وبلاگ

نحوه استفاده از گرمایش کولر گازی در زمستان

نحوه استفاده از گرمایش کولر گازی در زمستان

نحوه استفاده از گرمایش کولر گازی در زمستان

نیاز به سرمایش و گرمایش کولر گازی در فصول مختلف سال، یکی از نیازهای ضروری ماست و یکی از رایج ترین، بهینه ترین و کاراترین سیستم های سرمایشی و گرمایشی، کولر گازی است. پیشرفت کولرهای گازی در سالیان اخیر و اضافه شدن قابلیت های کاربردی به این دستگاه ها موجب رواج بیشتر آنها شده است. یکی از قابلیت های چشمگیری که امروزه در برخی از کولرهای گازی وجود دارد، سیستم گرمایش کولر گازی است.

در این آموزش  قصد داریم تا در رابطه با نحوه راه اندازی حالت گرمایش کولر گازی و تنظیم گرمایش اسپیلت مطالبی را بیان کنیم. همچنین در مورد اینکه سیستم گرمایش کولر گازی چگونه کار میکند و علت گرم نکردن اسپیلت چیست، توضیحاتی خواهیم داد و در انتها با مصرف برق کولر گازی در حالت گرمایش در زمستان کار را تمام خواهیم کرد.

از آنجا که روش استفاده از سیستم گرمایشی کولر گازی برندهای مختلف تفاوت چندانی ندارد، می توانید از این آموزش جهت استفاده و نحوه تنظیم گرمایش کولر گازی جنرال ، ال جی، سامسونگ، اجنرال، گری، مدیا، تراست و… استفاده کنید و یا در صورت وجود مشکل در سیستم گرمایش کولر گازی ، به دنبال علت گرم نکردن کولر گازی خود باشید.

مهم نیست کولر گازی شما چه برندی است این مطلب کلی بوده و برای تمامی برندها کارایی دارد.

دوو – ال جی – سامسونگ  – جنرال – وستینگهاوس – ویرپول – پاناسونیک – بوش – میدیا – کریر-توشیبا – اجنرال – فوجیتسو – آاگ – حایر

سیستم گرمایش کولر گازی چگونه کار میکند؟

نحوه استفاده از گرمایش کولر گازی در زمستان

نحوه استفاده از گرمایش کولر گازی در زمستان

کولرگازی می‌تواند با استفاده از کمپرسور خود هوای گرم برای فضا به وجود آورد. جالب است بدانید ساز و کار آن به این شکل است که گازی که در کولر قرار دارد مسئولیت این امر را بر عهده می‌گیرد.

  • حال فرض کنید که مقدار این گاز به پایان برسد، در این صورت کمپرسور توانایی ایجاد هوای گرم را ندارد.
  • هنگامی‌ که کمپرسور می‌خواهد هوای گرمی را به فضای دیگر انتقال دهد قبل از آن هوا را به قسمتی به نام اواپراتور می‌فرستد و کمپرسور این عمل را به‌وسیله شیر چهار طرفه انجام می‌دهد.
  • قسمتی از کولر گازی که باعث می‌شود گرما را کسب کند، شامل یک لوله از جنس مس و همچنین صفحاتی از جنس آلومینیوم است.
  • این صفحات آلومینیومی هوایی که در درون لوله است را گرم می‌کند و سپس آن‌ها را به مکان موردنظر منتقل می‌کنند که نتیجه آن ایجاد گرمایش کولر گازی می‌باشد.
  • اینکه بتوانید به نحو احسن از گرمایش کولر گازی استفاده کنید، لازم است از پر بودن گاز آن اطمینان داشته باشید. در صورتی که گاز اسپلیت کافی نبود اقدام به شارژ کولر گازی نمایید.

call to action

فرایند سرمایش در کولر گازی:

در این فرایند، گاز ( خنک کننده ) که در کمپرسور وجود دارد متراکم می شود و با فشار بالا به سمت کندانسور می رود و در آنجا با از دست دادن گرما تبدیل به مایع می شود. مایع از کندانسور خارج شده و از شیر انبساط عبور می کند و با افت فشار شدید تبدیل به حالت دو فازی ( مایع و گاز ) می شود و به سمت اواپراتور ( تبخیر کننده ) می رود.

پس از ورود به اواپراتور با تاثیر از دمای محیط تبخیر و باز هم به گاز تبدیل می شود. طی این پروسه سرمای به وجود آمده را به لوله های اواپراتور و در نهایت محیط پس می دهد. هوای اتاق با مَکش فن ایندور از سمت یونیت داخلی وارد می شود و پس از عبور از لوله های اواپراتور سرد می شود و از سمت دیگر به داخل اتاق وارد می شود و این چرخش سرمایش ادامه می یابد.

سرمایش کولر گازی
سرمایش کولر گازی

مراحل راه اندازی کولر گازی در فصل تابستان

1 – اهمیت سرویس کولر گازی در راه اندازی سرمایش کولر گازی

بهترین زمان برای سرویس و راه اندازی سیستم سرمایش کولر گازی، فصل بهار می باشد. این اقدام باعث می شود تا مشکلاتی که برای کولر گازی پیش آمده به طور کامل برطرف کنید و تابستانتان را با هوای خنک و لذت بخش سپری کنید.

جهت سرویس کولر گازی ابتدا برق اصلی کولر را قطع می کنیم. قاب جلویی کولر گازی را باز کرده و فیلتر های اسپلیت را جهت شست و شو خارج می کنیم و پس از شستشو دوباره در محل خود قرار می دهیم. پس از آن نوبت به شستشوی کندانسور می رسد، برای تمیزی بهتر باید از دستگاه پرتاب آب پر فشار، مانند کارواش استفاده نماییم و به هیچ عنوان نباید آب به برد کولر گازی برخورد نماید چرا که باعث آسیب به کولر گازی خواهد شد.

2 –شارژ گاز کولر گازی جهت راه اندازی سرمایش کولر گازی

هنگامی که سرویس کولر گازی به پایان رسید، نوبت به تست گاز و در صورت نیاز شارژ گاز کولر گازی می رسد. ابتدا کولر گازی را روشن می کنیم و بر روی حالت سرما قرار می دهیم، هنگامی که کمپرسور کولر گازی روشن شد، گِیج را به دستگاه وصل می کنیم و مقدار گاز دستگاه را اندازه گیری می کنیم. در صورتی که مقدار گاز کم بود، با توجه به نوع مبرد آن، اقدام به شارژ گاز کولر گازی می کنیم.

 3-راه اندازی سرمایش کولر گازی از روی کنترل کولر گازی

پس از کسب اطمینان از سلامت کولر گازی و میزان گاز آن، می توانید با استفاده از ریموت کولر گازی، اقدام به راه اندازی سرمایش کولر گازی نمایید. در اینجا به معرفی حالت ( Mood ) های سرمایش کولر برای تشخیص بهتر برای انتخاب شما می پردازیم.

ریموت کولر گازی
ریموت کولر گازی

سرد ( Cool ) : گزینه سرد ( Cool ) برای هوای گرم بوده و شکل آن نماد برف است، با فعال کردن این حالت می توانید از سرمایش و سیستم خنک کننده کولر خود استفاده نمایید.

اتوماتیک ( Auto ) : گزینه اتوماتیک ( Auto ) دمای مورد نظر شما را دریافت می نماید و به صورت اتوماتیک سعی می کند تا دمای محیط را در آن درجه تعیینی شما، حفظ نماید. این گزینه بیشتر برای زمانی کاربرد دارد که شما مدتی طولانی در محل حضور ندارید.

خشک ( Dry ) : گزینه خشک ( Dry ) باعث می شود تا کولر شما مقدار بیشتری از رطوبت هوا را دریافت نماید و محیطی با هوای خشک ایجاد نماید. این حالت بیشتر برای محیط های مرطوب و شرجی مناسب است.

 

از کجا بفهمیم کولر گازی گرمایش دارد؟

پیش از اینکه اقدام به استفاده از اسپیلت گرمایشی خود نمایید، لازم است که مطمئن شوید این قابلیت در کولرگازی شما وجود دارد. در ادامه نکاتی را جهت تشخیص حالت گرمایش کولر گازی برای شما ذکر کرده ایم:

  1. به دفترچه راهنمای دستگاه خود مراجعه نموده و بررسی کنید که کولرگازی شما از حالت گرمایشی برخوردار است یاخیر.
  2. اقدام به بررسی تنظیمات موجود بر روی کنترل دستگاه جهت برخورداری از دکمه مربوط به گرمایش کولر گازی نماید.
  3. معمولا کنار پنل داخلی و خارجی کولرگازی پلاک یا برچسبی وجود دارد که مشخصات فنی دستگاه بر روی آن درج شده و می توانید توضیحات حالت گرمایشی روی آن را مطالعه نمایید.

call to action

نحوه راه اندازی کولر گازی در فصل زمستان ( راه اندازی گرمایش کولر گازی)

پس از اینکه مواردی که در بخش قبل آورده شده است را به طور کامل بررسی کردید و متوجه شدید که کولرگازی شما از حالت گرمایشی نیز برخوردار است، ممکن است برای شما این پرسش ایجاد شود که چگونه از گرمایش کولر گازی استفاده کنیم؟

به طور کلی نحوه راه اندازی گرمایش کولر گازی امر بسیار ساده ای بوده و با رعایت برخی نکات به راحتی می توانید این وضعیت را در دستگاه خود فعال نمایید. برای انجام این کار کافیست ریموت کنترل کولرگازی را بررسی نمایید و دکمه مربوط به حالت گرمایش کولر گازی آن را پیدا کنید.

با فشار دادن دکمه مخصوص بخاری کولر گازی می توانید از گرمای مطبوع دستگاه خود نهایت استفاده را کنید. دقت داشته باشید که پیش از استفاده از دستگاه خود با انجام کارهایی نظیر سرویس و تمیز کردن آن می توانید بازدهی مثبتی را از اسپیلت خود داشته باشید.

برای آن که حالت گرمایش کولرگازی را راه اندازی کنید نیازی نیست آموزش های سختی دیده یا آن را بسیار پیچیده بدانید. این امر بسیار آسان تر از آن چیزی بوده که فکرش را می کنید و با فشردن چند کلید ریموت کنترل کولر محقق می شود.

گرمایش کولر گازی

گرمایش کولر گازی

حتما همان طور که در ابتدا گفته شده بود قبل از راه اندازی گرمایش کولر گازی از طریق ریموت از یک تعمیرکار کولر گازی بخواهید تا به عیب یابی کولر گازی ، سرویس کولر گازی و تست شارژ گاز کولر گازی بپردازد تا هنگام استفاده از دستگاه مشکلی برای دستگاه پیش نیاید . حتما میدانید در صورتی کولر شما با داشتن عیبی به فعالیت خود ادامه دهد باعث سوختن کمپرسور دستگاه میشود.

در این قسمت با ما همراه باشید زیرا به صورت گام به گام در نظر داریم به نحوه راه اندازی گرمایش کولر گازی بپردازیم:

۱ – در ابتدا باید کولر گازی اسپیلت را خاموش کنید.

۲ – سپس با استفاده از ریموت کنترل کولر گازی را برای انجام این کار تنظیم نمایید. شما باید ریموت کنترل را از جلوی کولر گازی دور نگه دارید و یا دستان را جلوی چشمی کنترل بگیرید به گونه ای که در حالی که در حال تنظیم ریموت کنترل هستند دستگاه یا همان پنل کولر گازی شما مجددا روشن نشود و به کار نیفتد.

۳ – حال باید عملیات و تغییرات لازم خود را بر روی ریموت کنترل انجام دهید تا بتوانید از حالت گرمایش کولر گازی استفاده کنید.
شما بر روی کنترل با دکمه ای به نام menu یا mode  آشنا می شوید البته در برخی از کنترل ها این دکمه مشاهده نمی شود و این دکمه را ندارند مخصوصا مذل های قدیمی تر که باید با فشار دادن دکمه ها متوجه تغییر در صفحه نمایش کنترل بشوید که نمادهایی مانند گلوله برف، خورشید، قطره آب و… را به نمایش میگذارد و یا فلش کوچکی در صفحه نمایشگر کنترل با زدن دکمه منو و یا هر دکمه دیگری شروع به تغییر کردن می کند.

پس از انجام این کار شما باید به سراغ گزینه های AUTO-COOL-DRY-HEAT-FAN بروید و با انتخاب گزینه HATE که به عنوان نماد گرما و خورشید شناخته می شود گرمای تنظیم شده ای را انتخاب کرده.

 

راه اندازی گرمایش کولر گازیراه اندازی گرمایش کولر گازی

۴ – و با فشار دادن دکمه TEMP میتوانید درجه مورد نظر خود را تنظیم نمایید. بازه‌ی دمایی قابل انتخاب برای حالت گرمایش در بیشتر مدل‌های کولرگازی ۱۶ تا ۳۰ درجه است. برای تنظیم دمای اتاق، با کلید Temp که در واقع همان علامت‌های مربوط به تنظیم دما هستند، درجه را انتخاب کنید. درجه‌ی ۳۰ گرم‌ترین حالت و ۱۶ خنک ترین حالت است.

درجه حرارت کولرگازی ال جی
درجه حرارت کولرگازی ال جی

 پس از اینکه تنظیمات لازم را انجام دهید باید آن را خاموش کرده و حال زمان آن رسیده که کنترل را جلوی دستگاه اسپیلت قرار داده و آن را روشن نمایید و از گرمای کولر گازی لذت ببرید. به همین راحتی اقدام به راه اندازی کولر گازی در فصل زمستان کنید و در واقع به راه اندازی گرمایش کولر گازی بپردازید.

با وجود کوره ها و سیستم های مجاری که باعث بالا رفتن قبض آب و برق شما می شود ، شما می خواهید جایگزینی داشته باشید که به همان اندازه در گرمایش کولر گازی موثر باشد و در عین حال هزینه قبض را کاهش دهید. به جای داشتن یک دستگاه جداگانه برای گرمایش کولر گازی بهتر است بتوانید یک دستگاه هم گرمایش و هم سرمایش فراهم کنید ، تامین کنید.

این دقیقا همان کاری است که یک پمپ حرارتی مینی اسپلیت برگشت پذیر { سیستم گرمایش کولر گازی اسپیلیت } انجام می دهد. برای خنک نگه داشتن شما در تابستان و گرم بودن در زمستان ، می توانید از یک دستگاه یکسان با ویژگی های صرفه جویی در انرژی در طول سال استفاده کنید.

call to action

به غیر از مینی اسپلیت ، انواع دیگری از سیستم های حرارتی نیز در بازار موجود است. نحوه عملکرد و استفاده از کولر گازی در تابستان با انتقال گرما از محیط گرم ( داخل ساختمان ) به محیط سردتر ( خارج ) است. همه اینها در تابستان خوب و مناسب است.

اما در ماه های زمستان ، شما می خواهید گرما را از بیرون دریافت کرده و به فضای داخلی منتقل کنید. در واقع استفاده از کولر گازی در زمستان باید معکوس شود! برای اینکه کولر گازی شما این کار را انجام دهد ، در پمپ های حرارتی از دستگاه کوچکی که به سوپاپ معکوس معروف است استفاده می شود و عملکرد گرمایش کولر گازی حاصل می شود.

چگونه کولر گازی را برای حالت گرمایش تنظیم کنیم؟

برای تغییر حالت کولر گازی از سرما به گرما باید تنظیمات کنترل کولر گازی را تغییر دهید. در حالت سرمایش کولر گازی تنظیمات روی گزینه COOL می باشد یعنی حالت سرد، شما باید ابتدا این گزینه را تغییر دهید.

برای تغییر این حالت دکمه Master control یا MODE روی کنترل کولر گازی را پیدا کنید. با فشار دادن این دکمه گزینه‌ها عوض می‌شود و شما باید این گزینه را روی HEAT یعنی گرما تنظیم کنید البته در بعضی از مدل های دیگر با فشار دادن دکمه MODE گزینه‌ها به حالت شکل تغییر پیدا می‌کنند که شما برای حالت گرمایش کولر گازی باید روی شکل خورشید تنظیم کنید.

با تغییر این حالت اکنون کولر گازی روی حالت گرما تنظیم شده معمولا حدود ۵ دقیقه طول میکشد تا تغییرات انجام شود و کمپرسور کولر گازی در حالت گرمایش کولر گازی شروع به کار کند.

حالا می‌توانید درجه دما را نسبت به دمای مورد نظرتان تغییر دهید دما در درجه ۱۶ تا ۳۰ قابل تغییر است. دمای نرمال برای منزل ۲۴ توصیه می‌شود

اگر تنظیمات را به حالت گرما تغییر داده‌اید و بعد از گذشت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه هوای خروجی خیلی گرم نیست و با فشار بسیار پایین کار می‌کند که اصلا رضایت بخش نیست، حتما کولر گازی باید سرویس دوره‌ای شود. در سرویس دوره‌ای تمام شستشوها انجام می‌شود و مقدار گاز اندازه‌گیری شده در صورت نشتی و کمبود گاز برطرف می‌شود.

نحوه تنظیم گرمایش کولر گازی به کمک ریموت کنترل

برای استفاده از سیستم گرمایش کولر گازی، ابتدا باید تنظیمات دستگاه را از حالت سرما به گرما تغییر دهید. با زدن دکمه MODE یا منو (MENU) این امکان را خواهید داشت تا حالت های مختلف کولر گازی را مشاهده و انتخاب کنید.

این حالت ها عموما شامل فن (FAN)، سرما (COOL)، گرما (HEAT)، خودکار (AUTO) و خشک (DRY) می باشند که به صورت نمادین به ترتیب با اشکال پنکه، دانه برف، خورشید، چند فلش مدور و قطره آب بر روی نمایشگر ریموت کنترل ظاهر می شوند.

سیستم گرمایش کولر گازی چگونه کار میکند؟

حال که نحوه تنظیم حالت گرمایش کولر گازی را فرا گرفتید، بهتر است تا با نحوه عملکرد سیستم گرمایش کولر گازی نیز آشنا شوید، تا در مواقع خرابی دستگاه شخصا قادر به عیب یابی کولر گازی و در میان گذاشتن بهتر مشکل خود با تعمیرکار کولر باشید.

در حالت گرمایش کولر گازی، فرآیند سیکل دستگاه تغییر می کند. تغییر فرآیند سیکل کولر گازی به کمک شیر چهار طرفه یا شیر معکوس کننده صورت می گیرد. بدین صورت که گاز داغ خروجی از کمپرسور به جای حرکت به سمت پنل خارجی، به سمت اواپراتور پنل داخلی هدایت می شود.

پس از گرم شدن لوله های اواپراتور و کار کردن فن داخلی آن، هوای اتاق با عبور از روی لوله ها گرم می شود. سپس مبرد موجود در سیکل که حال سرد شده است به سمت پنل خارجی هدایت شده و با جذب گرمای محیط دمای آن افزایش می یابد و مجددا به کمپرسور وارد می شود. بدین ترتیب کولر گرما را به داخل منزل هدایت می کند تا اتاق به دمای تنظیم شده از سوی شما برسد.

یکی از تفاوت های حالت سرمایش با گرمایش در این است که در حالت سرمایش کولر گازی، پس از رسیدن دمای اتاق به مقدار تنظیم شده، کمپرسور خاموش شده و یا در صورت اینورتر بودن دستگاه، بر روی دور کند قرار می گیرد.

در حالی که در حالت گرمایش کولر گازی، پس از رسیدن دمای اتاق به مقدار تنظیم شده، فن داخلی خاموش شده و عمل دیفراست (برفک زدایی) پنل خارجی یا همان کندانسور آغاز می گردد و سپس مجددا حالت گرمایش کولر از سر گرفته می شود.

آیا راه اندازی گرمایش کولر گازی در زمستان به آن آسیب می رساند؟

عوامل زیادی دخیل هستند و اجرای AC در زمستان بدون خطرات نیست. با دمای نسبتا سرد ، کولر گازی کاملا قابل قبول است که در هر حالتی کار کند. اما با دمای زیر 60 درجه فارنهایت ، استفاده از کولر گازی خطر دارد. بگذارید برخی از مشکلات را یک به یک بررسی کنیم :

  • از بین رفتن روانکار : کمپرسورها جزء لاینفک کولر گازی هستند و برای ادامه کار باید در حالت کامل باشند. برای کمک به عملکرد روان آنها ، روان کننده ها به کمپرسور کمک می کنند تا بدون عیب کار کند. در زمستان ها ، این روان کننده می تواند غلیظ شود و به صورت کارآمد عمل نکند. بدون روانکاری مناسب ، کمپرسور مستعد آسیب و خرابی است.
  • سنسور دمای محیط پایین : اکثر کولرهای گازی مدرن دارای سنسور دمای محیط پایین هستند. این کار برای جلوگیری از عملکرد کولر در هنگام سرمای شدید و جلوگیری از آسیب انجام می شود. اگر سعی کنید این سنسور را دور بزنید و با وجود دمای پایین ، کولر را روشن کنید ، ممکن است تعمیرات بسیار پرهزینه ای پیش روی شما باشد.
  • بیش از حد گرم شدن کمپرسور : مانند هر دستگاه مکانیکی ، کمپرسور هرچه بیشتر مورد استفاده قرار گیرد بیشتر گرم می شود. در طول سرمای شدید ، یک کمپرسور نیاز به اضافه کار دارد تا فضای داخلی را گرم نگه دارد. این می تواند منجر به گرم شدن بیش از حد آن شود. استفاده از سیستم تهویه مطبوع زیر حداقل دمای مشخص شده می تواند به طور جبران ناپذیری به آن آسیب برساند ، یا در بهترین حالت ، تعمیرات اساسی مورد نیاز باشد.
  • انجماد کویل های خنک کننده : در حالی که از کولر گازی استفاده می کنید ، ممکن است مشاهده کنید که قطره آب از واحد بیرونی می چکد. این تراکم از کویل های مسی بیرونی است. در ماه های سر فصل زمستان ، این آب متراکم می تواند روی سیم پیچ ها منجمد شده و روی آنها جمع شود.با آب یخ زده روی سیم پیچ ها ، هوا گرم نمی شود تا به اتاق ارسال شود. تنها چیزی که احساس خواهید کرد هوای سردی است که از بادگیرها بیرون می آید. علاوه بر این ، انجماد در واحد بیرونی می تواند به آن آسیب برساند. کارکردن کولر در حالت یخ زده می تواند سیم پیچ های خنک کننده را سوراخ کرده و سپس به تعویض نیاز داشته باشد. برای جلوگیری از این امر ، دستگاه را خاموش کرده و اجازه دهید یخ برای چند ساعت ذوب شود.

قیقا مانند نحوه اندازه گیری کارایی خودرو ، بازدهی گرمایش کولر گازی خود را با استفاده از ضریب عملکرد فصل گرمایش یا به اختصار HSPF اندازه گیری می کنید. HSPF بالاتر به سیستم گرمایش کارآمدتر تبدیل می شود و در نتیجه صورتحساب انرژی کمتری ایجاد می شود.

محاسبات HSPF کل گرمای ارائه شده توسط یک کولر گازی در طول فصل گرمایش را با کل برق مصرفی مقایسه می کند. با استفاده از مقادیر خروجی گرمایش و برق مصرفی در طول فصل ، اطمینان حاصل می شود که تغییرات دمای بیرون از منزل در کل فصل محاسبه می شود.

به طور خلاصه ، استفاده از AC در زمستان انتخاب مناسب برای کولرهای گازی مدرن است. با یک کولر گازی برگشت پذیر ، مزیت آن آشکار است ، شما می توانید هوای گرم را وارد اتاق کنید. اما حتی با استفاده از یک کولر گازی غیرقابل برگشت ، می توانید قدار بسیار کمی از هوای تازه را در یک اتاق گرم و یا گرم احساس کنید.

اما هنگام استفاده از گرمایش کولر گازی در زمستان شدید مراقب باشید ، زیرا واحد بیرونی می تواند منجمد شود.

جهت استفاده از گرمایش اسپیلت تنها چیزی که لازم است ، تعدیل جزئی روی ترموستات می باشد. در حقیقت ، تغییر لزوما به این سادگی نیست. راه اندازی گرمایش کولر گازی در زمستان ، کمی مراقبت بیشتری می طلبد. استفاده مداوم در تابستان منجر به فیلترهای کثیف می شود ، در حالی که همیشه احتمال خرابی یا آسیب دیدگی قطعات داخلی وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *