال دانفوس، کمپرسور منیروپ دانفوس و کمپرسور اسکرال بیتزر و همچنین سازگاری با اکسپنشن ولو دانفوس و آلکو اشاره کرد.

موارد استفاده گاز R134a

از موارد استفاده گاز R134a می توان به استفاده عمده در سیستم های تبرید و تهویه مطبوع مسکونی و تجاری، کولر گازي r32 انواع چیلر تراکمی و چیلر جذبی، به عنوان حلال تمیز کننده و همچنین خشک کن صنعتی و درایر تبریدی کمپرسور هوای فشرده اشاره کرد.

برند های گاز R134a موجود در بازار ایران

  • گاز R134a ایسکون
  • گاز R134a کولیب
  • گاز R134a هانیول آمریکا
  • گاز R134a فروژن انگلیس
  • گاز مبرد R134a مکزیکم
  • گاز مبرد R134a استارگت
  • گاز مبرد R134a هارپ
  • گاز فریون R134a آلفا
  • گاز فریون R134a مکس رف
  • گاز فریون R134a لروی ایسکون
  • گاز 134 ایسکون صف
  • گاز R134a

گاز R134a کاربردهای زیادی دارد اما بسیاری آن را به‌عنوان گاز کولر خودرو می‌شناسند. این گاز غیرسمی و غیرقابل اشتعال است. علاوه بر این‌که در سیستم‌ های‌ برودتی خانگی و صنعتی استفاده می‌شود، کولر گازي r32 برای به‌کارگیری در پمپ گرما و رطوبت‌گیر نیز گزینه مناسبی است. این گاز فریونی خواص ترمودینامیکی نزدیکی به گاز R12 دارد.

برند های گاز R134a موجود در بازار ایران

برند های گاز R134a موجود در بازار ایران

تولید گاز R12

تولید گاز R12 در سال 1996 به دلایل زیست محیطی مانند گرمایش زمین و تخریب لایه اوزون متوقف شد و پس از آن، گاز مبرد R134a به عنوان جایگزینِ گاز R12 در نظر گرفته شد. کولر گازي r32 در ادامه می‌توانید مشخصات و قیمت برندهای مختلف این گاز را مشاهده کرده و مدل مورد نظر خود را خریداری کنید.

HFC

این گاز از خانواده «هیدروفلوئوروکربن» یا همان HFCها است. این دسته از مبردهای فریونی دوستدار محیط زیست هستند و اثر گرمایشی اندکی دارند. کولر گازي r32 گاز فریونی ۱۳۴ جایگزین مناسبی برای R12 است و خواص مشابهی با این گاز دارد.

مزایا و ویژگی های گاز مبرد R134a

  1. غیر اشتعال بودن
  2. غیر سمی بودن
  3. جاذب رطوبت
  4. درجه خلوص و کیفیت بالا
  5. کارکرد در درجه حرارت بالا
  6. روغن سازگار با گاز مبرد فریونی r134a
  7. روغن پلی اُل استر (POE)
  8. روغن پلی آلکیلن گلیکول (PAG)
  9. کاربرد های اصلی گاز مبرد R134

کولر خودرو

سیستم‌های تهویه مطبوع و پمپ گرما
درایر هوا فشرده (خشک کن هوای فشرده تبریدی)
سیکل تبریدِ دما متوسط و دما بالا
خنک کاری اتاق سرور
یخچال و فریزر خانگی

R134a جایگزین کدام گازهاست؟

گاز R134a به عنوان گاز فریونی جایگزین به جای گازهای زیر به‌کار برده می‌شود.

  • R401A
  • R401B
  • R409A
  • R409B
  • R12

خرید گاز r134 با گواهی اصالت

گاز R134 از سوی برندهای مختلفی تولید و عرضه می‌شود. این گاز به دلیل کاربردهای متنوعی که دارد در حجم‌های مختلفی نیز ارائه می‌شود. کولر گازي r32 پرکاربردترین اندازه ی عرضه شده برای گاز ۱۳۴ در ایران بصورت کپسول 13.6 کیلوگرمی است. گاز یک کیلویی ۱۳۴ به دلیل سبکی و امکان جابجایی برای مصارف خانگی مناسب است.

سیستم‌ تبرید

البته گاز r134a علاوه بر استفاده به عنوان مبرد در سیستم‌ های تبرید تراکمی، دارای کاربردهای دیگری نیز می‌باشد. از جمله کاربرد های گاز R134a در صنایع پلاستیک، داروسازی، گاز تمیز کننده و … می‌باشد. کولر گازي r32 همچنین در سیستم‌های خنک‌کننده رایانه‌ها نیز بکار می‌رود. معروفترین و معتبرترین برند گاز R134a هانیول Honeywell می باشد که یک برند آمریکائی است.

تترافلوئورواتان

تترافلوئورواتان یا R134a (به انگلیسی Tetrafluoroethane) با فرمول شیمیایی CH۲FCF۳ یک ترکیب شیمیایی است؛ که جرم مولی آن ۱۰۲٫۰۳ g/mol می‌ باشد. شکل ظاهری این ترکیب، گازی بی ‌رنگ است. کولر گازي r32 گاز فریون R134 ماده خالصی است که اغلب جايگزين R12 بوده و در صنايع مربوط به خودروسازی تجهيزات کوچک، چيلرهای صنعتی و تجاری و سوپر مارکت ها با تبريد در دمای متوسط بکار می رود. این مبرد که به گاز کولر خودرو نیز معروف است.

چگونگی نامگذاری گاز های فریون

دلایل زیادی برای نحوه نامگذاری مبرد ها به شکل کنونی وجود دارد که مهم ترین آن آغاز نامگذاری از اولین تولید کننده مبردها به صورت قراردادی می باشد. کولر گازي r32 در این قرارداد حرف R که در زبان انگلیسی معادل refrigerant است برای تمام مبرد ها به کار میرود و دیگر حروف و اعداد نمادی از ترکیب شیمیایی مبرد است.

مبرد

برای نامگذاری مبرد ها یک فرمول کلی Rxyz در نظر گرفته می شود و با مقداردهی به هرکدام از مجهولات نام مبرد مشخص می شود. کولر گازي r32 به عنوان مثال برای پارامتر x در صورتی که مبرد دارای هیدروکربن متان باشد عدد صفر، هیدروکربن اتان 1 و هیدروکربن پروپان عدد 2 در نظر گرفته می شود.

گاز مبرد r134a

بنا به این تعریف می توان گفت که گاز مبرد r134a دارای هیدروکربن اتان بوده و از 2 اتم هیدروژن تشکیل شده است، همچنین در ساختار این گاز 4 اتم فلوئور وجود دارد. کولر گازي r32 البته در انتهای نام گاز مبرد r134a یک حرف اضافی نیز مشاهده می شود. این حرف برای تعیین درصد خلوص و ترکیب مبرد استفاده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *