وبلاگ

شستشوی کولرگازی به چه صورت انجام میشود؟

شستشوی کولرگازی به چه صورت انجام میشود؟

شستشوی کولرگازی به چه صورت انجام میشود؟

حتما می دانید که کولرگازی نیز همانند هر لوازم دیگری نیاز به تمیز کردن و شستشو دارد. در صورتی که کولرگازی کثیف شده باشد به درستی کار نخواهد کرد و احتمالا دچار نقص فنی نیز شود. در واقع هرچقدر بخش های داخلی کولر همچون پره ها، کویل ها و فیلترها پاکیزه تر باشند سریع تر و با کیفیت بهتری کار می کنند. داخل کولرگازی باید تمیز باشد تا هوای مناسب به خوبی جریان پیدا کند و تهویه هوا به درستی صورت بگیرد.

به طور کلی هنگامی که احساس کردید کولرگازی به خوبی کار نمی کند و میزان تولید سرمای آن کمتر شده باشد، وقت تمیزکاری پنل کولرگازی فرا رسیده است.

شستشوی کولرگازی به چه صورت انجام میشود؟

شستشوی کولرگازی

شستشوی کولرگازی به چه صورت انجام میشود؟

شستشوی کولرگازی به چه صورت انجام میشود؟

در ابتدا لازم است بگوییم در صورتی که اطلاع کافی و تخصصی در خصوص شستشوی قسمت های داخلی کولر ندارید بهتر است این کار را به افراد متخصص این حوزه بسپارید تا دستگاه دچار مشکل نشود. در صورتی که دستگاه شما دارای گارانتی و سرویس دهی باشد می توانید به شرکت مخصوص بسپارید تا این کار را برایتان انجام دهند چرا که شستشوی کولرهم شامل سرویس کولر گازی میشود.

نحوه شستشوی کولرگازی

اگر بخواهید خودتان به شستشوی کولرگازی بپردازید، باید مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید؛

شستشوی کولرگازی به چه صورت انجام میشود؟

مراحل شستشوی پنل کولرگازی

اولین قدم:

اولین کاری که باید انجام دهید این است که نکات ایمنی را رعایت کنید یعنی دستگاه را از برق قطع کنید. این کار برای حفظ سلامتی و جلوگیری از آسیب دیدن انسان و دستگاه صورت می گیرد.

قطع کردن برق دستگاه به دو روش انجام می شود؛

دوشاخه کولرگازی را از برق به بیرون بکشید.

فیوز برق را از جعبه فیوز قطع کنید. این جعبه فیوز را معمولا کنار در ورودی و یا داخل آشپزخانه می گذارند. در صورتی که تعداد فیوزها زیاد باشد و نتوانید فیوز کولرگازی را تشخیص دهید راه حلی که توصیه می شود این است که کولر را روشن کنید و فیوزها را یکی یکی قطع کنید تا فیوز مربوطه را شناسایی کنید.

دومین قدم:

حال نوبت به مرحله اصلی شستشوی کولرگازی میرسد. برای این منظور در ابتدا قاب جلوی پنل اسپلیت را باز کنید. دو فیلتر را خارج کرده و با فشار آب تمیز بشویید تا هیچ گرد و غباری در آن باقی نماند.  در صورتی که نتوانستید قاب جلویی را باز کنید می توانید از پیچ گوشتی استفاده کنید.

سومین قدم:

سنسور کولر را خارج کنید و به تمیزکردن آن بپردازید و سپس در جای خود بگذارید. وظیفه سنسور کولرگازی چک کردن دمای محیط و فرماندهی به برد کولرگازی برای روشن و خاموش کردن کولرگازی می دهد. به همین دلیل است که تمیزی سنسور مهم است تا اختلالی در کار کولرگازی ایجاد نشود.

چهارمین قدم:

این مرحله نوبت به شستشوی کویل های پنل داخلی و کویل کولرگازی می رسد. کویل کولرگازی همانند رادیاتور کار می کند به همین دلیل باید همیشه تمیز باشد تا سرما را به خوبی به اتاق منتقل کند. برای شستشوی کویل ها بهتر است از آبپاش استفاده کنید و آنها را کاملا مرطوب کرده و با مسواک یا برس، پرز و گرد و خاک موجود در آن را از بین ببرید.

البته به این نکته توجه داشته باشید که ممکن است کویل به راحتی با برس یا مسواک تمیز نشود و نیاز به اسپری گاز پاک کن داشته باشید. این اسپری ها چربی و کثیفی ها را به خوبی از بین می برند.

طریقه استفاده از این اسپری ها به این صورت است که در ابتدا باید از اسپری به محل موردنظر بزنید و بعد حدود یک ساعت صبر کنید تا چربی ها و کثیفی ها نرم شوند سپس از روی آن کمی آب بریزید تا آماده تمیزکاری با برس یا مسواک شود. تمیزکردن این قسمت به قدری مهم است که باعث بالا رفتن بازده و بهبود عملکرد کولرگازی می شود.

شستشوی کولرگازی به چه صورت انجام میشود؟

از بخارشو نیز می توانید به جای اسپری گاز پاک کن استفاده کنید.

قدم آخر:

در مرحله آخر باید در ابتدا سنسور و سپس فیلترها(دقت کنید که فیلترها خشک شده باشند) را در جای خود قرار داده و سپس در پنل را ببندید. حتما و حتما همه قطعات داخلی کولرگازی را سرجای خود قرار دهید تا با اتفاق غیرمنتظره ای روبه رو نشوید.

بعد از انجام همه این مراحل باید حدود یک ساعت صبر کنید و سپس اقدام به روشن کردن کولرگازی کنید.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه استفاده درست از کولرگازی بهاستفاده بهینه از کولرگازی مراجعه کنید.

چگونه کولر گازی خود را شستشو دهیم؟

شستشوی کولرگازی به چه صورت انجام میشود؟

اگر صاحب یک کولر گازی هستید، ممکن است بعد از مدتی متوجه شوید که در روند کارکرد کولر شما اختلال ایجاد شده است و خنک سازی خانه شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در حالی‌ که طیف گسترده‌ای از عوامل گوناگون می تواند باعث کاهش خنک شدن محیط با کولرگازی شما شود اما اگر می‌خواهید دستگاه کولر گازی خود را به ظرفیت کامل در کارکرد برسانید، کاری که باید انجام دهید این است که تمیز کردن کولر گازی را در اولویت خود قرار دهید.

 شستشوی اسپیلت به فصل یا زمان مشخصی مربوط نیست، بلکه بهتر است این کار پیشگیرانه را انجام دهید تا از خرابی کولر گازی جلوگیری کنید. برای نظافت کولر گازی و اسپلیت خود کافیست 4 مرحله زیر را انجام دهید:

شستشوی کولرگازی به چه صورت انجام میشود؟

  1. تمیز کردن کویل های کندانسور و پنل بیرونی کولر گازی
  2. شستشوی فیلتر های اواپراتور کولرگازی
  3. پاک کردن فن کوئل (بلوور) اواپراتور کولر گازی
  4. نظافت قسمت فاضلاب کولرگازی

توجه کنید که در صورتی که خودتان شستشوی کولر گازی را انجام می‌دهید، نیازی به وسیله مخصوص شستن و سرویس پنل اسپیلت نیست.

مرحله اول:

شستشوی کولرگازی به چه صورت انجام میشود؟

اولین اقدام قبل از هر کاری برای سرویس کولر گازی، قطع کردن برق دستگاه است تا خطری شما را تهدید نکند و شستشوی کولر اسپیلت را ایمن انجام دهید.

برای قطع کردن برق کولر گازی بسته به نوع کولر دو راه دارید:

فیوز کولر گازی

  1. دوشاخه کولر گازی را که کنار پنل قرار دارد از برق بکشید.
  2. فیوز برق کولر گازی را از جعبه ‌فیوزی که معمولا داخل آشپزخانه یا کنار درب ورودی است قطع کنید. اگر تعداد فیوزها زیاد است و نمی‌دانید کدام فیوز مربوط به کولر گازی شماست کولر خود را روشن کنید و یکی یکی فیوزها را قطع کنید، با خاموش شدن اسپیلت مشخص می‌شود فیوز آن کدام است.

 

مرحله دوم:

شستشوی کولرگازی به چه صورت انجام میشود؟

حالا نوبت به اولین گام برای شستشوی پنل کولر گازی می‌رسد. برای این کار ابتدا باید قاب جلویی پنل اسپیلت را باز کنید. سپس مانند تصویر (1) دو عدد فیلتر آن را بیرون کشیده و با استفاده از فشار آب تمیز بشویید به نحوی که خاک و گرد و غباری روی فیلتر آن باقی نماند. توجه کنید که بسته به نوع کولر گازی (در صورتی که درب آن پیچ داشته باشد) ممکن است لازم باشد که برای باز کردن قاب جلویی دستگاه از پیچ گوشتی استفاده کنید.

حالا  مانند تصویر شماره (2) سنسور کولر را بیرون کشیده، آن را تمیز کنید و در نهایت به جای خودش برگردانید. سنسور کولر گازی، وظیفه‌ چک کردن دمای محیط را داشته و به برد، فرمان روشن و خاموش شدن خودکار کولر گازی را می‌دهد. اگر این سنسور کثیف باشد به دلیل فرمان اشتباه به برد، در سیستم کولر گازی اختلال ایجاد می‌شود.

سرویس کولر گازی

مرحله سوم:

شستشوی کولرگازی به چه صورت انجام میشود؟

شستن کویل های پنل داخلی

کویل کولر گازی

این کویل های مانند رادیاتور ماشین عمل می‌کنند و همیشه باید تمیز باشند تا با هوای محیط به ‌خوبی ارتباط برقرار کنند و سرما را از کویل‌ها به هوای اتاق منتقل کنند.

برای شستشوی کویل‌های کولر گازی، مانند تصویر (4) می‌توانید به وسیله یک آب‌پاش (شیشه‌شوی) به کویل‌ها آب بپاشید تا زمانی که کاملا خیس شوند. سپس مطابق تصویر (3) یک برس نرم یا مسواک را به صورت عمودی روی کویل‌های کولر گازی بکشید تا پرز و گرد و خاک آن تمیز شود.سرویس کولر گازی

شستشوی کولرگازی به چه صورت انجام میشود؟ در نظر داشته باشید که اگر کولر گازی در نزدیکی آشپزخانه نصب شده باشد، کویل‌های آن به دلیل گرما و پخت و پز چرب شده و با آب و برس کشیدن ساده تمیز نمی‌شوند. در این صورت باید یک اسپری گاز پاک‌کن تهیه کنید.

این اسپری‌ها برای تمیز کردن اجاق گاز از چربی، مناسب و در تمام فروشگاه‌ها موجود هستند. بعد از تهیه این اسپری، آن را روی کویل های کولر گازی بپاشید تا کف کند سپس یک ساعت زمان بدهید تا چربی‌ها شسته و نرم شوند. بعد از این یک ساعت به وسیله شیشه‌شوی، آب را روی آن اسپری کرده و با یک مسواک یا برس نرم آن را تمیز کنید تا براق و پاک شود، این کار در بلا رفتن راندمان کولر گازی، نقش بسیار موثری دارد

شستشوی کولرگازی به چه صورت انجام میشود؟

به علاوه، راه دومی هم برای شستشوی پنل کولر گازی وجود دارد؛ استفاده از بخارشوی. به جای اسپری کردن آب و برس کشیدن می‌توانید با بخارشوی، پنل کولر گازی را تمیز کنید. در مورد شستن کویل های چربی گرفته، قبل از بخارشوی، از اسپری گاز پاک‌کن

استفاده کنید و بعد از یک ساعت که این اسپری، چربی‌ها را نرم کرد، با دستگاه بخارشوی آن را تمیز و براق کنید

مرحله آخر

شستشوی کولرگازی به چه صورت انجام میشود؟

در نهایت سنسور و سپس فیلتر را مانند قبل سر جای خود محکم کنید و درب پنل را ببندید. دقت کنید که فیلترها کاملا خشک شده باشند و تمام قطعات را درست سر جایشان قرار دهید. بعد ار سرویس کولر گازی، اگر آن را به خوبی انجام داده باشید وقتی به کویل‌ها نگاه می‌کنید، متوجه تفاوت آنها می‌شوید که کاملا سفید و تمیز شده‌اند. پس از شستن پنل داخلی کولر گازی، حدود 30 الی 60 دقیقه صبر کنید و سپس آن را روشن کنید.

سرویس کولر گازی

 

نحوه تمیز کردن کویل های کندانسور و پنل بیرونی کولر گازی

شستشوی کولرگازی به چه صورت انجام میشود؟

در ادامه به بررسی نحوه نظافت کویل های کندانسور و پنل بیرونی اسپیلت پرداخته ایم:

  • برای شروع به تمیز کردن کولر گازی خود ابتدا آن را از برق بکشید.
  • برای دسترسی و شستشوی کویل های کندانسور کولرگازی خود باید پوشش بیرونی را بردارید که احتمالاً نیاز به پیچ‌گوشتی یا ابزار مشابه دارید.
  •  هنگامی‌ که پوشش خارجی را برداشته‌اید، هرگونه موردی را که مانع دسترسی به کویل ها می‌شود، حذف کنید.
  • بعد از 10 یا 15 دقیقه، با استفاده از یک ماده تمیزکننده مناسب و بعدازآن با آب (پاشش از داخل) و با استفاده از قلم‌مو گردوخاک را تمیز کنید.
  • در همان زمان که مشغول این کار هستید، فوراً کویل ها را نیز بررسی کنید و اگر ظاهر آن خمیده و یا آسیب‌دیده باشد، می‌توانید آن‌ها را به‌طور مستقیم با شانه‌های مخصوص تمیز کنید.
  • این شانه را می‌توانید از فروشگاه‌های ارائه‌دهنده لوازم کولر تهیه کنید.
  • شستشوی کولرگازی به چه صورت انجام میشود؟

    طریقه شستشوی فیلترهای کولر گازی

  • شستشوی کولرگازی به چه صورت انجام میشود؟ در ادامه به بررسی نحوه تمیز کردن فیلتر کولر گازی می پردازیم:

    • وقت آن است که برای انجام این مرحله به قسمت اواپراتور برویم.
    • اگر پنجره جلوی دستگاه کولر گازی را بردارید یا آن را بچرخانید، شما باید قادر به حذف یک پانل بزرگ یا دو پانل کوچک‌تر باشید.
    • این پانل‌های فیلتر، خط دفاع اصلی شما در برابر آلودگی‌های هوایی مختلف مانند گردوغبار و باکتری‌ها هستند.
    • با این‌ حال، این پنل ها فوق‌العاده سریع کثیف و مسدود شده و نیاز به شستشو و تمیز کردن بیشتر نسبت به دیگر بخش‌های دستگاه دارند.
    • فیلترها ساده‌ترین بخش برای شستشو و تمیز کردن کولرگازی هستند.
    • شستشوی کولرگازی به چه صورت انجام میشود؟

روش پاک کردن فن کوئل (بلوور) اواپراتور کولر گازی

شستشوی کولرگازی به چه صورت انجام میشود؟

برای تمیز کردن فن کوئلر اسپیلت موارد زیر را مد نظر قرار دهید:

  • این بخش در قسمت داخلی دستگاه است که در واقع هوای سرد را به اتاق می‌دمد.
  • برای دسترسی و نظافت فن کوئل کولرگازی باید کل شاسی داخلی را بیرون آورید.
  • توجه نمایید که این فن بسیار شکننده است و در صورت شکسته شدن صدای بسیار مهیبی در قسمت اواپراتور تولید میکند.
  • به‌ سادگی آن را اسپری کنید.
  • یک‌ راه حل مناسب برای تمیز کردن این است که آن را چند دقیقه رها کرده و سپس آن را با آب گرم بشویید.
  • فن کویل را بشویید و اجازه دهید تا قبل از قرار دادن شاسی، فن کویل تا حدی خشک شود.
  • مزیت اسپری این است که اسپری به‌عنوان یک‌راه حل ضد باکتری مورد تأیید برای تمام اجزای کولر گازی شما محسوب می‌شود.
  • این اجزا شامل فیلترها، فن کویل و … می‌شود.
  • این امر از رشد باکتری‌ها و همچنین قارچ‌ها در داخل کولر گازی جلوگیری می‌کند که باعث خواهد شد که شما تهویه بهتری را استفاده کنید.
  • شستشوی کولرگازی به چه صورت انجام میشود؟

 

مراحل شستشوی پنل داخلی کولر گازی در حالت نصب

شستشوی کولرگازی به چه صورت انجام میشود؟

۱: قطع کردن برق کولر گازی

شستشوی کولرگازی به چه صورت انجام میشود؟ برای شستشوی پنل داخلی یا همان اواپراتور ابتدا برق اصلی ورودی کولر گازی را از فیوز مینیاتوری قطع کنید و مطمئن شوید که برق کولر گازی قطع شده است.

۲: باز کردن قاب پنل

شستشوی کولرگازی به چه صورت انجام میشود؟ ابتدا درب روی فیلتر ها را باز کنید و کامل درب را بیرون بکشید و بعد فیلتر ها را خارج کنید، سپس پیچ های قاب اصلی را باز کنید و زبانه خارها را از بالا و پایین آزاد کنید و تا قاب را پتوامید کامل از روی اواپراتور درآورید.

۳: نصب یک کاور آبریز

شستشوی کولرگازی به چه صورت انجام میشود؟ یک کاور آبریز که از قبل خریداری کرده اید را به صورت صحیح نصب کنید، توجه داشته باشید که کاور از پشت به دیوار چسبده باشد و لبه آن زیر پنل قرار بگیرد تا آب شستشو به دیوار آسیب نرساند.

۴: شستشوی اواپراتور

شستشوی کولرگازی به چه صورت انجام میشود؟ مواظب باشید که سمت راست پنل سیستم برق و برد الکترونیکی نصب شده و به هیچ عنوان حتی یک قطره آب نباید با آن محل برخورد داشته باشد برای اطمینان بیشتر قبل از آبپاشی و شستشو، آنجا را با پلاستیک و چسب کاملا بپوشانید. حالا میتوانید با یک آبپاش و یا بخارشور اواپراتور را بشورید. پیشنهاد میکنیم که از بخارشوی استفاده کنید.

جمع بندی

همواره به یاد داشته باشید که شستشوی کولر گازی و تمیز کردن قطعات داخلی و خارجی آن باعث افزایش طول عمر دستگاه و عملکرد بهتر آن می شود. بهتر است هر دوماه یکبار اقدام به شستشوی کولرگازی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *