وبلاگ

علت کار نکردن فن کولر گازی

علت کار نکردن فن کولر گازی

علت کار نکردن فن کولر گازی

کولر گازی یا اسپیلیت یکی از بهترین دستگاه‌های سیستم تهویه هواست که امروزه از محبوبیت زیادی برخوردار است. از مهم‌ترین مزایای استفاده از این وسیله می‌توان به تولید هوای خنک و مطبوع در کسری از ثانیه اشاره کرد. این سیستم تهویه هوا برای داشتن عملکردی مناسب و بی‌نقص نیاز به سرویس شدن به موقع دارد.

فن کولر گازی چیست؟ چه کاربردی دارد؟

فن کولر گازی به یکی از قطعات کولر گازی گفته که از پروانه، موتور و … تشکیل شده است. به صورت کلی دو تا فن داخل کولر گازی وجود دارد که یکی آن‌ها درون یونیت داخلی و دیگری درون یونیت خارجی است.
فن کولر گازی هوای گرم محیط داخلی را بیرون کشیده و هوای خنک را به محیط منتقل می‌کند.

علت کار نکردن فن کولر گازی

علت کار نکردن فن کولر گازی

به صورت کلی باید بگویم که هوای مورد نیاز کولر گازی که در زمان روشن بودن آن نیاز است در کولر گازی بچرخد را فن تامین می‌کند. در صورتی که فن دچار مشکلی شود باعث کار نکردن کولر گازی خواهد شد که باید عیب یابی کولر گازی برای آن انجام شود.

علت کار نکردن فن کولر گازی

فن که در پنل خارجی اسپیلت و در جلوی کمپرسور قرار دارد، حاوی 3 یا 4 پره است که توسط یک موتور به حرکت در می‌آید. وظیفه اصلی فن در اسپیلت انتقال هوای گرم به بیرون و خنک کردن کمپرسور و کنداسور است. مسلما کار نکردن پره می‌تواند عمل خنک‌کنندگی هوا را با مشکلی جدی روبرو کند و یا حتی به قطعات اسپیلت آسیب برساند. از مهم‌ترین دلایل کار نکردن فن کولر گازی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. خرابی موتور فن گردشی

به موتور فن گردشی، موتور فن دوال شفت نیز گفته می‌شود زیرا دو پروانه دارد که هر کدام، در یک سمت از موتور قرار دارد. یکی از این دو پروانه وظیفه کاهش حرارت و خنک کردن کویل‌های چگالنده را بر عهده دارد و دیگری هوا را بر روی کویل‌های تبخیر کننده به گردش در می‌آورد.

موتور فن گردشی برای انجام وظیفه خود به بیرینگ‌های خاصی مجهز است که ممکن است در اثر گذشت زمان شل، خمیده و یا حتی ساییده شوند. برای اینکه از سالم بودن بیرینگ‌ها مطمئن باشید تنها کافیست که شفت موتور را بچرخانید؛ در صورتی که شفت‌ها لق بودند و یا در چرخیدن آزادانه مشکل داشتند، احتمالا نیاز است که موتور فن دوال شفت تعویض گردد.

2. سوختن خازن

خازن‌های موجود در کمپرسور با استفاده از یک پایه الکتریکی به کمپرسور نصب شده‌اند که سوختن آن عملکرد فن را با اختلال روبه رو می‌کند. به همین دلیل نیاز است با استفاده از یک مولتی‌متر از وجود جریان الکتریکی در آنها اظمینان خاصل کنیدو در صورت لزوم برای تعویض آنها با نمایندگی کولر گازی خود تماس بگیرید.

3. خرابی برد رله

برد رله وظیفه فرمان‌دهی به دیگر اجزای کولر گازی و تامین ولتاژ مناسب آنها را بر عهده دارد. خرابی این برد می‌تواند منجر به عدم ارسال فرمان به کار کردن فن اسپیلت شود و یا در تامین ولتاژ مناسب برای فن به مشکی بر بخورد. هر یک از این دو مورد می‌تواند در کار نکردن فن کولر گازی دخیل باشند.

4. خرابی ترموستات

ترموستات در کولر گازی وظیفه دارد تا هوای محیط را متعادل نگه دارد و به دمای مطلوب مورد نظر شما برساند. پس می‌توان نتیجه گرفت که فعالیت و یا عدم فعالیت کمپرسور توسط ترموستات نیز کنترل می‌شود. در صورت خرابی ترموستات، اطلاعات اشتباهی به اسپیلت داده می‌شود که می‌تواند کار نکردن فن این وسیله را به همراه داشته باشد.

5. خرابی ترمیستور

ترمیستور یک سنسور حرارتی است که وظیفه دارد دمای محیط، ، کمپرسور، لوله مسی های اواپراتور و کندانسور و را به دست آورد و به برد کولر گازی ارسال کند. خرابی این سنسور حرارتی می‌تواند در عملکرد فن نیر موثر باشد.

6. آسیب دیدن سوییچ چند وضعیتی

سوییچ چند وضعیتی سرعت چرخش و هوادهی فن کولر را با تغییر میزان برق ورودی به فن بر اساس نیاز کولر گازی تنظیم می‌کند. آسیب دیدن و خراب شدن این سوییچ می‌تواند باعث کار نکردن فن کولر گازی شود.

 

عیب یابی فن کولر گازی

فن کولر گازی در برخی موارد با کار نکردن خود باعث بروز مشکلاتی از قبیل روشن نشدن کولر گازی، باد گرم دادن، یخ زدن یونیت داخلی و … خواهد شد.
همچنین شما باید برای یافتن علت خنک نکردن کولر گازی و … علت کار نکردن فن کولر گازی را بیابید و آن را تعمیر کنید.

موتور فن

در برخی موارد مشکل کار نکردن فن کولر گازی، موتور فن می‌باشد.
برای بررسی موتور فن باید پروانه فن را با دست بچرخانید در صورتی که پروانه نچرخید باید بدانید که مشکل از بلبرینگ موتور فن است که در این حالت برای تعمیر مشکل کار نکردن فن کولر گازی باید موتور را به صورت کلی تعویض کنید.
اگر پروانه چرخید باید بفهمید که مشکل از برق موتور می‌باشد باید سیم‌ها را به کمک فازمتر بررسی کنید و هر کدام آن‌ها قطع بودند آن‌ها را وصل کنید تا مشکل آن برطرف شود.

در صورتی که هیچکدام از مشکلات گفته شده را نداشت باید بدانید علت کار نکردن فن کولر گازی سوختن موتور است که در این حالت باید موتور فن را تعویض کنید.

موتور فن کولر گازی

علت کار نکردن فن کولر گازی

شفت داخلی و بیرونی فن

موتور فن دارای دو شفت می‌باشد که یکی از آن‌ها  شفت داخلی و دیگری شفت بیرونی می‌باشد که از سمت داخلی هوا را به درون می‌کشد و از سمت بیرونی هوای گرم را به بیرون منتقل می‌کند.
در برخی موارد علت کار نکردن فن کولر گازی می‌تواند شل شدن یاتاقان‌های محور شفت‌ها و یا سوختن آن‌ها باشد.

برای برطرف کردن این مشکل اگر یاتاقان‌ها را محکم کردید و مشکل برطرف نشد باید موتور فن را به صورت کلی تعویض کنید.

شفت داخلی و بیرونی فن

علت کار نکردن فن کولر گازی

نقش خازن در کار نکردن فن کولر گازی چیست؟

یکی از مواردی که می تواند علت کار نکردن فن کولر اسپلیت شما باشد، خرابی خازن است. معمولا خازن ها می سوزند و درنتیجه سبب قطع جریان می شوند. خازن کولر گازی به کمپرسور متصل است و در صورتی که سوخته باشد، دلیل اینست که چرا فن کولر گازی کار نمی کند.

راهکار: ابتدا سعی کنید تا با یک چوب بلند پره های فن را بچرخانید. اگر فن شروع به کار کرد، مشکل از خازن است. برای تست کردن خازن را با یک مولتی متر اندازه بگیرید. اگر جریان وجود ندارد، احتمالا خازن سوخته است که باید آن را تعویض کنید. با نمونه مشابه آن می توانید خودتان اینکار را انجام دهید. اما مراقب خطرات برق گرفتگی باشید.

موتور بلوور فن

در برخی موارد که کار نکردن فن کولر گازی باعث بروز اختلال در عملکرد کولر گازی می‌شود باید موتور بلوور فن را بررسی کنید. اگر موتور بلوور فن به درستی نچرخد و کار نکند باید بدانید که بلوور فن در اثر کار کردن طولانی مدت دچار پوسیدگی شده و خراب شده است.
در اکثر مواقع موتور بلوور فن قابل تعمیر نیست و باید آن را تعویض کنید. در صورتی که تخصص کافی برای تعمیر موتور بلوور فن ندارید باید از زرین سرویس مرکز تخصصی تعمیر برد کولر گازی در محل کمک بگیرید.

موتور بلوور فن کولر گازی

علت کار نکردن فن کولر گازی

علت نچرخیدن فن کولر گازی موتور فن چرخشی است؟

موتور فن محور دوگانه (دوال شفت) که به موتور فن چرخشی نیز شناخته می شود، یکی از عواملیست که در صورت معیوب بودن می تواند علت نچرخیدن فن کولر گازی باشد. این موتور فن دارای دو تیغه یا پروانه است که یکی از آنها با کشیدن هوای محیط به داخل و بر روی کویل های کندانسور موجب خنک شدن آنها می شود، و پروانه دیگر در طرف دیگر موتور هوا را به روی کویل های اواپراتور هدایت می کند.

موتور فن دارای بیرینگ ها یا یاتاقان هایی می باشد که به مرور زمان شل شده، می سوزند و یا خم می شوند، که این حالت به کار نکردن فن کولر گازی می انجامد.

راهکار: محور پروانه های موتور فن را تکان دهید. اگر محور موتور فن شل باشد و یا تکان نخورد، به معنای خرابی موتور فن است که باید آن را تعویض کنید. البته اینکار تخصصی و حساس است و توصیه می شود که از یک فرد ماهر و باتجربه بخواهید تا موتور فن را تعویض نماید.

موتور فن هم می تواند علت کار نکردن فن کولر باشد

ایراد در موتور فن عامل کلیدی در علت خاموش شدن فن کولر گازی و علت روشن نشدن فن است. مشکل موتور فن می تواند به دلیل خرابی بلبرینگ های آن باشد، که در اینصورت تیغه ها آزادانه نخواهند چرخید. همچنین خرابی موتور فن می تواند بدلیل ایراد داخلی در قسمت پاور قطعه باشد.

راهکار: به صورت دستی تیغه ها را بچرخانید. برای اینکار با احتیاط و به کمک یک چوب بلند اینکار را انجام دهید. اگر چرخش تیغه ها با مقاومت مواجه شد و نچرخیدند، آنگاه ایراد از بلبرینگ ها می باشد که باید موتور فن را تعویض کنید. اما در صورت چرخش آنها باید جریان ورودی را تست کنید. اگر برق به موتور فن می رسد ولی همچنان کار نمی کند، ایراد داخلی دارد که بهتر است آن را تعویض کنید زیرا تعمیرات آن گزینه مناسبی نمی باشد.

 

نقش ترموستات در کار نکردن فن کولر گازی چیست؟

ترموستات قطعه ایست که دمای هوا را تشخیص داده و بر اساس دمای تنظیمی شما برای کولر، اگر دمای هوا افزایش یابد با وصل کردن مدار سبب رسیدن جریان به کمپرسور و فن می شود تا هوا را خنک کرده و به دمای تنظیم شده برساند. لذا خرابی ترموستات می تواند پسخی برا این باشد که چرا فن کولر گازی کار نمی کند.

راهکار: ابتدا باید از وجود جران در ترموستات به کمک یک مولتی متر مطمئن شوید. اگر در حالتی که سرمایش کولر گازی فعال است، ترموستات جریان نداشته باشد، ایراد دارد و باید آن را تعویض کنید.

خازن فن

یکی از علت کار نکردن فن کولر گازی که مهم اما ساده است سوختن خازن است.خازن فن به واسطه چند رشته سیم به کمپرسور وصل است و کار می‌کند.

در برخی موارد که خازن کار نمی‌کند و باعث کار نکردن فن کولر گازی می‌شود باید با استفاده از مولتی متر آن را برسی کنید و در صورتی که سوخته بود باید آن را به صورت کلی تعویض کنید.

خازن فن کولر گازی

علت کار نکردن فن کولر گازی

رله برد

رله برد وظیفه تامین ولتاژ اکثر قطعات کولر گازی و همچنین فن را دارد. در صورتی که رله برد دچار مشکل شود و نتواند به درستی کار کند باعث کار نکردن فن کولر گازی خواهد شد.
رله برد روی برد دستگاه قرار می‌گیرد و برای تعمیر آن باید تعویض شود.

رله برد کولر گازی

علت کار نکردن فن کولر گازی

سنسور کنترل دما

سنسور کنترل دما یکی از قطعات الکتریکی است که برای کنترل دما روی کولر گازی تعبیه شده است. در صورتی که فن کولر گازی روشن نشد و اصلا استارت نزد باید بدانید که در اکثر مواقع مشکل همین است چرا که اصلا دما را تشخیص نمی‌دهد که بخواهد روشن شده و یا دما را کنترل کند.

در این حالت برای برطرف کردن مشکل کار نکردن فن کولر گازی باید سنسور کنترل دما را بررسی کرده و در صورت معیوب بودن آن را تعویض کنید.

سنسور کنترل دما کولر گازی

علت کار نکردن فن کولر گازی

خرابی سنسور کنترل دما دلیل کار نکردن فن کولر گازی است

هنگامی که کمپرسور کار می کند، موتور فن نیز باید در حال کار باشد. اگر کمپرسور در حین کار بوده اما فن کار نمی کند، خازن فن و یا موتور فن احتمالا ایراد دارند. در صورتی که کمپرسور و موتور فن هردو کار نمی کنند، ممکن است مشکل از ترموستات یا سنسور کنترل دما باشد.

سنسور کنترل دما دارای پایانه های الکتریکی است که در گذر زمان احتمال سوختن آنها بالاست. در حالت سوختن پایانه ها ترموستات یا سنسور کنترل دما به درستی کار نکرده و می تواند دلیل کار نکردن فن کولر گازی باشد.

راهکار: به کمک مولتز متر وجود جریان در سنسور کنترل دما را بررسی کنید و در صورت لزوم قطعه را تعویض نماییید.

ترمیستور معیوب علت کار نکردن فن اسپلیت است

ترمیستور یک سنسور تشخیص دماست که به برد اصلی متصل است و دمای هوای داخل اتاق را اندازه می گیرد. خرابی این قطعه می تواند علت روشن نشدن فن کولر گازی باشد.

راهکار: برای تعیین معیوب بودن ترمیستور با استفاده از یک مولتی متر جریان آن را اندازه بگیرید. اگر ترمیستور ایراد داشته باشد، جریانی نداشته و عدد صفر را نشان می دهد که در این حالت باید آن را تعویض نمود.

نقش موتور دمنده در کار نکردن فن کولر گازی چیست؟

موتور دمنده یا بلوور قطعه ای از کولر گازیست که به مرور زمان دچار ایراد شده، نیم سوز می شود و یا به کلی می سوزد و از کار می افتد. یکی از مواردی که علت نچرخیدن فن کولر گازی به صورت آزادانه است، خرابی موتور بلوور می باشد.

راهکار: ابتدا پروانه های فن را بصورت دستی بچرخانید و اگر این اتفاق نیوفتاد موتور بلوور را تعویض کنید. سپس به کمک مولتی متر جریان آن را اندازه بگیرید. اگر موتور بلوور جریان می گیرد اما همچنان کار نمی کند، معیوب بوده و باید آن را تعویض کنید. بدلیل حساس بودن و تخصصی بودن اینکار، توصیه می کنیم که از تعمیرکار ماهر کمک بگیرید.

برد رله کولر گازی

ترموستات

ترموستات یکی از قطعاتی است که برای تنظیم دمای محیط بر روی کولر گازی تعبیه شده است.در برخی موارد علت کار نکردن فن کولر گازی ترموستات می‌باشد چرا که ترموستات دما را به درستی تشخیص نمی‌دهد و هیچگونه دستوری برای روشن شدن کولر گازی صادر نخواهد کرد.

در این حالت ممکن است سیم‌های ارتباطی ترموستات به برد قطع شده باشد که می‌توانید با استفاده از مولتی متر از صحت کار کردن آن‌ها مطمئن شوید و آن‌ها را در محل مناسب خود وصل کنید.

اگر مشکل از سیم‌ها نبود تنظیمات ترموستات را بررسی کنید و آن را تنظیم کنید. اگر ترموستات به صورت کلی کار نکرد آن را تعویض کنید چرا که سوخته است و قابل تعمیر نیست.

ترموستات کولر گازی

در این قسمت شما را تا حدودی با علت کار نکردن فن کولر گازی آشنا کردیم اگر به کمک آن‌ها نتوانستید علت کار نکردن فن کولر گازی را بیابید باید از مرکز تخصصی تعمیر کولر گازی در تهران کمک بگیرید.

تعمیر فن کولر گازی

در قسمت قبل شما را با علت کار نکردن فن کولر گازی آشنا کردیم و همچنین راه حل برطرف کردن مشکل کار نکردن فن کولر گازی را برای شما توضیح دادیم. تعمیر فن کولر گازی عملکردی است که در صورت حاد نبودن مشکل کار نکردن فن کولر گازی انجام خواهد شد.

اگر با مطالعه این مقاله نتوانستید مشکل کار نکردن فن کولر گازی را برطرف کنید می‌توانید از مراکز تخصصی تعمیر کولر گازی کمک بگیرید.

برای تعمیر کار نکردن فن کولر گازی بهتر است از مراکز معتبر تعمیر کولر گازی کمک بگیرید چرا که افراد مبتدی و کار نا بلد باعث آسیب زدن به کولر گازی شما خواهند شد که در این حالت باید هزینه بیشتری برای تعمیر کار نکردن فن کولر گازی بپردازید.

تعمیر فن کولر گازی

نقش برد رله در کار نکردن فن کولر اسپیلت چیست؟

برد رله با تنظیم ولتاژ ورودی به بسیاری از اجزای کولر گازی، از قعات مهم دستگاه محسوب می شود. برد رله همچنین ولتاژ موتور فن را کنترل می کند و بنابراین خرابی آن می تواند علت خاموش شدن فن کولر گازی باشد.

راهکار: تعویض برد رله است. البته به یاد داشته باشید که خرابی برد رله در اولویت آخر قرار بگیرد و پیش از آن ابتدا عواملی همچون خازن و موتور فن را بررسی کنید.

نقش برد کنترل اصلی در کار نکردن فن کولر گازی چیست؟

برد کنترل اصلی کولر گازی قطعه ایست که مدیریت جریان رسانی به تمامی بخش های کولر را برعهده دارد. بنابراین خرابی برد اصلی می توند از رسیدن برق به موتور فن کولر جلوگیری نماید و علت کار نکردن فن کولر گازی باشد. هرچند خرابی برد اصلی می تواند جوابی برای چرا فن کولر کار نمیکند باشد، اما بهتر است این قطعه را در آخر بررسی کنید.

راهکار: ابتدا عوامل دیگر را بررسی نمایید. اگر تمامی بخش ها و قطعات مرتبط به درستی کار می کردند، آنگاه می تواند با بررسی و تعویض برد اصلی مشکل کارکرد فن اسپیلت را رفع کنید.

تعویض فن کولر گازی

زمانی که با مشکل کار نکردن فن کولر گازی روبرو شدید ابتدا سعی می‌کنید که مشکل آن را بیابید و با تعمیر فن کولر گازی مشکل آن را برطرف کنید. در صورتی که مشکل کار نکردن فن کولر گازی حاد باشد و قابل تعمیر نباشد باید تعویض شود.

تعویض فن کولر گازی کار سختی نیست ولی به شما پیشنهاد می‌دهیم این کار را به دست متخصصین تعمیر و تعویض فن کولر گازی بسپارید.چرا که ممکن است در برخی موارد فن کولر گازی شما نیاز به تعویض نداشته باشد و با تعمیر مشکل کار نکردن فن کولر گازی برطرف شود.

تعویض فن کولر گازی

هزینه تعمیر فن کولر گازی

هزینه تعمیر فن کولر گازی وابسته به برند و نوع کولر گازی تعیین می‌شود. همچنین باید بگویم که علت کار نکردن فن کولر گازی هم یکی دیگر از مواردی است که در تعیین هزینه تعمیر فن کولر گازی تاثیر گذار است.
برای مثال هزینه تعویض خازن و یا تعمیر موتور فن با هم برابر نیست.

پس به همین علت است که هزینه دقیقی در این قسمت برای شما در نظر گرفته نخواهد شد. پس از اینکه علت کار نکردن فن کولر گازی معلوم شد سپس هزینه تعمیر فن کولر گازی به شما گفته خواهد شد.

هزینه تعمیر فن کولر گازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *