دسته‌بندی نشده

بهترین کمپرسور کولرگازی

انواع کمپرسور کولر گازی

کمپرسور ها جزء اصلی یک سیستم تهویه مطبوع  و کولرگازی به شمار می آیند. این وسیله در اصل گاز را از اواپراتور مکش و به سمت کندانسور هدایت میکند. هرکدام از کمپرسورها مزیت ها و شرایط کاربرد خود را دارد .

کمپرسور یکی از اصلی ترین اجزاء کولر گازی و قلب تپنده این دستگاه های سرمایشی و گرمایشی است. کمپرسورهای کولر گازی علاوه بر میزان توان سرمایشی دارای انواع مختلفی هستند که با عملکردی متفاوت کار میکنند و هر کدام معایب و مزایای خاص خود را دارد. بدهی است که دانستن این اطلاعات به ما کمک میکند تا اسپیلت مناسب تری انتخاب کنیم.

قبل از اینکه به شرح انواع کمپرسور بپردازیم باید مشخص کنیم کمپرسور چیست و چگونه عمل میکند. کمپرسور یکی از اجزاء کولرهای گازی است که کارش فشرده سازی و متراکم کردن سیالات و گازها است در اسپیلت ها از نوعی گاز مخصوص به نام R22 استفاده می شود که با فشرده سازی توسط کمپرسور به سرعت دمای آن کاهش می یابد و تبدیل به مایع میگردد این گاز متراکم شده سبب ایجاد سرمایش میگردد.

انواع کمپرسور کولرگازی

حالا که با کار کمپرسور های کولر گازی آشنا شدیم وقت آن است که با انواع کمپرسور آشنا شویم همان طور گفتیم کار فشرده سازی سیالات و گاز ها بر عهده کمپرسور است اما کمپرسور ها به روش ها و عملکرد های کاملا متفاوت عمل متراکم سازی را انجام میدهند در اینجا به شرح آن خواهیم پرداخت .

نحوه کار کمپرسور پیستونی (Reciprocating Compressors)

کمپرسور پیستونی که به آن کمپرسور رفت و برگشتی و یا موتور سنگین نیز گفته می‌شود، نوعی کمپرسور است که دارای دو سوپاپ قسمت مکش و دهش گاز می‌باشد. در این نوع کمپرسور گاز به داخل فضای کمپرسور مکش شده و با عملکرد پیستون فشرده شده و از قسمت خروجی کمپرسور خارج می‌شود و به سمت کندانسور حرکت می‌کند. پیستون با حرکت میل لنگ موجب فشردگی گاز در داخل سیلندر می‌گردد. سوپاپ‌های مکش و دهش که از ورقه‌های نازکی تشکیل شده، معابر ورود و خروج گاز هستند. این نوع کمپرسور در کولرهای گازی قدیمی‌تر بیشتر استفاده می‌شد.

مزایا و معایب کمپرسورهای پیستونی

کمپرسور پیستونی کاربرد زیادی دارد و در صنایع متفاوتی استفاده می‌شود. با مبردها سازگار است و قدرت تحمل دمای بالایی دارد و در برخی دستگاه‌ها عملکرد مناسبی حتی برای استفاده در شهرهای گرم و حاره‌ای دارد.
در کنار این مزایا باید گفت کمپرسورهای پیستونی صدا و لرزش زیادی دارند و بازدهی آنها در مقایسه با سایر کمپرسورهای کولرگازی کمتر است.
3 4 - فروش قطعات و لوازم یدکی برودتی کولری یخچالی و سردخانه - آرادبرودت

عملکرد کمپرسور روتاری Rotary

کمپرسور روتاری نوع دیگری از کمپرسورهای کولرهای گازی رایج است که از نظر ساختار دارای تیغه است با گردش 360 درجه‌ای تیغه در داخل سیلندر، گاز فشرده می‌شود. این نوع کمپرسور چند سالی است که در کولرهای گازی بیشتر استفاده می‌شود.

مزایا و معایب کمپرسورهای روتاری

کمپرسورهای روتاری صدای کمتری دارد. برق کمتری نیز مصرف می‌کند و البته بازدهی بالاتری دارد. اما در صورت خرابی این نوع کمپرسور، هزینه‌ی تعمیرات آن نسبتا بالاتر است.

کمپرسور اسکرول Scroll

کمپرسور اسکرال یا اسکرول که به آن موتور مارپیچی هم می‌گویند نوعی از کمپرسور است که از نظر ساختار دارای دو تیغه‌ی مارپیچی است و با حرکت این دو مارپیچ و حلزونی، گاز فشرده شده و از کمپرسور خارج می‌شود. تولید این نوع کمپرسور نسبتا سخت‌تر است و نیاز به دقت عمل بسیار بالایی دارد تا در نهایت دو حلزونی کمپرسور به شکل صحیح و استاندارد و هماهنگ عملکرد داشته باشند. این کمپرسور معمولا در کولرهای گازی با ظرفیت بالاتر استفاده می‌شود.

مزایا و معایب کمپرسورهای اسکرال

کاهش صدای کمپرسور و عدم اتلاف انرژی از مزایای این نوع کمپرسور است. همین مزایا باعث طول عمر بالاتر این نوع کمپرسور نیز شده است؛ در کنار این مزایا باید گفت قیمت این نوع کمپرسور نسبتا بالاتر است.

کولرگازی با موتور طلایی چیست؟

چند سالی است که وقتی برای خرید به فروشگاه‌های تهویه مطبوع مراجعه می‌کنید، احتمالا واژه‌ی کولرگازی موتور طلایی یا کولرگازی رادیات طلایی را خواهید شنید. این کولرهای گازی دارای Gold Fin هستند. کندانسور دارای ورقه‌های آهنی به نام Fin است، که موجب افزایش سطح تماس دستگاه با هوا می‌شود. باید بگوییم که در واقع کندانسور یا همان اصطلاحا رادیاتور کولرگازی در این نوع دستگاه‌ها به رنگ طلایی است و ارتباطی به کمپرسور آن ندارد! در واقع کندانسور با موادی مخصوص پوشانده شده تا موجب شود این قطعه تبادل دمایی بیشتری داشته باشد؛ در این نوع کولرها به دلیل وجود همین فین‌های طلایی، تبادل دمایی کولرگازی با هوای محیط بیشتر است و به همین علت بازدهی بالاتری دارد. علاوه بر آن، این نوع کندانسور طول عمر بالاتر، مقاومت بیشتر و احتمال فرسایش کمتری نیز دارد.

تفاوت کمپرسور اینورتر و معمولی در کولر گازی

طی سال‌های اخیر استفاده از کولرهای گازی اینورتر رواج یافته و افراد زیادی ترجیح می‌دهند از کولرهای گازی اینورتر استفاده کنند تا هزینه‌ی برق کمتری بپردازند و هم سرمای مطبوع‌تری داشته باشند. در واقع کولرهای گازی اینورتر از نظر کارکرد کمپرسور، عملکرد بهتری دارند.
کمپرسورهای کولرهای گازی غیراینورتر پس از اینکه دمای محیط را خنک می‌کند، خاموش شده و دوباره پس از اینکه هوای اتاق حدود 0.5 درجه گرم شود، مجدد روشن شده و سرما می‌‌دهد؛ این عملکرد باعث می‌شود موتور دستگاه در بازه‌های کوتاه مدت خاموش و روشن شود و همین خاموش و روشن شدن‌های مکرر باعث می‌شود آمپرکشی لحظه‌ی استارت بارها تکرار شود و مصرف برق دستگاه افزایش یابد.
اما در کولرهای گازی اینورتر، کمپرسور دورمتغیر و یا همان اینورتر با توجه به اختلاف دمایی با هوای محیط با دور معینی کار می‌کند و پس از اینکه هوای اتاق خنک شد، دور کمپرسور پایین می‌آید و دستگاه با روند آرام‌تری سرمادهی خواهد داشت؛ البته گاهی با توجه به استاندارد دمای تعیین شده ممکن است کمپرسور کولرگازی اینورتر نیز خاموش شود، اما دفعات خاموشی موتور کولرگازی اینورتر بسیار کمتر است. با توجه به دور متغیر دستگاه، میزان مصرف انرژی نیز مدیریت شده و هزینه‌ی مصرف برق کولرگازی کاهش می‌یابد.

کمپرسور Dual inverter چیست؟

در مورد کولرهای گازی اینورتر ممکن است کلمه‌ی Dual inverter یا Dual cool را زیاد بشنوید و یا اینکه نام آن را بر روی پنل کولرهای گازی مشاهده کنید؛ Dual inverter به این معناست که کمپرسور کولرگازی شما از نوعTwin Rotay بوده و در واقع به جای یک روتور دارای دو روتور و قسمت چرخنده است؛ این طراحی کمپرسور باعث قدرت بیشتر کولرگازی در سرمادهی و لرزش و صدای کمتر آن می‌شود و می‌تواند انتخاب خوبی باشد.

کولرگازی با کدام کمپرسور مناسب محیط شماست؟

با توجه به دمای محیط و هوای شهر خود لازم است کولرگازی با کمپرسور مناسب از نظر کلاس آب و هوایی خریداری کنید؛ کلاس آب و هوایی کولرهای گازی با علامت T1 ،  T2 و T3 مشخص می‌شود؛ در این رده بندی T3 کولرهای گازی حاره‌ای و مخصوص مناطق گرمسیری است و می‌تواند در شهرهایی با دمای بالاتر نیز سرمادهی داشته باشد.
PicsArt 10 14 11.27.26 500x500 1 - فروش قطعات و لوازم یدکی برودتی کولری یخچالی و سردخانه - آرادبرودت
شما میتوانید انواع کمپرسورهای موجود در بازار ایران را از مجموعه آراد برودت تهیه کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *