جهت مشاوره قبل از خرید تماس بگیرید

09909551023

وبلاگ

کمپرسور کولرگازی چگونه کار میکند؟

کمپرسور کولرگازی

کمپرسور کولرگازی چگونه کار میکند؟

امروزه کولرهای گازی جایگزین کولرهای آبی شده و درواقع تولید هوای گرم و سرد را در قالب یک دستگاه انجام می­دهد. هر قسمت از اسپیلت ها وظایف مربوط به خود را دارد که کمپرسور کولرگازی یکی از بخشهای مهم این دستگاه می­باشد که خراب شدن و ازکارافتادن آن می­تواند مشکلاتی را ایجاد کند.

کمپرسور بخش جدایی ناپذیر از سیستم کولرگازی است. کمپرسور یا موتور كولر باید در فضای باز قرار گیرد و وظیفه آن گردش و به جریان انداختن گاز مبرد (گاز خنک‌کننده) در مدار است. هرچقدر انتظار شما از خنک کنندگی كولرگازي بیشتر باشد، بایستی بدنبال اسپیلتی با کمپرسور قدرتمندتر باشید. موتور كمپرسور از سیلندر و پیستون ساخته شده است.

کمپرسور کولرگازی چیست و چه وظیفه ای دارد ؟

کمپرسور کولرگازی چیست و چه وظیفه ای دارد ؟ سیستم های خنک کننده و کولر گازی از اجزایی دقیق و مختلف تشکیل شده است که پروسه و نتیجه نهایی همه اجزاء تشکیل شده ایجاد و راحتی و خنک کنندگی فضای مورد نظر شما می باشد .

کمپرسور کولرگازی

کمپرسور کولرگازی

هر بخشی از یک کولرگازی وظیفه و اهمیتی دارد اما برخی از این قطعات مستلزم توجه ویژه ای هستند ، یکی از این قطعات کمپروسور یک دستگاه است که اساسا قلب یک کولر گازی محسوب می شوند. یک سیستم تهویه مطبوع بدون کمپروسور نمی تواند کار کند چون وظیفه اصلی یک کمپروسور کمپرس و متراکم کردن گاز مبرد می باشد ، توجه به قدرت و ساختار آن بسیار مهم و حیاطی است چون وجود یک کمپروسور بی کیفیت سیکل خنک کنندگی کمتر را در پی خواهد داشت .

 

انوع کمپرسور کولرگازی عبارتند از:

  1. كمپرسور مارپیچی(اسکرال)
  2. كمپرسور روتاری
  3. كمپرسور پیستونی
  4. كمپرسور دینامیکی
  5. كمپرسور محوری
  6. كمپرسوردیافراگمی
  7. كمپرسور جابجایی مثبت
  8. كمپرسورگریز از مرکز
  9. كمپرسور مارپیچی
  10. كمپرسور دنده ای
  11. كمپرسور دندانه دار
  12. كمپرسور فرفره ای

به طور کلی می توان تمامی کمپرسور کولرگازی های تولید شده را در سراسر جهان به سه دسته تقسیم کرد :

1 : کمپروسور روتاری : کمپروسور هایی که به صورت عمودی توسط یک شبکه عملکرد فشرده و کمپرس گاز را انجام می دهد .

2 : کمپروسور های پیستونی : این نوع کمپرسور کولرگازی توسط یک پیستون در داخل سیلندر عملکرد کمپرس را انجام می دهد .

3 : کمپروسور های اسکرول : این نوع کمپروسور که از بهترین کمپرسور کولرگازی و پیشرفته ترین نوع کمپروسورها محسوب می شود و عملکرد آنها به صورت سانتریفیوژی و چرخشی عمل می کندد و عموما از انواع کمپرسور کولرگازی دیگر پر کازآمد تر و طول عمر بیشتری نسبت به بقیه دارند .

کمپرسور پیستونی

کمپرسور پیستونی عملکردی مشابه سیلندر و پیستون خودرو داشته که با هر بار رفت و برگشت پیستون مقداری از گاز (مبرد) موجود در محفظه کمپرسور به داخل سیلندر مکیده شده و تحت تراکم قرار گرفته و با فشار به داخل سیستم هدایت می‌شود. کمپرسور پیستونی از کولرهای پرقدرت و البته پرمصرف کولر گازی هست و بیشتر به علت کار در دماهای بالا در جنوب کشور استفاده می‌شود.

مزایای کمپرسور پیستونی

  • کاربرد گسترده از لحاظ نوع گاز و کاربرد در صنایع مختلف
  • تنوع ظرفیت: این نوع از کمپرسورها از یخچال‌های خانگی گرفته تا سیستم‌های تهویه مطبوع (کولر گازی) و سردخانه‌های بزرگ کاربرد دارند.

معایب کمپرسور پیستونی

  • بازدهی انرژی پایین: کمپرسور پیستونی به علت مقاومت شیرها در تخلیه و مکش، نشت بین سیلندر و پیستون‌ها، دارای بازدهی انرژی پایینی هستند.
  • حساس به ورود مبرد به صورت مایع: در صورت ورود مایع به محفظه تراکم، سر و صدا تولید شده و در ادامه کمپرسور آسیب می‌بیند.
  • ابعاد بزرگ و نسبت “ظرفیت به وزن” پایین در مقایسه با سایر کمپرسورها.
  • نگهداری نسبتا دشوار با توجه به ساختار پیچیده‌ای که کمپرسور پیستونی دارد.
  • لرزش به علت یکنواخت نبودن حرکت مبرد.

کمپرسور اسکرول (اسکرال)

کمپرسور اسکرول دارای دو صفحه مارپیچ است که یکی از آنها ثابت و دیگری متحرک است زمانی که گاز از دریچه ورودی به داخل محفظه میرود صفحه مارپیچ متحرک با چرخش ۳۶۰ درجه گاز را فشرده می‌کند کمپرسور اسکرول نسبت به تمام کمپرسورها از بازده و عملکرد بهتری برخوردار است و بیشترین بازده را میان کمپرسورهای اسپیلت دارد و قیمت آنها کمی بالاتر است. از اسکرال برای اسپیلت، چیلرها و دستگاه‌های تهویه مطبوع مرکزی نیز استفاده می‌شود. این نوع کمپرسور برای مناطق گرمسیری و بسیار گرم مناسب است، این کمپرسور بیشتر در قدرت‌ها و توان‌های بالا ۲۴۰۰۰ کاربرد دارد و نسبت به کولر پیستونی مصرف پایین‌تری دارد.

مزایا کمپرسور اسکرول نسبت به کمپرسور پیستونی:

  • کمپرسورهای اسکرول در مصرف انرژی نسبت به کمپرسورهای پیستونی ۲۵ الی ۳۰ درصد از بازدهی بالاتری برخوردارند.
  • کمپرسورهای اسکرول نسبت به کمپرسورهای پیستونی از لرزش و صدای بسیار کمتری برخورداند.
  • کمپرسورهای اسکرول نسبت به کمپرسورهای پیستونی فضای کمتری را اشغال میکند.
  • در کمپرسورهای اسکرول به علت عدم وجود سوپاپ مکش و سوپاپ فرستنده، مشکلاتی همچون رسوب‌گیری مجاری سوپاپ‌ها و خرابی فنر و پولک‌های صفحه سوپاپ که متعاقباً موجب پایین آمدن عملکرد کمپرسور می‌گرند بوجود نخواهد آمد.
  • در کمپرسورهای اسکرول به علت عدم وجود سیلندر، پیستون و رینگ مشکلات گشاد شدن سیلندر به جهت ساییدگی و استهلاک و متعاقبا بالا رفتن مقدار روغن در هوای خروجی وجود ندارد.

معایب کمپرسور اسکرول نسبت به پیستونی:

  • کمپرسورهای اسکرول نسبت به کمپرسورهای پیستونی از قیمت بالا تری برخوردار هستند.
  • ​کمپرسورهای اسکرول در ظرفیتهای پایین هزینه نگهداری بیشتری را نسبت به کمپرسورهای پیستونی دارند.
  • در صورت عدم رعایت تعمیر و نگهداری – استفاده از روغن نامناسب و قطعات مصرفی غیراستاندارد دستگاه آسیب‌پذیر خواهد بود.

 

شرایط آب و هوایی کمپرسور کولرگازی :

شرایط کارکرد محیطی کمپرسور کولرگازی با توجه به محلی که قرار است در آن فعالیت کنند بسیار مهم است به طور یک قاعده کلی کمپرسور کولرگازی تولید شده از نظر شرایط آب و هوایی به دو دسته T1 و T3 تقسیم بندی می شوند .

شرایط آب و هوایی T1 به مناطقی معتدل و نیمه معتدل و کوهستانی اطلاق می شود که شرایط دما بیشتر از 30 درجه سانتی گراد می باشد که لازم به ذکر است فعالیت کمپرسور کولرگازی T1 در شرایط و منطقه هایی که بیشتر از 35 درجه سانتی گراد باشند اصطلاحا اورلود و از فعالیت خد باز می ایستد .

کولرگازی - فروش قطعات و لوازم یدکی برودتی کولری یخچالی و سردخانه - آرادبرودت

کمپرسور کولرگازی

شرایط آب و هوایی T3 به شرایط و مناطقی اطلاق می شود که بسیار گرم سیر و استوایی هستند ، در این حالت کمپرسور کولرگازی  می تواند تا 60 درجه سانتی گراد گرمای محیط را تحمل و به عملکرد خود ادامه دهند.

لازم به ذکر است هیچ گاه از کمپرسور کولرگازی که با شرایط آب و هوایی شما مطابقت ندارد خریداری و استفاده نکنید چون با این کار از هدر رفتن پول خود جلوگیری خواهید کرد .

تعمیرات کمپرسور کولرگازی :

به طور کلی هرگاه یک کمپرسور کولرگازی در طی یک فصل پر فعالیت تحت فشار زیادی قرار گیرد به صورت تدریجی ساقط می شود . از دیگر عوامل خراب شدن کمپرسور کولرگازی می توان به میران انرژی که به کمپرسور کولرگازی می رسد توجه کرد ، تجربه نشان داده است اگر مقدار انرژی کمتر باشد فعالیت کمپروسور سست و اگر زیاد باشد موجب آسیب به کمپروسور خواهد شد .

از عوامل دیگر خراب شدن کمپرسور کولرگازی می توان به تحت فشار بودن کمپرسور کولرگازی ها در شرایط غیر استاندارداشاره کرد که می توان به نامناسب بودن قرارگیری کندانسور در فضای بیرون به نحوی که مجموعه کندانسور عملکرد تخلیه هوای گرم را به خوبی انجام ندهد و یا خطوط ارسال مبرد دچار خم شدن شده باشد .

عواملی همچون کثیف بودن روغن گاز مبرد میتواند از دلایل دیگر خرابی کمپرسور کولرگازی  باشد ، لذا خواهشمندیم همیشه مراکز اتصال لوله ها به کمپروسور را برسی کنید و محل اتصال حتما باید توسط متخصصین برسی شود تا میزان مبرد موجود در دستگاه و روغن آن برسی شود .

هنگامی که صداهای عجیب و غریب از دستگاه خود در هنگام فعالیت یا اره اندازی سطح خنک کنندگی آن کمتر از مواجه شدید حتما از یک تکنسین خدمات کولر گازی کمک بگیرید . پرسنل هوای پاک ایران در تمام طول شبانه ورز آماده پاسخ گوبب به سوالات شما و ارسال نماینده و تعمیر کولر گاز شما می باشد .

کمپرسور روتاری (دوار):

این کمپرسور لقب‌های بازاری دیگری در بین فروشندگان به عنوان مثال موتور موشکی، موتور دراز، موتور خوشه‌ای دارد.

در این نوع کمپرسور با گردش ۳۶۰ درجه‌ای تیغه‌ها عمل مکش و کمپرس مبرد انجام می‌گیرد، بدین ترتیب که وقتی گاز از دریچه ورودی وارد کمپرسور می‌شود، در اثر چرخش تیغه‌ها و برخورد پره‌ها با گاز آن را با فشار به سوی لوله‌های خروجی هدایت می‌کند. کمپرسورهای روتاری نسبت به کمپرسورهای پیستونی مصرف برق کمتری داشته و صدای حاصل از کارکرد آنها نیز کمتر است و در مجموع راندمان بالاتری نسبت به کمپرسورهای پیستونی دارند.

مزایای کمپرسور روتاری

کمپرسور روتاری در مقایسه با کمپرسور پیستونی دارای مزایای زیر است:

  • بازدهی بالاتر به علت کمتر بودن اتلاف شیر تخلیه و اتلاف ناشی از فضای کلیرانس پیستون
  • ابعاد کوچک‌تر و نسبت وزن به ظرفیت پایین‌تر (حدود ۴۰% سبک‌تر و کم حجم‌تر هستند)
  • لرزش کمتر، قطعات کمتر، قابلیت اطمینان بالاتر به علت نداشتن قطعاتی برای تبدیل حرکت دورانی به خطی
کمپرسور کولرگازی چگونه کار میکند؟

کمپرسور کولرگازی چگونه کار میکند؟

معایب کمپرسور روتاری

در مقایسه با سایر کمپرسورها، کمپرسور روتاری دارای محدودیت‌های زیر است:

  • ظرفیت پایین‌تر، تا حداکثر ۱۸ کیلووات به علت ساختار این نوع کمپرسور
  • قابلیت اطمینان پایین به علت تعداد بالای قطعات (این محدودیت در مقابل نوع پیستونی صادق نیست!)
  • بازدهی انرژی پایین به علت وجود کلیرانس و مقاومت شیر تخلیه (این محدودیت در مقابل نوع پیستونی صادق نیست!)

علت کار نکردن کمپرسور کولرگازی

کثیف شدن فیلترها و کندانسور

ایجاد زباله و خاک در فیلترها و کندانسور می­تواند باعث خاموش شدن کمپرسور شود. فیلتر هوا وقتی مسدود شود جریان هوا را به میزان قابل توجهی کاهش می­دهد بطوریکه سیم پیچی داخل دستگاه عملکرد خود را متوقف کرده و سیم پیچ های کندانسور کمپرسور را تحت فشار قرار می­دهند و باعث گرم شدن بیشتر آن می­شوند.

بهترین حالت ممکن این است که کمپرسور قبل از آسیب دیدن به طور خودکار خاموش می­شود. درغیر این صورت، گرمای بیش از حد مداوم ممکن است به کمپرسور آسیب برساند.

برای جلوگیری از این اتفاق، سیم پیچ­های کندانسور را تمیز کنید، فیلترهای هوا را تعویض کنید و تمام دریچه های منبع را برای جریان هوا آزاد کنید.

مشکلات رله خازن و استارت

خازن­ها وظیفه تامین برق جهت راه­اندازی کمپرسور را برعهده دارند. خازن قدرت لازم برای شروع و اجرای کمپرسور، موتور دمنده و فن خارجی را تأمین می­کند.

رله استارت قدرت را از خازن ها به کمپرسور منتقل می­کند. آنها شایع ترین علت بروز مشکلات کمپرسور هستند. هنگامی که کمپرسور AC کار نمی­کند اما صداهایی را از این قسمت می­شنوید، احتمالاً خازن کار نمی­کند که با استفاده از یک مولتی متر میتوان سوختگی خازن را تشخیص داد.

اورلود روی کمپرسور کولرگازی

اورلود کمپرسور یکی از قطعات کولرگازی می­باشد که آن بمنظور محافظت در برابر سوختن و خطرات احتمالی کولرگازی تعبیه شده است. در واقع زمانی که کولر گازی در اثر عواملی از جمله کثیف بودن و یا جریان بالای برق فشار بالایی را متحمل شود باعث داغی کمپرسور می­شود. در این زمان این قطعه جریان برق را قظع می­کند و تا زمانی که کمپرسور خنک نشود اجازه کار به آن نمی­دهد که این موجب از کار افتادن کولرگازی شود.

مشکلات برق

قطع شدن برق نیز می­تواند یکی از مشکلاتی باشد که کمپرسور کار نکند. در اینجا کمپرسور قدرت لازم را دریافت نمی­کند اما اگر واحد مرکزی دستگاه مشکلی نداشته باشد فن به کار خود ادامه می­دهد. بنابراین سیم کشی اتصال دو قسمت را مجدد بررسی نمایید.

قطع شدن مدار

برد الکترونیکی یکی از قسمتهای مهم کولر گازی می­باشد. این قسمت ولتاژ مصرفی دستگاه را تامین می­کند و اگر کوچکترین اشکالی در این قسمت ایجاد شود، ولتاژ موردنیاز تامین نشده و کولرگازی روشن نمی­شود. باید توجه داشته باشید قبل از تعویض برد قطعاتی مانند اورلود کمپرسور، خازن و کمپرسور را چک کنید و بعد از اطمینان از سالم بودن آنها اقدام به تعویض برد نمایید.

نشت مبرد

مبرد یا خنک کننده کولر، حالت سیال دارد و با جذب حرارت تغییر حالت داده و در سیکل های تبریدی کاربرد گسترده ای دارند. در کولرهای گازی، گاز به عنوان ماده مبرد استفاده می­شود. گاز مبرد بکار رفته در کولر گازی درون محفظه کمپرسور قرار دارد. اگر در این قسمت نشتی به وجود بیاید کولر گازی از کار می­افتد. توجه داشته باشید که این گاز موجب مسمومیت نیز می­شود.

از کار افتادن موتور

اگر در هنگام روشن کردن کولرگازی صداهای عجیب و غریب شنیدید به احتمال زیاد موتور کولر دچار مشکل شده است.

مشکل سیم کشی

سیم های کمپرسور کولرهای گازی به جهت عبور جریان برق زیاد، گرمای زیادی را متحمل شده که این موجب آسیب و سوختن آن شود. به همین دلیل جریان برق ارسالی به کمپرسور قطع می­شود و دستگاه کولر گازی کار نمی­کند.

خرابی ترموستات

ترموستات بخش اصلی یک کولر گازی می­باشد. وظیفه آن کنترل دمای هوا و در واقع مغز فرمان دهنده در کولرگازی است. ترموستات امکان دارد خالی و یا شکسته شده باشد. اگر این اتفاق افتاده باشد بایستی آن را تعویض نمایید.

ترموستات کنترل دما کولر گازی از اتصالات الکتریکی تشکیل شده است که پس از گذشت زمان آسیب میبیند. با این وجود ترموستات توانایی روشن کردن موتور فن را دارد ولی قادر به روشن کردن موتور کمپرسور را ندارد.

خرابی کمپرسور کولرگازی

کمپرسور کولرگازی از دوقسمت مکانیکی و الکتریکی ساخته شده است. به هرکدام از بخشهای آن با گذشت زمان و استفاده نادرست دچار خرابی شده و باید تعویض شود.

توجه داشته باشید قبل از تعویض، تمامی قسمتهای الکترونیکی داخلی کمپرسور را بررسی کنید و درصورت گرمای بیش از حد آن، فیوز برق کولر گازی را قطع کنید تا خنک شود و آن را مجدد راه اندازی نمایید.

سنسور کولر گازی

سنسور کولرگازی دمای هوا را تشخیص می­دهد و براساس آن فرمانی از قبیل راه اندازی کمپرسور و یا قطع آن را صادر می­کند. وقتی دمای هوا بالاتر از نقطه‌ تعیین شده باشد، سنسور میکروسویچ تأمین‌کننده برق فن، کمپرسور را فعال می‌کند .اگر سنسور کولرگازی خراب باشد، نمی­تواند کمپرسور را فعال کند.

محل قرارگیری سنسور

یکی از موارد مهمی که باید به آن توجه داشت محل قرارگیری سنسور کنترل دمای محیط است. اگر این سنسور در جای مناسب قرار نگرفته باشد نمی­تواند فرمان درست تشخیص دمای محیط را بدهد و موجب خرابی و از کارافتادن کمپرسور می­شود.

نحوه تست خرابی کمپرسور کولرگازی

وظیفه کمپرسور در سیستم کولرگازی گردش مبرد می­باشد. این قطعه یکی از حساس­ترین قسمت هر دستگاهی محسوی می­شود. درصورت از کار افتادن و یا اختلال در کار کولرگازی، قبل از هرکاری باید اطمینان پیدا کنید که مشکل از کدام قسمت سیستم هست و اگر عیب مربوط به کمپرسور باشد قبل از تعویض آن، بایستی این قطعه مورد تست قرارگیرد.

امروزه کولرهای گازی جایگزین کولرهای آبی شده و درواقع تولید هوای گرم و سرد را در قالب یک دستگاه انجام می­دهد. هر قسمت از اسپیلت ها وظایف مربوط به خود را دارد که کمپرسور کولر گازی یکی از بخشهای مهم این دستگاه می­باشد که خراب شدن و ازکارافتادن آن می­تواند مشکلاتی را ایجاد کند.

کمپرسور بخش جدایی ناپذیر از سیستم کولرگازی است. کمپرسور یا موتور كولر باید در فضای باز قرار گیرد و وظیفه آن گردش و به جریان انداختن گاز مبرد (گاز خنک‌کننده) در مدار است. هرچقدر انتظار شما از خنک کنندگی كولرگازي بیشتر باشد، بایستی بدنبال اسپیلتی با کمپرسور قدرتمندتر باشید. موتور كمپرسور از سیلندر و پیستون ساخته شده است.

كمپرسور گاز مبرد را فشرده کرده و و با کاهش درجه حرارت گاز آن را به مایع تبدیل می­کند و توسط خطوط ارتباطی آن را با فشار به یونیت داخلی دستگاه ارسال کرده و در آن پنل داخلی مایع مبرد تبخیر شده و گرمای محیط راجذب می­کند.

گرمای تابستان میتواند کلافه کننده باشد و بدترین چیزی که میتواند رخ دهد خرابی کولرگازی و مخصوصا قسمت موتور آن باشد است.

روش های تست کمپرسور کولر گازی گاها میتواند ساده باشد و شما میتوانید برای بررسی بیشتر آن خود اقدام کنید.

میتوانید از طریق تکنسین تعمیر کولر گازی با تست های تخصصی سلامت کندانسور و اجزای آن را مورد ارزیابی قرار دهید و در صورت خرابی موتور، تعویض کمپرسور را با 6 ماه ضمانت انجام دهید.

در بیشتر موارد اگرجریان متناوب کار نکند، مشکل اصلی کمپرسور است. در برخی مواقع امکان دارد به دلیل خرابی این قسمت، کولرگازی کار نکند.

 

انوع کمپرسور کولرگازی عبارتند از:

  1. كمپرسور مارپیچی(اسکرال)
  2. كمپرسور روتاری
  3. كمپرسور پیستونی
  4. كمپرسور دینامیکی
  5. كمپرسور محوری
  6. كمپرسوردیافراگمی
  7. كمپرسور جابجایی مثبت
  8. كمپرسورگریز از مرکز
  9. كمپرسور مارپیچی
  10. كمپرسور دنده ای
  11. كمپرسور دندانه دار
  12. كمپرسور فرفره ای

علت کار نکردن کمپرسور کولرگازی

کثیف شدن فیلترها و کندانسور

ایجاد زباله و خاک در فیلترها و کندانسور می­تواند باعث خاموش شدن کمپرسور شود. فیلتر هوا وقتی مسدود شود جریان هوا را به میزان قابل توجهی کاهش می­دهد بطوریکه سیم پیچی داخل دستگاه عملکرد خود را متوقف کرده و سیم پیچ های کندانسور کمپرسور را تحت فشار قرار می­دهند و باعث گرم شدن بیشتر آن می­شوند.

بهترین حالت ممکن این است که کمپرسور قبل از آسیب دیدن به طور خودکار خاموش می­شود. درغیر این صورت، گرمای بیش از حد مداوم ممکن است به کمپرسور آسیب برساند.

برای جلوگیری از این اتفاق، سیم پیچ­های کندانسور را تمیز کنید، فیلترهای هوا را تعویض کنید و تمام دریچه های منبع را برای جریان هوا آزاد کنید.

مشکلات رله خازن و استارت

خازن­ها وظیفه تامین برق جهت راه­اندازی کمپرسور را برعهده دارند. خازن قدرت لازم برای شروع و اجرای کمپرسور، موتور دمنده و فن خارجی را تأمین می­کند.

رله استارت قدرت را از خازن ها به کمپرسور منتقل می­کند. آنها شایع ترین علت بروز مشکلات کمپرسور هستند. هنگامی که کمپرسور AC کار نمی­کند اما صداهایی را از این قسمت می­شنوید، احتمالاً خازن کار نمی­کند که با استفاده از یک مولتی متر میتوان سوختگی خازن را تشخیص داد.

اورلود روی کمپرسور کولرگازی

اورلود کمپرسور یکی از قطعات کولرگازی می­باشد که آن بمنظور محافظت در برابر سوختن و خطرات احتمالی کولرگازی تعبیه شده است. در واقع زمانی که کولر گازی در اثر عواملی از جمله کثیف بودن و یا جریان بالای برق فشار بالایی را متحمل شود باعث داغی کمپرسور می­شود. در این زمان این قطعه جریان برق را قظع می­کند و تا زمانی که کمپرسور خنک نشود اجازه کار به آن نمی­دهد که این موجب از کار افتادن کولرگازی شود.

مشکلات برق

قطع شدن برق نیز می­تواند یکی از مشکلاتی باشد که کمپرسور کار نکند. در اینجا کمپرسور قدرت لازم را دریافت نمی­کند اما اگر واحد مرکزی دستگاه مشکلی نداشته باشد فن به کار خود ادامه می­دهد. بنابراین سیم کشی اتصال دو قسمت را مجدد بررسی نمایید.

قطع شدن مدار

برد الکترونیکی یکی از قسمتهای مهم کولر گازی می­باشد. این قسمت ولتاژ مصرفی دستگاه را تامین می­کند و اگر کوچکترین اشکالی در این قسمت ایجاد شود، ولتاژ موردنیاز تامین نشده و کولرگازی روشن نمی­شود. باید توجه داشته باشید قبل از تعویض برد قطعاتی مانند اورلود کمپرسور، خازن و کمپرسور را چک کنید و بعد از اطمینان از سالم بودن آنها اقدام به تعویض برد نمایید.

نشت مبرد

مبرد یا خنک کننده کولر، حالت سیال دارد و با جذب حرارت تغییر حالت داده و در سیکل های تبریدی کاربرد گسترده ای دارند. در کولرهای گازی، گاز به عنوان ماده مبرد استفاده می­شود. گاز مبرد بکار رفته در کولر گازی درون محفظه کمپرسور قرار دارد. اگر در این قسمت نشتی به وجود بیاید کولر گازی از کار می­افتد. توجه داشته باشید که این گاز موجب مسمومیت نیز می­شود.

از کار افتادن موتور

اگر در هنگام روشن کردن کولرگازی صداهای عجیب و غریب شنیدید به احتمال زیاد موتور کولر دچار مشکل شده است.

مشکل سیم کشی

سیم های کمپرسور کولرهای گازی به جهت عبور جریان برق زیاد، گرمای زیادی را متحمل شده که این موجب آسیب و سوختن آن شود. به همین دلیل جریان برق ارسالی به کمپرسور قطع می­شود و دستگاه کولر گازی کار نمی­کند.

خرابی ترموستات

ترموستات بخش اصلی یک کولر گازی می­باشد. وظیفه آن کنترل دمای هوا و در واقع مغز فرمان دهنده در کولرگازی است. ترموستات امکان دارد خالی و یا شکسته شده باشد. اگر این اتفاق افتاده باشد بایستی آن را تعویض نمایید.

ترموستات کنترل دما کولر گازی از اتصالات الکتریکی تشکیل شده است که پس از گذشت زمان آسیب میبیند. با این وجود ترموستات توانایی روشن کردن موتور فن را دارد ولی قادر به روشن کردن موتور کمپرسور را ندارد.

خرابی کمپرسور کولر گازی

کمپرسور کولر گازی از دوقسمت مکانیکی و الکتریکی ساخته شده است. به هرکدام از بخشهای آن با گذشت زمان و استفاده نادرست دچار خرابی شده و باید تعویض شود.

توجه داشته باشید قبل از تعویض، تمامی قسمتهای الکترونیکی داخلی کمپرسور را بررسی کنید و درصورت گرمای بیش از حد آن، فیوز برق کولر گازی را قطع کنید تا خنک شود و آن را مجدد راه اندازی نمایید.

سنسور کولر گازی

سنسور کولرگازی دمای هوا را تشخیص می­دهد و براساس آن فرمانی از قبیل راه اندازی کمپرسور و یا قطع آن را صادر می­کند. وقتی دمای هوا بالاتر از نقطه‌ تعیین شده باشد، سنسور میکروسویچ تأمین‌کننده برق فن، کمپرسور را فعال می‌کند .اگر سنسور کولرگازی خراب باشد، نمی­تواند کمپرسور را فعال کند.

محل قرارگیری سنسور

یکی از موارد مهمی که باید به آن توجه داشت محل قرارگیری سنسور کنترل دمای محیط است. اگر این سنسور در جای مناسب قرار نگرفته باشد نمی­تواند فرمان درست تشخیص دمای محیط را بدهد و موجب خرابی و از کارافتادن کمپرسور می­شود.

نحوه تست خرابی کمپرسور کولرگازی

وظیفه کمپرسور در سیستم کولرگازی گردش مبرد می­باشد. این قطعه یکی از حساس­ترین قسمت هر دستگاهی محسوی می­شود. درصورت از کار افتادن و یا اختلال در کار کولرگازی، قبل از هرکاری باید اطمینان پیدا کنید که مشکل از کدام قسمت سیستم هست و اگر عیب مربوط به کمپرسور باشد قبل از تعویض آن، بایستی این قطعه مورد تست قرارگیرد.

چه زمانی کمپرسور کولرگازی نیاز به تست دارد؟

  • زمانی که فن بیرونی روشن می­شود ولی كمپرسور کار نمیکند.
  • کولرگازی سرمای کافی ندارد.
  • زمانی که فن داخلی کار میکند و هنگامی که كمپرسور وارد مدار می­شود، کولر خاموش می­شود.

توجه داشته باشید قبل از هرگونه تست موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • ابتدا قطعاتی که در مسیر كمپرسور هست را تست نمایید. ابتدا از جریان برق ترمینال کندانسور اطمینان پیدا کنید. سپس کنتاکتور را بررسی و در مرحله بعد از سالم بودن خازنها اطمینان حاصل نمایید. در صورتی که مشکل از هیچ یک از این 3 قسمت نبود تست کمپرسور کولر گازی را انجام دهید.
  • قبل از شروع مراحل تست، حتما و اکیدا از قطع بودن فیوز اصلی مطمئن شوید تا خطرات احتمالی پیش نیاید.

 

کدام کمپرسور برای کولرگازی ما بهتر است؟

کولر گازی با چه نوع کمپرسوری بخریم کمپرسورهای اسکرول (Scroll)، پیستونی (Reciprocating) و روتاری (Rotary)؟

کمپرسورهای اسکرول بهترین عملکرد را دارند و انواع روتاری و پیستونی در شرایط متغیری قرار می‌گیرند؛ به همین دلیل نمی‌توان در موردشان نظری قطعی داد. در کولر گازی‌های امروزی، کمپرسور روتاری پرکاربردترین نوع است و انواع اسکرول با وجود عملکرد بهتر، خیلی کمتر استفاده می‌شوند. شما زیاد خودتان را درگیر نوع کمپرسور نکنید!

اما کلا کمپرسورهای تمام مدل ها به سه کلاس آب و هوایی معتدل (T۱)، خنک (T۲) و گرمسیری (T۳) تقسیم می‌شوند. کولر گازی‌هایی که دارای کلاس آب و هوایی گرمسیری هستند در مناطق گرمسیر مانند هرمزگان، بوشهر، خوزستان و سیستان بلوچستان استفاده می‌شوند. نوع کلاس آب و هوایی هر کولر گازی بر روی برچسب انرژی آن درج شده است.

در هنگام خرید کولر گازی به برچسب انرژی آن دقت کنید این برچسب‌ها حاوی اطلاعاتی است که مصرف‌کنندگان می‌توانند انواع مختلف این دستگاه را با توجه به شاخص مصرف انرژی تعیین شده، رده‌های بازدهی انرژی (A تا G)، مقایسه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

سایدبار
0 مقایسه
0 محصول سبد خرید
منو