دسته‌بندی نشده, وبلاگ

پروانه فن کندانسور کولر گازي

پروانه فن کندانسور کولر گازي

پروانه فن کندانسور کولر گازي

پروانه فن کندانسور کولر گازي کولر گازی به دو بخش یونیت داخلی و خارجی تقسیم بندی می گردد که از طریق لوله های رابط مسی به یکدیگر متصل شده و قابلیت سرمایش و گرمایش را فراهم می نماید.

پروانه فن کندانسور کولر گازي

کاربرد پروانه فن کولر گازی که در قسمت خارجی یا همان یونیت خارجی نصب می گردد دفع گرما از کندانسور بوده و باعث می گردد تا حرارت حاصل از عملکرد کمپرسور و همچنین این گرمای فضای داخلی به واسطه عملکرد پروانه فن کولر گازی به محیط خارجی منتقل گردد.

پروانه فن کندانسور کولر گازي

پروانه فن کندانسور کولر گازي

ساختار پروانه فن کولر گازی

به طور معمول در دستگاه های کولر گازی، پروانه تشکیل شده است یک دایره برش خورده که طرح ها به صورت جداگانه قابل شمارش می باشند و با به چرخش در آمدن این پروانه جریان باد از سطح کندانس به عبور کرده و گرما را دفع میکند و این امر باعث می گردد تا سیستم به خوبی عمل کند.

پروانه فن چیست؟

اکثر کولرگازی‌ها درون خود، دارای دو پروانه فن می‌باشند. پروانه‌ها بر روی شافت موتور قرار گرفته‌اند. پروانه‌ی اول، پروانه‌ اواپراتور است که از بخش ورودی، هوا را به داخل می‌کشد و آن را از طریق فشار زیادی به سمت لوله های آلومینيومی اواپراتور که سرد هستند، هدایت می کند. با این روش سرما و خنکی کولر وارد هوای محيط می‌شود.

پروانه کندانسور

پروانه‌ی دیگر، پروانه کندانسور می‌باشد. پروانه کندانسور، در جهت عکس پروانه اواپراتور عمل می‌کند. این پروانه هوا را از مسير ورودی مکش می‌دهد؛ سپس آن را روانه مسیر کندانسور می‌کند. از این طریق مقدار کمی از دماي گاز که در فشار قرار گرفته است، کاهش پیدا می کند.

ساختار پروانه فن کولر گازی

به طور معمول در دستگاه های کولر گازی، پروانه از یک دایره‌ی برش خورده که طرح‌ها به صورت جداگانه قابل شمارش می‌باشند تشکیل شده است. با به چرخش در آمدن پروانه، جریان باد از سطح کندانسور عبور کرده و گرما را دفع می‌کند. این امر باعث می‌گردد تا سیستم به خوبی عمل کند.

قيمت فن کولر گازي

با پر شدن این فضای خالی توسط گرد و غبار و ریزگردها، پروانه کولر گازی از بالانس خارج شده و دستگاه شروع به لرزیدن می‌کند. برای حل این مشکل بهترین راه جدا کردن پروانه است. بعد از شستشوی صحیح، مجددا می‌توان از دستگاه استفاده کرد.

چه زمانی پروانه فن کولر گازی از بالانس خارج می‌گردد؟

این اتفاق بعد از چند سال کار کردن و یا چند فصل کار کردن ممکن است اتفاق بیفتد. عمدتا در مناطق جنوبی و یا مناطقی که ریزگردهای زیادی در هوا معلق است، این اتفاق دیده می‌شود. اما دلیل این موضوع انباشته شدن ریزگردها در قسمت درونی پروانه می‌باشد.

قيمت پروانه فن کولر گازي

هر کولر گازی برای یک محل خاص طراحی و تولید می‌شود به طور مثال برای ادارات، بیمارستان، اماکن عمومی، یک نوع کولر گازی. بنابراین اگر قصد خرید کولر گازی برای منزل با اتاق های با متراژ 10 متر تا 100 متر دارید کولرهای گازی اسپلیت دیواری بهترین گزینه برای خرید است. برای خرید انواع کولر گازی را با کمترین قیمت مشاهده کنید.

موتور فن

در بعضی مواقع که فن کولر گازی دچار مشکل می‌شود و کار نمی کند امکان دارد مشکل از موتور فن باشد برای این کار می‌توانید پروانه فن را با دست خود بچرخانید در صورتی که بلبرینگ موتور فن دچار مشکل باشد پروانه نمی چرخد که در این صورت شما باید موتور فن را به صورت کلی تعویض نمایید ولی اگر پروانه بچرخد می تواند مشکل از برق موتور باشد

موتور بلوور فن

یکی از مواردی که باید در صورت کار نکردن فن کولر گازی بررسی کنید موتور بلوور فن می باشد که اگر این موتور به درستی نتواند بچرخد و کار نکند توجه داشته باشید که در طی مدت زمان بسیاری دچار پوسیدگی می‌شود و به صورت کامل خراب می شود که موتور بلوور فن به هیچ عنوان قابل تعمیر نمی باشد و در صورت خرابی باید حتما آن را تعویض نمایید.

شفت داخلی و بیرونی فن

همان طور که می دانید موتور فن معمولاً شفت دارد که شفت داخلی و شفت بیرونی می باشند توسط این شفت ها معمولاً هوا را به درون می کشند و از سمت بیرون نیز هوای گرم را به بیرون منتقل می کند توجه داشته باشید که در بعضی مواقع علت کار نکردن پروانه فن کندانسور کولر گازي به دلیل شل شدن محور شفت ها یا همچنین سوختن آنها می باشد.

رله برد

یکی از قطعاتی که تامین ولتاژ قطعات کولر گازی و هم چنین فن کولر گازی دارد رله برد می باشد پروانه فن کندانسور کولر گازي در صورتی که رله برد دچار مشکل شود و نتواند کار کند باعث می شود فن کولر گازی نیز خراب شده و کار نکند.

خازن فن

خازن فن معمولاً توسط چند رشته سیم به کمپرسور متصل می‌شود که در ساعتی که خازن کار نکند باعث می‌شود که فن کولر گازی نیز کار نکند و شما می توانید با استفاده از مولتی متر خازن فن را بررسی کنید که آیا مشکل از خازن فن می باشد یا خیر ؟ پروانه فن کندانسور کولر گازي در صورتی که خازن فن سوخته باشد شما باید آن را تعویض نمایید.

سنسور کنترل دما

یکی از قطعات الکتریکی معمولا برای کنترل دما بر روی کولرهای گازی قرار می گیرد سنسور کنترل دما می باشد که در بیشتر مواقع که فن کولر گازی دچار خرابی می‌شود مشکل از سنسور کنترل دما می باشد که شما پروانه فن کندانسور کولر گازي می توانید کنترل درمان را بررسی کنید و در صورتی که کنترل شده باشد آن را به تعمیرکار ماهر و مجربی بسپارید.

فن کولر گازی چیست؟

  • فن کولر گازی به یکی از قطعات کولر گازی گفته که از پروانه، موتور و … تشکیل شده است.
  • به صورت کلی دو تا فن داخل کولر گازی وجود دارد که یکی آن‌ها درون یونیت داخلی و دیگری درون یونیت خارجی است.
  • فن کولر گازی هوای گرم محیط داخلی را بیرون کشیده و هوای خنک را به محیط منتقل می‌کند.
  • به صورت کلی باید بگویم که هوای مورد نیاز کولر گازی که در زمان روشن بودن آن نیاز است در کولر گازی بچرخد را فن تامین می‌کند.
  • در صورتی که فن دچار مشکلی شود باعث کار نکردن کولر گازی خواهد شد که باید عیب یابی کولر گازی برای آن انجام شود.

شفت داخلی و بیرونی فن

موتور فن دارای دو شفت می‌باشد که یکی از آن‌ها شفت داخلی و دیگری شفت بیرونی می‌باشد که از سمت داخلی هوا را به درون می‌کشد و از سمت بیرونی هوای گرم را به بیرون منتقل می‌کند. پروانه فن کندانسور کولر گازي در برخی موارد علت کار نکردن فن کولر گازی می‌تواند شل شدن یاتاقان‌های محور شفت‌ها و یا سوختن آن‌ها باشد.

چه کاربردی دارد؟

اگر موتور بلوور فن به درستی نچرخد و کار نکند باید بدانید که بلوور فن در اثر کار کردن طولانی مدت دچار پوسیدگی شده و خراب شده است. پروانه فن کندانسور کولر گازي در اکثر مواقع موتور بلوور فن قابل تعمیر نیست و باید آن را تعویض کنید.

شفت داخلی و بیرونی فن

موتور فن دارای دو شفت می‌باشد که یکی از آن‌ها شفت داخلی و دیگری شفت بیرونی می‌باشد که از سمت داخلی هوا را به درون می‌کشد و از سمت بیرونی هوای گرم را به بیرون منتقل می‌کند. پروانه فن کندانسور کولر گازي در برخی موارد علت کار نکردن فن کولر گازی می‌تواند شل شدن یاتاقان‌های محور شفت‌ها و یا سوختن آن‌ها باشد.

موتور فن

در برخی موارد مشکل کار نکردن فن کولر گازی، موتور فن می‌باشد.برای بررسی موتور فن باید پروانه فن را با دست بچرخانید در صورتی که پروانه نچرخید باید بدانید که مشکل از بلبرینگ موتور فن است پروانه فن کندانسور کولر گازي که در این حالت برای تعمیر مشکل کار نکردن فن کولر گازی باید موتور را به صورت کلی تعویض کنید.

تعمیر فن کولر گازی

در قسمت قبل شما را با علت کار نکردن فن کولر گازی آشنا کردیم و همچنین راه حل برطرف کردن مشکل کار نکردن فن کولر گازی را برای شما توضیح دادیم. پروانه فن کندانسور کولر گازي تعمیر فن کولر گازی عملکردی است که در صورت حاد نبودن مشکل کار نکردن فن کولر گازی انجام خواهد شد.

تعمیر فن کولر گازی

در قسمت قبل شما را با علت کار نکردن فن کولر گازی آشنا کردیم و همچنین راه حل برطرف کردن مشکل کار نکردن فن کولر گازی را برای شما توضیح دادیم. پروانه فن کندانسور کولر گازي تعمیر فن کولر گازی عملکردی است که در صورت حاد نبودن مشکل کار نکردن فن کولر گازی انجام خواهد شد.

تعویض فن کولر گازی

زمانی که با مشکل کار نکردن فن کولر گازی روبرو شدید ابتدا سعی می‌کنید که مشکل آن را بیابید و با تعمیر فن کولر گازی مشکل آن را برطرف کنید. پروانه فن کندانسور کولر گازي در صورتی که مشکل کار نکردن فن کولر گازی حاد باشد و قابل تعمیر نباشد باید تعویض شود.

تعویض فن کولر گازی

تعویض فن کولر گازی

خرابی برد رله

برد رله وظیفه فرمان‌دهی به دیگر اجزای کولر گازی و تامین ولتاژ مناسب آنها را بر عهده دارد. خرابی این برد می‌تواند منجر به عدم ارسال فرمان به کار کردن فن اسپیلت شود و یا در تامین ولتاژ مناسب پروانه فن کندانسور کولر گازي برای فن به مشکی بر بخورد. هر یک از این دو مورد می‌تواند در کار نکردن فن کولر گازی دخیل باشند.

خرابی ترمیستور

ترمیستور یک سنسور حرارتی است که وظیفه دارد دمای محیط، ، کمپرسور، لوله مسی های اواپراتور و کندانسور و را به دست آورد و به برد کولر گازی ارسال کند. پروانه فن کندانسور کولر گازي خرابی این سنسور حرارتی می‌تواند در عملکرد فن نیر موثر باشد.

آسیب دیدن سوییچ چند وضعیتی

سوییچ چند وضعیتی سرعت چرخش و هوادهی فن کولر را با تغییر میزان برق ورودی به فن بر اساس نیاز کولر گازی تنظیم می‌کند. پروانه فن کندانسور کولر گازي آسیب دیدن و خراب شدن این سوییچ می‌تواند باعث کار نکردن فن کولر گازی شود.

چرا فن کولر گازی در کندانسور کار نمیکند؟

  1. بررسی خرابی خازن میتواند علتی ساده ولی مهم باشد. (خازن کولرگازی چیست و نحوه عیب یابی آن)
  2. تست موتور فن دو شفت بروز ایراد در آن باعث سرو صدا یا ایجاد خرابی در چرخیدن پروانه ها میکند.
  3. معیوب بودن موتور فن، در صورتی که موتور آن سوخته یا بلبرینگ های مستهلک شده باشند توانایی چرخاندن پروانه را ندارد.
  4. بررسی رله برد، زمانی که ولتاژ وارد برد اصلی میگردد رله برد میبایست تقسیم ولتاژ به برخی از قسمتهای را بر عهده گیرد نمونه ای از آنها فن کولر گازی است.
  5. خرابی برد فرمان، دستور به راه افتادن موتورفن فرستاده نمیشود.

چرا فن کولر گازی صدا می­دهد؟

سیستم کولرگازی به گونه ای طراحی شده است که از دو قسمت پنل داخلی و پنل خارجی تشکیل شده است. پروانه فن کندانسور کولر گازي با توجه به ساختار آن، قسمت پرسروصدای آن یعنی کمپرسور در پنل خارجی قرار گرفته که صدای آن موجب آزار ساکنین منزل نشود.

شکسته شدن پره فن

درصورتی که شی خارجی داخل فن شود و موجب شکستن و یا کچ شدن پره های فن کولر گازی شود، دستگاه پس از روشن شدن ایجاد سروصدا میکند. پروانه فن کندانسور کولر گازي درنظر داشته باشید زمانیکه تیغه های آن از تعادل خارج شده به قسمت­های دیگر ضربه می زند

نشت روغن از کمپرسور و یا عدم روغن کاری

درصورتی که کمپرسور بیش ازحد روغنکاری شده باشد، نشتی روغن داشته و همین موجب ایجاد سروصدا می­شود. پروانه فن کندانسور کولر گازي همچنین زمانیکه فن اسپیلت بدرستی روغنکاری نشده باشد سروصدای ناهنجار ایجاد می­کند.

گیر کردن شی خارجی در کندانسور

زمانیکه کولر گازی روشن باشد و صدای ناهنجار به یکباره به گوش برسد، به احتمال بسیار زیاد یک شی خارجی در آن گیر کرده است. پروانه فن کندانسور کولر گازي پنل خارجی دستگاه بدلیل نصب بودن در خارج از ساختمان می­تواند محل جمع شدن بسیاری از اجسام شده حتی شاخ و برگها شده و همین موجب ایجاد دردسر است.

تراز نبودن کولرگازی

یکی از ساده ترین دلایل ایجاد سروصدا، درست نصب نشدن پنل خارجی و تراز نبودن آن روی یک خط است که موجب ایجاد پروانه فن کندانسور کولر گازي صدای جیر جیر فن کولر گازی می­شود.

ضربه خوردن بدنه کمپرسور

این نکته قابل توجه را درنظر داشته باشید که زمان نصب اسپیلت، پروانه فن کندانسور کولر گازي اگر پنل خارجی به هر دلیل دچار ضربه شده باشد امکان دارد پس از روشن شدن ایجاد سروصدای کند.

لق شدن پایه های کندانسور

پروانه فن کندانسور کولر گازي کندانسور دستگاه توسط پایه و مهره به پنل خارجی متصل شده که درصورت لق یا شل شدن امکان ایجاد سروصدا را بهمراه دارد.

موتور فن دوشفت

پروانه فن کندانسور کولر گازي یاتاقانها بایستی روغنکاری شوند و درصورت عدم روغنکاری سروصدای بسیاری ایجاد میکند.

عوامل گرم شدن زیاد آن به شامل مواردی از قبیل

  • نیم سوز بودن کمپرسور
  • انتخاب نادرست حجم موتور نسبت به فضای محیط
  • آف کردن زیاد کمپرسور
  • عدم توجه به مکان نصب کندانسور و عدم جریان مناسب هوا توسط فن کولر گازی
  • شکسته یا دفرمه شدن پروانه
  • کثیفی بیش از کندانسور

اگر به هر دلیلی فن کندانسور به درستی کار نکند میتواند باعث بالا رفتن دما در کندانسور گردد این امر میتواند هم به موتورفن و حتی به کمپرسور آسیب برساند. چنانچه متوجه مشکل در کارکرد فن کندانسور شدید بهتر است اسپیلت را خاموش کنید و با تکنسین تعمیر کولر گازی تماس بگیرید تا شرایط را عیب یابی و برطرف کند.

نحوه تعویض فن کندانسور

  • کار بسیار ساده ای است و با دنبال کردن مسیر به شرح زیر به راحتی امکان پذیر است.
  • ابتدا کولر گازی را خاموش کنید.
  • قطعات مورد نظر را با توجه به ابعاد قطعه قبلی و با توجه به تعداد پره های آن تهیه کنید.
  • شفت موتور فن کندانسور را داخل پروانه آن جا بزنید و آنرا در سرجای خود قرار دهید. احتیاط کنید که در هنگام نصب آن پروانه خم یا نشکند.
  • سیم های جریان برق را به شکل اولیه به موتورفن کندانسور جا بزنید.
  • کاور فلز را بروی کندانسور ببندید.
  • سپس دستگاه را تست کنید.

کندانسور کولر گازی چیست ؟

کندانسور یکی از بخش های کولر گازی محسوب می گردد که به عنوان بخش خارجی شناخته شده و در فضای باز و خارج از منزل مسکونی نصب خواهد شد ، تمامی اجزای مهم و اساسی کولر گازی در قسمت کندانسور دستگاه قرار دارند و فعالیت اساسی را بر عهده دارند. پروانه فن کندانسور کولر گازي بنابراین می توان گفت کندانسور مهم ترین بخش کولر گازی می باشد

فضای نصب

پروانه فن کندانسور کولر گازي با توجه به این که کندانسور کولر گازی جریان هوای خروجی خود را در فضای بیرون تخلیه می نماید ، بنابراین باید فضای اطراف کندانسور کاملا باز و آزاد باشد تا باتواند به راحتی جریان هوای خروجی را تخلیه نماید.

مکان نصب

پروانه فن کندانسور کولر گازي با توجه به این که تمامی فعالیت های اصلی کولر گازی در بخش کندانسور دستگاه انجام می گردد ، لذا این بخش صدا و لرزش قابل توجهی را تولید می نماید ، بنابراین هنگام نصب کندانسور حتما باید به مکان نصب آن توجه نمایید و سعی کنید که آن را در مکانی از دیوار بیرونی ساختمان خود نصب نمایید

محل ورودی و خروجی کندانسور

پروانه فن کندانسور کولر گازي کندانسور باید طوری نصب گردد که محل ورودی و خروجی هوا در آن کاملا باز و آزاد بوده و هیچ مانع و مزاحمی بر سر راه آن ها وجود نداشته باشد. در غیر این صورت این موضوع می توانئد باعث اختلال در کار دستگاه شده و در دراز مدت سبب خرابی های بزرگ و از کار افتادن دستگاه گردد.

استحکام محل نصب

پروانه فن کندانسور کولر گازي محل نصب کندانسور کولر گازی باید به طوری باشد که از استحکام کافی برخورد دار بوده و تحمل وزن آن را داشته باشد ، در غیر این صورت ، استحکام نداشتن محل نصب ، می تواند موجب سقوط و افتادن کندانسور کولر گازی گردد که بسیار خطر ناک است.

تابش آفتاب

پروانه فن کندانسور کولر گازي کندانسور باید در مکانی نصب شود که از تابش مستقیم نور آفتاب در امان باشد ، هنگام نصب کندانسور باید به مواردی هم چون جهت طلوع و تابش آفتاب توجه نمود و با توجه به تمامی موارد موجود ، با رعایت این موارد اقدام به نصب کندانسور در مکان و جهت مناسب نمود.

فاصله مناسب با زمین

پروانه فن کندانسور کولر گازي کندانسور کولر گازی باید در مکانی نصب شود که فاصله ی مناسب را با زمین داشته باشد. در حین نصب کندانسور کولر گازی حتما به میزان فاصله ی بین مکان نصب و زمین توجه نمایید و موارد ایمنی در تعیین فاصله را رعایت نمایید تا دستگاه شما در بهترین شرایط بهره وری قرار داشته باشد

فاصله مناسب با دستگاه های دیگر

پروانه فن کندانسور کولر گازي در برخی از ساختمان ها مواردی وجود دارد که چندین دستگا کندانسور بر روی دیوار نصب شده اند ، در چنین مواردی باید توجه داشته باشید که حتما فاصله ی مناسب را با دستگاه های دیگر در هنگام نصب رعایت نمایید.

فضای اطراف کندانسور

پروانه فن کندانسور کولر گازي کندانسور باید در مکانی نصب گردد که از لحاظ فضا در بهترین موقعیت قرار داشته باشد. اگر اطراف کندانسور گیاهان و یا اشیای مزاحم وجود داشته باشد می تواند موجب کاهش بازدهی و راندمان در کولر گازی گردد و مصرف انرژی آن را در حد چشمگیری افزایش دهد.

فضای اطراف کندانسور 

فضای اطراف کندانسور

نصب کندانسور در سایه

پروانه فن کندانسور کولر گازي سعی کنید کندانسور را در مکانی نصب نمایید که سایه ی خوبی بر آن حاکم باشد ، سایه می تواند از فرسایش و اختلالات کندانسور جلوگیری نماید و هم چنین مصرف انرژی دستگاه را به شدت کاهش دهد.

سایبان

پروانه فن کندانسور کولر گازي در هنگام نصب کندانسور کولر گازی حتما باید به این نکته توجه نمایید که سایبان مناسبی برای کندانسور قرار دهید تا هم در برابر بارش برف و باران و هم در برابر برخی دیگر از شرایط محیطی بیرونی از آن محاظت نماید . بارش برف و باران بر روی کندانسور برخی از دستگاه ها که فاقد سیستم حفاظت و ضد یخ هستند می تواند موجب آسیب جدی به دستگاه گردد.

عبور هوا

پروانه فن کندانسور کولر گازي کندانسور کولر گازی باید به نحوی نصب گردد که جریان هوا هم در قسمت جلو و هم در قسمت پشت کندانسور در جریان باشد و برای عبور و مرور هیچ مشکل و مانعی وجود نداشته باشد.

لوله های موجود در مکان نصب

پروانه فن کندانسور کولر گازي نصب کندانسور هرگز نباید در مکانی نصب گردد که لوله های گاز و آب و یا سیم های برق در حال عبور هستند.

دودکش ها

پروانه فن کندانسور کولر گازي کندانسور کولر گازی باید در مکانی کاملا به دور از دودکش ها و یا لوله های خروجی از آشپرخانه همانند هود و فن ها نصب گردد. زیرا می تواند باعث بروز اختلالاتی هم چون ورود آلاینده ها و بوی بد به داخل منزل گردد و هم چنین به دلیل کثیف شدن سریع ، سبب کاهش عمر دستگاه می گردد.

فضای مورد نیاز برای تعمیر

پروانه فن کندانسور کولر گازي کندانسور کولر گازی باید به نحوی نصب گردد که فضای کافی و مورد نیاز به تعمیرات و سرویس های مورد نیاز را داشته باشد ، و در صورت نیاز ، تعمیر کار به راحتی بتواند کار خود را بدون هیچ محدودیتی انجام دهد.

لرزه گیر

پروانه فن کندانسور کولر گازي در صورتی که کندانسور دستگاه خود را در مکان هایی هم چون لبه پنجره و اسکلت فلزی و یا … نصب می کنید سعی کنید حتما از لرزه گیر استفاده نمایید تا از بروز اتفاقات و خطرات احتمالی جلوگیری نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *