وبلاگ

راهنمای استفاده از ریموت کنترل کولر گازی

راهنمای استفاده از ریموت کنترل کولر گازی

راهنمای استفاده از ریموت کنترل کولر گازی

تمام کولر گازی ها و سیستم های تهویه مطبوع کلا یک عملکرد دارند و از این رو کنترل کولر گازی ها دارای تنظیمات، گزینه‌ها و حالت‌های شبیه به هم  هستند و فقط از لحاظ شکل ظاهری کمی با هم تفاوت دارند بعضی ها روی دیوار نصب می‌شوند و بعضی ها دستی هستند اما در همه مدل ها عملکرد یکسان است.

برای مثال در مطلب استفاده از گرمایش کولر گازی در زمستان، که به منظور فعال کردن حالت گرمایش کولر گازی در زمستان توضیح داده شد، تقریبا برای تمامی مدل های کنترل کولر گازی یکی است.

تنها کافی است دکمه های روی کولر گازی را بشناسید تا در هر برند و مدل را تغییر حالت دهید و از قابلیت های مختلف کولر گازی خود بهره مند شوید. در آموزش راهنمای کار با کنترل کولر گازی به روش استفاده و توضیحات ریموت کنترل مدل های مختلف می‌پردازیم.

راهنمای استفاده از ریموت کنترل کولر گازی

بررسی معنای هریک از دکمه های کنترل کولر گازی

در ابتدای این مقاله برای آشنایی بیشتر کاربران جهت استفاده از کنترل کولر گازی قصد داریم تا هریک از دکمه های تعبیه شده بر روی ریموت اسپیلت به همراه نحوه عملکرد این دکمه ها برای شما شرح دهیم. به طور کلی انواع کنترل کولر گازی معمولا از دکمه های مشابهی برخوردار هستند و در صورتی که به دنبال تنظیم کنترل کولر گازی و یافتن معنای یکی از دکمه های موجود بر روی ریموت کنترل کولر گازی خود هستید، جدول زیر می تواند به شما کمک زیادی نماید.

راهنمای استفاده از ریموت کنترل کولر گازی

راهنمای استفاده از ریموت کنترل کولر گازی

راهنمای استفاده از ریموت کنترل کولر گازی

معنی دکمه های کنترل کولر گازی کاربرد دکمه کولرگازی
on /off (Start/Stop) روشن و خاموش روشن و خاموش کردن کولرگازی
mode حالت کار دستگاه عوض کردن حالت کار کولرگازی
temp دمای دستگاه تنظیم دمای داخلی و کم و زیاد کردن درجه کولرگازی
fan speed سرعت فن داخلی تنظیم سرعت‌ کم، زیاد و متوسط برای کولرگازی
turbo / jet cool حداکثر قدرت کار کردن کولرگازی با بیشترین قدرت
swing سمت باد تعیین جهت باد و بالا پایین شدن دریچه کولر گازی
timer دکمه تایمر تعیین زمان مشخص برای روشن و خاموش شدن کولر گازی
set اعمال تنظیمات تنظیم یا کنسل کردن عملکرد تایمر
sleep / time up زمان استراحت خاموش کردن خودکار کولر گازی
reset دکمه ریست ریست‌ کردن کولرگازی پس از تعویض باتری یا تنظیم ساعت
clock دکمه ساعت تنظیم ساعت کولرگازی
plasma تصفیه کننده هوا تمیز کردن هوا از باکتری و ویروس (پاکسازی هوا)
eco حالت بهینه کاهش مصرف برق و انرژی کولرگازی
dimmer بدون نور خاموش کردن پنل نمایشگر کولرگازی
Auto حالت اتوماتیک تنظیم عملکرد کولرگازی براساس دمای محیط
fan فن داخلی دستگاه فعالسازی حالت گردش هوا در کولرگازی
cool  سرماسازی خنک کردن محیط و تولید سرما
dry حالت خشک یا رطوبت‌ گیر کند کردن فن داخلی جهت گرفتن رطوبت اضافی هوا
heat قابلیت گرمایش تولید گرما جهت گرم‌ کردن فضای منزل

برنامه ها و دکمه های ریموت کنترل کولر گازی:راهنمای استفاده از ریموت کنترل کولر گازی

راهنمای استفاده از ریموت کنترل کولر گازی

همانطورکه می‌دانید، ریموت کولر گازی از دکمه‌های متعددی تشکیل شده است که هر یک برای عملکردی خاص تعریف شده‌اند. در این بخش با آموزش نحوه کار با کنترل کولر گازی و عملکرد هریک از دکمه‌های آن آشنا خواهید شد.

راهنمای استفاده از ریموت کنترل کولر گازی

راهنمای استفاده از ریموت کنترل کولر گازی

  • دکمه روشن و خاموش / on/off
  • دکمه mode
  • انواع حالت mode
  • دکمه temp
  • دکمه fan speed
  • حالت turbo / jet cool
  • دکمه swing
  • دکمه set
  • حالت sleep / time up
  • دکمه reset
  • دکمه clock
  • حالت plasma
  • دکمه econo
  • دکمه dimmer

راهنمای استفاده از ریموت کنترل کولر گازی

۱- SCREEN LED یا نمایشگر

این بخش در واقع نمایشگر یا صفحه نمایش ریموت کنترل کولر گازی جنرال است که وضعیت کولر گازی را نشان می‌دهد و شما را از روند فعالیتی کولر گازی مطلع می‌کند.

در اطراف این صفحه نمایش و در قسمت کادر سیاه رنگ ، برخی از قابلیت‌های کولر گازی جنرال نوشته شده است ( atuo  ،  sleep،  lampو… ) .

زمانی که شما از طریق فشردن دکمه‌ها آن حالت را انتخاب کنید، در مقابل آن علامتی ثبت می‌گردد به این معنا که شما در حال استفاده از آن حالت هستید. در ادامه و با توضیح هر یک از دکمه‌ها شما، بیشتر متوجه توضیحات این بخش خواهید شد.

راهنمای استفاده از ریموت کنترل کولر گازی

۲- MODE دکمه تغییر حالت عملکرد دستگاه

این دکمه از اصلی‌ترین دکمه‌های ریموت کنترل جنرال محسوب می‌شود و مشخص کننده حالت عملکرد دستگاه است. در MODE 4 حالت وجود دارد که با هر بار فشردن این دکمه، یک حالت عوض می‌شود.

هر زمانی که برای تنظیمات و نحوه عملکرد کولر گازی، دکمه MODE را فشار می‌دهیم نشانه و یا تصویری مربوط به آن حالت با توجه به مدل کولر و یا ریموت و یا صفحه نمایش پنل داخلی ظاهر می‌شود.

در این نمونه از ریموت کنترل که تصویر آن را مشاهده می‌کنید، هر یک از این حالت‌ها در سمت چپ نمایشگر قابل مشاهده هستند.راهنمای استفاده از ریموت کنترل کولر گازی

این حالت‌ها شامل این موارد هستند:

  • FAN ( باد زدن ) : با انتخاب این حالت کولر در حالت فن قرار می‌گیرد. یعنی به این صورت که کندانسور یا موتور کاملاً خاموش می‌شود و فقط فن کار می‌کند. این حالت بیشتر مناسب زمان‌هایی است که نیاز به سرما یا گرما نداشته باشید و تنها قصد دارید تا جریان هوای محیط را جابه‌جا کنید. عمدتاً از این حالت در فصل بهار استفاده می‌گردد.
  • COOl ( سرد ) : این گزینه مختص فصل گرما می‌باشد و با فعال کردن آن کولر گازی هوای سرد تولید می‌کند. با فعال کردن این حالت نشانه‌ای به شکل یک دانه برف در صفحه نمایش ظاهر می‌گردد.
  • HEAT ( گرم ) : این گزینه مختص فصل سرما می‌باشد و با فعال کردن آن کولر گازی هوای گرم تولید می‌کند.
  • AUTO ( خودکار ) : با انتخاب این گزینه، کولر گازی جنرال روی حالت خودکار ( اتوماتیک ) تنظیم می‌گردد و دمای کولر گازی را بنا بر دمای مورد نیاز شما تنظیم می‌کند.راهنمای استفاده از ریموت کنترل کولر گازی

این گزینه کولر شما را در حالت اتوماتیک قرار داده و با تعیین دمای کولر، همیشه دمای کولر گازی را در دمای دلخواه شما قرار می‌دهد. کاربرد این گزینه بیشتر برای مواقعی است که بیشتر مواقع شما در آن محیط حضور ندارید و شما با زدن این گزینه محیط را در دمایی یکنواخت قرار می‌دهد.

  • DRY ( خشک ) : با انتخاب این گزینه ، فرایند تهویه مطبوع و از بین بردن باکتری‌های موجود در هوا آغاز می‌گردد . این گزینه کولر شما را در حالت خشک یا رطوبت‌گیر قرار می‌دهد. یعنی این حالت در واقع رطوبت بیشتری را از هوای محیط می‌گیرد. این گزینه کاربرد مناسبی در مناطقی که دارای هوای مرطوب و شرجی هستند، دارد.

۳- TEMP دکمه افزایش و کاهش دما

راهنمای استفاده از ریموت کنترل کولر گازی به وسیله‌ی این دکمه‌ها ، شما بنا به نیازتان دمای محیط را افزایش یا کاهش می‌دهید. شما برای افزایش دما از فلش بالا و برای کاهش دما از فلش پایین استفاده می‌کنید.

معمولاً توصیه می‌شود  برای جلوگیری از عرق کردن بدن و نیز سرد شدن، دما روی ۲۲ درجه تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد تنظیم شود. چگونه دمای بین ۲۲ تا ۲۵ سانتی‌گراد دمای تعادلی بدن انسان است.

۴- ON/OFF دکمه خاموش و روشن

دکمه‌های خاموش و روش کردن کولر گازی هستند. برای روش کردن از دکمه ON و برای خاموش کردن از دکمه OFF استفاده نمایید.

۵- FAN SPEED دکمه انتخاب سرعت فن

با استفاده از این دکمه، شما این امکان را خواهید داشت تا سرعت فن را به دلخواه و بر اساس نیازتان در یکی از چهار حالت زیر قرار دهید:

  • حالت کم
  • حالت متوسط
  • حالت زیاد
  • حالت نامنظم ( کوهستانی )

۶- SWING دکمه هدایت باد کولر

اگر این دکمه را فشار دهید، جهت وزش باد یا هوای تولید شده کولر گازی را هدایت می‌کند.( شاید به نحوی مشابه چرخیدن پنکه که باد را به اطراف پخش می‌کند ). این تغییر جهت وزش باد از طریق پره‌های که در داخل پنل وجود دارد انجام می‌شود. به Swing در اصطلاح عامیانه دمپر هم می‌گویند.

۷- Air Flow دکمه تغیر جریان باد

شما با استفاده از این دکمه می‌توانید جریان باد را در سه جهت تغییر دهید.

۸- TIMER دکمه حالت تنظیم زمان ( حالت تایمر )

با استفاده از این دکمه، می‌توانید کولر گازی جنرال را برای زمان مشخصی تنظیم کنید و با زدن مجدد این دکمه، حالت تایمر را لغو کنید. با این دکمه زمانی را برای روشن یا خاموش شدن خودکار در نظر می‌گیرید.

۹- HOLD دکمه قفل کودک

برخی مواقع پیش می‌آید که ریموت کنترل  به طور ناخواسته در دسترس کودکان قرار می‌گیرد و آن‌ها ممکن است با فشار دادن برخی از دکمه‌های ، تغییراتی را در تنظیمات کولر به وجود آورند یا حتی ممکن است خود ما هم برخی مواقع ناخواسته دستمان روی برخی دکمه‌ها رفته تنظیماتی کولر را به هم بریزیم. استفاده از این دکمه رویداد چنین خطایی را به صفر می‌رساند.

۱۰- SLEEP دکمه حالت خواب

هر زمانی که شما این دکمه را فشار دهید ( چه زمانی که کولر روشن باشد و چه زمانی که کولر خاموش باشد) ، حالت خواب برای کولر گازی جنرال فعال می‌گردد. حالت خواب باعث می‌شود تا زمانی که شما در حال استراحت یا خواب هستید، ترموستات دمای فضا را تا مدت زمانی که شما تنظیم کرده‌اید، متعادل نگه دارد و از سرد یا گرم شدن نامتعادل جلوگیری کند. در چنین حالتی دور فن کاهش می‌یابد.

۱۱- TURBO دکمه فعالیت حداکثری

افرایش حداکثری فعالیت کولر گازی با فشردن این دکمه اجرا می شود. در واقع قابلیت Turbo حالتی است که در آن کولر گازی با بالاترین قدرت ممکن کار می‌کند.

۱۲-LAMP دکمه روشن کردن نمایشگر

با فشردن این دکمه صفحه نمایشگر روشن می‌گردد.

۱۳- CLEAN دکمه تمیز کننده فیلتر

این دکمه مختص تمیز کردن خودکار فیلترهاست. چنانچه این دکمه را بفشارید، عملکرد تمیز کردن خودکار فیلترها فعال می‌شود . عمدتاً این عملکرد قبل و بعد از حالت خنک کردن و رطوبت‌گیری قابل استفاده است.

 

دکمه تنظیم میزان درجه حرارت اتاق در کنترل کولر گازی

راهنمای استفاده از ریموت کنترل کولر گازی

از این دکمه برای کم و زیاد کردن درجه هوا استفاده می کنند که توصیه ما این است که دما را بین ۲۲ تا ۲۵ درجه سانتی گراید تنظیم کنید (متناسب با دمای تعادل بدن انسان) با تنظیم دما بر روی این مقدار بدن شما نه سرد می شود و نه عرق می کند.راهنمای استفاده از ریموت کنترل کولر گازی
علاوه بر آن با انتخاب دمای مناسب کولر شما می توانید در هزینه های برق مصرفی خود به صورت قابل توجهی صرفه جویی کنید.

راهنمای استفاده از ریموت کنترل کولر گازی

نکته: دقت داشته باشید که اگر کولر شما با مشکل مواجه شد، مثلاً در تابستان پرتاب باد سرد نداشت و احساس کردید تنظیمات کولر شما با مشکل مواجه شده است، کولر را خاموش کرده سپس برق اصلی کولر را قطع کنید و بعد از آن باطری ریموت کنترل کولر گازی را جدا کرده و دوباره جا بزنید.راهنمای استفاده از ریموت کنترل کولر گازی

راهنمای استفاده از ریموت کنترل کولر گازی

سپس دکمه روشن شدن کنترل را زده و آن را روی حالت COOL قرار دهید. حالا دکمه خاموش شدن کنترل را بزنید و بعد از آن، فیوز اصلی کولر را وصل کنید و با کنترل کولر را روشن کنید. چند دقیقه صبر کنید، اگر کولر در حالت سرمایش راه‌اندازی شد که شما موفق شده اید،

ولی اگر سرمایی تولید نشد، کولر گازی شما با مشکلی مواجه شده است که احتمالا شما قادر به حل آن نیستید، پس برای سرویس و تعمیر کولر گازی خود حتما کولر را خاموش کرده و با یک مرکز تخصصی تعمیرات کولر گازی تماس بگیرید.راهنمای استفاده از ریموت کنترل کولر گازی

نحوه تنظیم تایمر کولر

برای تنظیم تایمر کولر گازی، گزینه timer را فشار دهید. امکان انتخاب دو رمان برای روشن یا خاموش شدن دستگاه وجود دارد. ممکن است تنها از یکی از آنها و یا هر دو استفاده کنید. با فشار دادن دکمه set می توانید زمان روشن شدن (ON) و یا زمان خاموش شدن (OFF) را انتخاب کنید. سپس به کمک دکمه های + و – زمان می توانید ساعت دلخواه را تنظیم کنید و در پایان مجددا دکمه set را بفشارید.

در برخی دیگر از ریموت ها که دکمه set وجود ندارد، نحوه تنظیم تایمر متفاوت است. در این مدل ها در حالتی که ریموت آف می باشد، دکمه تایمر را فشار دهید تا عبارت timer on نمایش داده شود. سپس با دکمه های + و – می توانید زمان روشن شدن کولر را تنظیم کنید. مجددا دکمه تایمر را بفشارید تا تغییرات ذخیره شوند.

برای تنظیم زمان خاموش شدن کولر، زمانیکه ریموت روشن است، دکمه تایمر را فشار دهید تا عبارت timer off نمایش داده شود و سپس زمان را تنظیم نمایید و مجددا دکمه تایمر را بفشارید.راهنمای استفاده از ریموت کنترل کولر گازی

برای پاک کردن تنظیمات تایمر، پس از فشار دادن دکمه timer دکمه clear را فشار دهید. در برخی مدل ها پس از تنظیم timer on یا timer off می توانید یکبار دیگر این دکمه ها را فشار دهید تا تنظیمات پاک شوند.راهنمای استفاده از ریموت کنترل کولر گازی

تذکر: پیش از تنظیم تایمر ساعت کولر را دقیق تنظیم کنید.

دقت کنید که گاهی اوقات کار نکردن ریموت کنترل می تواند به دلیل خراب شدن باشد. حتی گاهی اوقات به دلیل خرابی ریموت به این شک خواهیم افتاد که دستگاه دچار مشکل شده و عمل نمی کند. در حالیکه هیچ سیگنالی به برد کولر گازی نمی رسد. در این شرایط می بایست از صحت کنترلر خود مطمئن شوید. برای اینکار به مطلب اختصاصی ما در خصوص کار نکردن ریموت کنترل کولر گازی و نحوه تست کردن آن مراجعه نمایید.راهنمای استفاده از ریموت کنترل کولر گازی

همچنین دقت کنید که گاهی مشکلات دستگاه که به تنظیمات مربوط است ممکن است شما را به راه اندازی مجدد کولر لازم نماید. در این صورت نحوه ریست کولر گازی را به طور کامل و اصولی از این مطلب بیاموزید.راهنمای استفاده از ریموت کنترل کولر گازی

دکمه health در کولر گازی

در برخی از مدل های کولر گازی های امروزی، قابلیت جدیدی به نام health mode یا حالت سلامت تعبیه شده است. در این مواقع با زدن دکمه health در کنترل کولر گازی، که معمولا به شکل یک برگ طراحی شده است، تکنولوژی پمپاژ اکسیژن یا یونیزه ساختن مولکول های اکسیژن فعال می گردد. راهنمای استفاده از ریموت کنترل کولر گازی

درواقع قابلیتی که در این نوع کولرها قرار داده شده، سبب می شود تا مولکول های اکسیژن یونیزه شده و بار منفی گرفته و به داخل اتاق پمپ شوند. در این حالت هوای تمیز و تازه به درون اتاق جریان یافته که قادر به از بین بردن باکتری ها و ضدعفونی کردن هوا می باشد و همچنین به نشست سریعتر گرد و خاک نیز کمک می کند.

فعال سازی حالت سلامت بر روی میزان سرمایش و گرمایش کولر گازی تاثیر چندانی ندارد و میزان مصرف انرژی (برق) دستگاه نیز به مقدار کمی افزایش می یابد. توجه داشته باشید که اگر دمای پنل خارجی از 4 درجه کمتر باشد، پمپاژ اکسیژن به صورت خودکار متوقف می شود و زدن دکمه health موجب به کار افتادن پمپ یونیزه نخواهد شد. راهنمای استفاده از ریموت کنترل کولر گازی

دکمه ifeel در کولر گازی

در برخی از برندهای کولر گازی همچون گری، در داخل ریموت کنترل سنسوری برای تشخیص دمای محیط قرار داده شده است. در این مدل ها بر روی صفحه ریموت کنترل کولر گازی دکمه ای با نام ifeel یا I feel یا feeling قرار دارد که در صورت فشار دادن آن کولر گازی بر روی این حالت تنظیم می گردد.

پس از فعال شدن این قابلیت، سنسور ریموت دمای محیط اطراف را تشخیص داده و به برد کولر گازی فرمان مربوطه را ارسال می نماید تا دستگاه به صورت خودکار دمای اتاق را در دمای تشخیص داده شده تنظیم نماید. توصیه می شود که در هنگام اینکار ریموت کنترل را در نزدیکی خود بگذارید تا همان دمای مطلوب اطراف شما تعیین گردد و از قرار دادن ریموت در نزدیک اجسام گرم یا سرد بپرهیزید.

دکمه clean در کولر گازی

دکمه clean در کنترل اسپیلت برخی برندها همچون سامسونگ، کریر، گری و غیره، به چشم می خورد. کاربرد این دکمه در جلوگیری از رشد باکتری ها در درون پنل داخلی کولر است. این دکمه با عباراتی همچون clean، Auto clean یا self clean و coil dry بر روی ریموت کنترل مشخص شده است.

با فشار دادن آن کولر گازی رطوبت موجود در پنل داخلی را گرفته و خشک می کند و بوی نامطبوع را از بین می برد. این فرمان در حالت دور کم فن به مدت 15 الی 30 دقیقه اجرا شده و سپس کولر گازی خاموش می شود. این دکمه را باید در حالت Cool یا Dry انتخاب نمایید و در حالت های دیگر عمل نخواهد کرد. در برخی ریموت ها لازم است که به مدت 3 ثانیه آن را نگه دارید.

راهنمای استفاده از ریموت کنترل کولر گازی

نکته: در برخی برندها همچون کولر گازی گری یا کریر، دکمه xFan یا x-Fan دقیقا عملکرد دکمه clean را انجام داده و تنها در حالات dry و cool فن پنل داخلی دستگاه را حتی پس از آنکه خاموش شود، به مدت 10 الی 15 دقیقه در حالت کار کردن قرار میدهد.

دکمه shortcut در کولر گازی

در برخی کنترلرهای کولر گازی، دکمه ای با نام short cut یا my mode وجود دارد که درواقع تنظیمات کولر گازی شامل یکی از پنج حالت mode، دما و سرعت فن را ذخیره می کند. برای اینکار زمانی که تنظیمات دلخواه خود را اعمال نمودید، دکمه shortcut کولر یا my mode را برای 3 ثانیه نگه دارید تا تنظیمات ذخیره شوند. اکنون هر زمان که این دکمه را بفشارید، کولر گازی بر روی تنظیمات دلخواه ذخیره شده شما تنظیم می شود.

نحوه تغییر درجه کولر گازی از فارنهایت به سانتیگراد

راهنمای استفاده از ریموت کنترل کولر گازی

در برخی از برندهای خارجی کولر گازی دما در دو مقیاس سانتیگراد و فارنهایت نشان داده می شود. دمای فارنهایت از سانتیگراد بیشتر است. نحوه تغییر درجه یا دمای کولر از فارنهایت به سانتیگراد یا بلعکس در مدل های مختلف ممکن است متفاوت باشد. بهترین راه مراجعه به دفترچه محصول است.

معمولا روشی که در بسیاری از مواقع جواب می دهد این است که در حالت خاموش یا off بودن کولر، به صورت همزمان دکمه mode و فلش پایین یا دکمه کاهش دما را فشار دهید. اینکار سبب تغییر درجه از فارنهایت به سانتیگراد می شود.

نحوه باز کردن قفل ریموت کنترل کولر گازی

کنترل کولرگازی ال جی اینورتر

کنترل کولرگازی ال جی اینورتر

راهنمای استفاده از ریموت کنترل کولر گازی

قابلیت قفل شدن ریموت کنترل کولر گازی می تواند در بسیاری مواقع کاربردی باشد. اما گاهی نیز مشکل آفرین است و ما را دچار اشتباه می کند که مبادا ریموت خراب شده است. قفل ریموت کنترل با فعال شدن خود سبب عمل نکردن دکمه های ریموت به غیر از دکمه پاور یا روشن/ خاموش یا همان on/off می شود.

در صورتی که قفل کودک ریموت کنترل کولر فعال شده باشد، یک علامت قفل یا کلید بر روی نمایشگر ریموت نشان داده می شود. نحوه باز کردن قفل ریموت کنترل کولر با نحوه قفل کردن آن یکسان است و معمولا ساده است. البته بسته به مدل و برند دستگاه می تواند متفاوت باشد.

برخی از روش ها عبارتند از:

  • فشار دادن دکمه قفل ریموت که در برخی مدل ها وجود دارد
  • فشار دادن همزمان دکمه + و – تنظیم دما یا temp به صورت همزمان
  • فشار دادن همزمان دکمه mode و فلش بالای temp به مدت 5 ثانیه
  • نگه داشتن دکمه direct و swing برای سه ثانیه
  • نگه داشتن دکمه timer on و timer off برای سه ثانیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *