وبلاگ

تعويض گاز r22 با r410

تعويض گاز r22 با r410

تعويض گاز r22 با r410

تعويض گاز r22 با r410 واحد کندانسور جدید و کویل به صورت فیزیکی بزرگ‌تر از واحد قدیمی خواهند بود. اگر واحد کندانسور شما بر روی پشت‌بام ساختمان با ده‌ها واحد کندانسور دیگر قرار داشته باشد، ممکن است لازم باشد به نحوی دوباره سوار شوند که پاک‌سازی توصیه‌شده توسط تولید کننده بین واحدها را تامین کند.

تعويض گاز r22 با r410

این کویل از اولی بلندتر خواهد بود و در محفظه فلزی در واحد کنترل هوا مناسب نخواهد بود. این محفظه باید بازسازی شود، یا ممکن است مجبور به خرید یک سیستم کولر گازی جدید باشید که جریان هوا بیشتر مورد نیاز کویل جدید را تامین کند.

تعويض گاز r22 با r410

تعويض گاز r22 با r410

تبدیل گاز R22 به R410

گاهی اوقات در طی پنج سال آینده ممکن است متوجه شوید که شما نیاز به جایگزینی سیستم کولر گازی اسپلیت یا پمپ گرما وجود دارد. این که آیا شما در یک خانه، آپارتمان، یا آپارتمان زندگی مستقل زندگی می کنیدواحد کندانسور موجود و کویل خنک کننده برای مبرد جدید با فشار بالا مناسب نیستند.

ناسازگار بودن کندانسور r22 با R410

علت متعارف ناسازگار بودن کندانسور r22 با R410 خطوط لوله مسی است که همیشه باید جایگزین شود که همیشه این کار عملی نیست، استفاده مجدد از لوله های قدیمی سبب صرفه جویی در انرژی نمی شود، تکنسین کولرگازی شما باید یک محاسبه انجام دهد که آیا امکان تعویض وجود دارد یا خیر، به طور کلی کویل ها باید در حدود ۲۵ تا ۵۰ فوت از واحد کمپرسور فاصله داسته باشند

اختلاف های بین گاز مبرد R410 و R22

دو مورد از اصلی ترین گازهای مبرد که در سیستم های تهویه مطبوع استفاده می شود، گاز R22 و R410 می باشد.، R290 هم قبلا در سیستم های کولر گازی و داکت اسپلیت استفاده می شد که منسوخ شده است، تعويض گاز r22 با r410 گاز R22 چند دهه اخیر مورد توجه قرار گرفته است.

گاز R410 دلیل بر کم مصرف بودن کولر گازی نیست

با توجه به پرسش های مختلف درباره اختلاف های بین گاز مبرد کولر گازی R410 و R22 و در مورد سیستم های تهویه تعويض گاز r22 با r410 مطبوعی که از گاز R410 استفاده می کنند حتما کم مصرف هستند، این یک باور اشتباه است، و این اطلاعات اشتباه فروشنده است.

توزیع گاز R2

متاسفانه و نشت و توزیع گاز R2 تاثیر بسزایی در محیط زیست و تخریب لایه ازن دارد و همچنین باعث گرم شدن جهانی زمین می شود، تعويض گاز r22 با r410 به همین دلیل تولید سیستم های تهویه مطبوع با گاز R22 تا سال ۲۰۲۰ ممنوع می شود و هیچ شرکتی حق تولید کولر گازی و داکت اسپلیت با گاز R22 را ندارد

مزایای گاز R410 نسبت به گاز R22

استفاده از گاز مبرد R410 در دستگاه های تهویه مطبوع باعث عمر بیشتر قطعات،سرمای بیشتر و ماندگاری بالاتر می شود.
تعويض گاز r22 با r410 کمپرسوری که از مبرد R410 استفا ده می کند فشار بیشتری نسبت به کمپرسور های حاوی گاز R22 به سیستم و لوله ها انتقال می دهد و باعث بهبود سرمادهی می شود در جذب و آزاد شدن گرما از مبرد R22 بهتر عمل میکند.

تفاوت کندانسور R22 با R410

واحد کندانسور جدید و کویل به صورت فیزیکی بزرگ‌تر از واحد قدیمی خواهند بود. اگر واحد کندانسور شما بر روی پشت‌بام ساختمان با ده‌ها واحد کندانسور دیگر قرار داشته باشد، تعويض گاز r22 با r410 ممکن است لازم باشد به نحوی دوباره سوار شوند که پاک‌سازی توصیه‌شده توسط تولید کننده بین واحدها را تامین کند.

گاز r410 قيمت

این کویل از اولی بلندتر خواهد بود و در محفظه فلزی در واحد کنترل هوا مناسب نخواهد بود. این محفظه باید بازسازی شود، تعويض گاز r22 با r410 یا ممکن است مجبور به خرید یک سیستم کولر گازی جدید باشید که جریان هوا بیشتر مورد نیاز کویل جدید را تامین کند.

تبدیل گاز R22 به R410

گاهی اوقات در طی پنج سال آینده ممکن است متوجه شوید که شما نیاز به جایگزینی سیستم کولر گازی اسپلیت یا پمپ گرما وجود دارد. این که آیا شما در یک خانه، آپارتمان، یا آپارتمان زندگی مستقل زندگی می کنید، در اینجا برخی از سوالاتی است که شما باید پاسخ دهید. تعويض گاز r22 با r410 گاز مبرد R22 و جایگزینی HFC مبرد R410 کاملا ناسازگار هستند.

گاز R410A

گاز R410A از ترکیب دو گاز (R125(CF3CHF2 و (R32(CH2F2 به صورت 50/50 تشکیل شده است که از لحاظ سرمادهی بسیار خوب است و دارای نقطه جوش 4/51 – درجه می باشد. تعويض گاز r22 با r410 درصورتی که گاز R22 دارای نقطه جوش 8/40- درجه می باشد و سازگار با ODP می باشد و دارای ظرفیت سرما سازی بسیار خوبی است و برای مبدل های حرارتی کوچک مثل کولر گازی بسیار مناسب است.

تفاوت بین گاز فریون R22 و R410A

تفاوت بین گاز فریون R22 و R410A که بعنوان یکی از بخش های مهم در صنعت تاسیسات که شامل: تعويض گاز r22 با r410 سیستم های سرمایش، گرمایش و تهویه مطبوع می باشد را در ادامه مقاله بیان خواهیم کرد. گاز R22 یک هیدروکلورو فلئورو متان است که به جو زمین آسیب وارد می کند ولی گازR410A که به تازگی جهت استفاده در سیستم های خانگی مجوز گرفته است

سیستم تهویه

جذب و دفع گاز R410A در مدل های جدید طراحی شده در سیستم های تهویه مطبوع بیشتر از گاز R22 می باشد. تعويض گاز r22 با r410 بنابراین، توسط گاز R410A کمپرسور سیستم اسپیلت خنک تر از گاز R22 کار خواهد کرد به همین دلیل است که گاز R22 بیشتر از گاز R410A باعث کاهش انتشار گرما با ریسک سوختن کمپرسور در دماهای بالا می شود لذا، کمپرسورهای جدید ساخته شده فشار بیشتری را تحمل می نمایند.

گاز R22

گاز R22 با فرمول HCFC (هیدرو کلروفلوروکربن) که کپسول آن به رنگ سبز رنگ است. هر چه عدد بعد از R کوچک تر باشد تخریب بیشتری به لایه اوزون وارد می کند. تعويض گاز r22 با r410 به عنوان مثال گاز R12 آنقدر میزان تخریب کنندگی بالایی داشت که به صورت کامل منسوخ گردید. البته تولید گاز های R22 نیز کمتر شد و تنها به درخواست مشتری استفاده می گردد.

از کجا بفهمیم گاز دستگاه ما R22 است یا R410A؟

راه اول این است که میتوانید به وسیله برچسب اطلاعات کولرگازی از نوع و وزن گاز دستگاه خود مطلع شوید.و راه دیگر، تعويض گاز r22 با r410 تشخیص از روی سایز والف شیر سرویس است که اگر مهره کوچک باشد از گاز R22 استفاده شده و اگر مهره آن بزرگ تر باشد گاز مورد استفاده آن گاز R410A می باشد.

گاز R410a

گاز R410a با فرمول HFC (هیدروفلوروکربن) که کپسول آن به رنگ صورتی است. به دلیل این که خطری برای لایه اوزون ندارد. و دارای مزایایی از جمله گنجایش سرمایش بیشتر، نقطه جوش پایین تر نسبت به گاز R22، تعويض گاز r22 با r410 تخریب کمتر برای لایه ازن، تولید گرمای بهتر در فصل سرما می باشد که سبب محبوبیت بیشتر از گاز گردیده است.

چه جوری تشخیص بدهیم که کولرگازی نیاز به شارژ گاز دارد؟

دلایل مختلفی وجود دارد که ممکن است گاز کولرگازی تنظیم نباشد یا گاز نداشته باشد. تعويض گاز r22 با r410 مانند زمانی که موتور دستگاه تنظیم شده و یا زمانی که ما بیش از حد معمول در سیستم لوله استفاده کردیم. یا این که سیستم کلا نشتی دارد که در این صورت ابتدا باید آن را پیدا و برطرف نماییم.

روش های شارژ گاز کولرگازی:

1. استفاده از آمپرمتر
2. استفاده از ترازو
3. استفاده از گیج فشار

چطور گاز دستگاه را شارژ و تنظیم کنیم؟

تعويض گاز r22 با r410 شارژ دستگاه دو نوع است:

  1. در نوع اول کلا گاز دستگاه را تخلیه می کنیم و پس از وکیوم آن دوباره از اول دستگاه را شارژ می کنیم به این نوع شارژ کردن شارژ کامل می گویند.
  2. در نوع دوم مقداری از گاز دستگاه کم شده و می خواهیم گاز اضافه کنیم که به این نوع شارژ گاز تکمیلی می گویند.

چطوری تشخیص بدیم که گاز دستگاه تنظیم نمی باشد؟

1. اگر سرمای دستگاه کم باشد.
2. صدای موتور دستگاه بیش از حد معمول است.
3. از خنکی لوله ها نیز می توانیم متوجه شویم که دستگاه تنظیم است یا خیر.
4. تشخیص گاز به وسیله اهم متر است.
5. استفاده از گیج فشار

گاز مبرد چیست؟

مبرد که به آن گاز مبرد نیز گفته می شود ماده ای است با درجه جوشش بسیار پایین و به دلیل گرماگیر بودن عمل تبخیر در این ماده در هنگام تبدیل از حالت مایع به گاز، کاهش شدید دما را به وجود می آورد تعويض گاز r22 با r410 . تعریف دیگر علمی گاز مبرد عبارت است از ماده ای که با جذب حرارت از ماده ای در محیط، خود تبخیر شده و آنجا را خنک می کند.

از جمله موارد مصرف این محصول

  • گاز مبرد کمپرسور
  • گاز مبرد چیلر
  • گاز کولر گازی
  • گاز فریون یخچال
  • سیستم های بردوتی
  • سیستم های تهویه مطبوع

ویژگی های ماده سرما زا یا گاز مبرد کدام می باشند؟

مبرد نباید سمی باشد.
در زمان عملکرد مبرد و همچنین نشتی احتمالی آن باید غیر قابل اشتعال و انفجار باشد.
باعث اکسایش نشود.
در صورت نشتی سیستم، نشتی و محل نشت به سرعت قابل تشخیص باشد.
در خط مایع مبرد قطعات متحرکی که با مبرد تماس دارند باید توانایی روغن کاری را داشته باشند.
حرارت نهان متعادلی داشته باشد به صورتی که در زمان ثابت مقدار مناسبی از مبرد تبخیر گردد.
بین حالت مایع و بخار مبرد نباید اختلاف فشار زیادی وجود داشته باشد.
برای قطعات سیستم خورنده نباشد.

وظیفه گاز مبرد چیست؟

وظایف اصلی مبرد ها در تبرید و سردخانه به شرح زیر است:

هنگامی که سیستم در دمای مجاز کار می کند باید بتواند حرارت را به خوبی جذب و دفع کند.
مدت زمان کارکرد در این ماده باید تا حد امکان بالا و کاملا پایدار باشد.
به دلیل احتمال وجود نشتی در سیستم تبرید تراکمی، مبرد باید ضد اشتعال، ضد سمی و تا جای ممکن برای محیط زیست خطرناک نباشد.

وظیفه گاز مبرد چیست؟

وظیفه گاز مبرد چیست؟

انواع گاز مبرد

اولین نسل از گاز مبرد که در تهویه و تبرید استفاده می شد از نوع طبیعی بود و با اینکه بعضی از آنها ظرفیت تولید سرمای بالایی داشتند ولی تعويض گاز r22 با r410 به دلیل سمی و خطرناک بودن آن ها کم کم جای خود را به مبردهای فریونی دادند و مبردهای فریونی از تاریخی که شروع به کارکرد کردند، در چندین مرحله دچار تغییرات گشتند و در اینجا به سیر این تحول اشاره می گردد.

گاز مبرد هیدروکلروفلوئوروکربن یا HCFC

نسل دوم مبرد های فریونی که برای اصلاح CFC ها ساخته و به بازار عرضه شد HCFC ها بودند که ترکیب شیمیایی در آنها از اتم های کلر، کربن، فلوئور و هیدروژن تشکیل شده است تعويض گاز r22 با r410 . اگرچه این گاز تا 90 درصد کمتر نسبت به CFC آثار مخرب برای طبیعت دارد ولی به دلیل وجود عنصر کلر در آن و مضرات برای لایه ازون به تدریج از چرخه سیستم های سرمایشی در کشور های پیشرفته حذف گردید.

گاز مبرد کلروفلوئوروکربن یا CFC

این مبرد از ترکیب اتم های کلر، کربن و فلوئور تشکیل شده است و اولین نسل گاز مبرد مورد استفاده در سیستم های تبرید و تهویه مطبوع می باشد که به دلیلی وجود عنصر کلر در آن باعث از بین رفتن لایه ازون می شود و علاوه بر این اثر گلخانه ای بسیار زیادی هم دارد و به همین دلیل در پروتکل مونترال استفاده از این مبرد را ممنوع اعلام کردند تعويض گاز r22 با r410 . گاز R11 و R12 جزو این دسته از مبردها می باشد.

گاز مبرد هیدرو فلوئوروکربن یا HFC

این گروه جزو جدیدترین مبردهای مورد استفاده در سیستم های سردسازی جهان می باشد و ترکیب شیمیایی آنها از اتم های کربن، فلوئور و هیدروژن تشکیل شده است تعويض گاز r22 با r410 . در گاز مبرد HFC به دلیل عدم وجود کلر، بر روی لایه ازون تاثیر مخربی نمی گذارد و به طور کلی این مبرد یک گاز گلخانه ای غیر مخرب برای لایه اوزون می باشد و فقط باعث گرم شدن کره زمین می گردد. گاز R134a را می توان نمونه پر مصرف این مدل نامید.

رایج ترین ظرفیت گاز های فریونی موجود در بازار ایران

  • گاز R134a = ظرفیت 13.6 کیلوگرم
  • گاز R22 = ظرفیت 13.6 کیلوگرم
  • گاز R407c = ظرفیت 11.3 کیلوگرم
  • گاز R410a = ظرفیت 11.3 کیلوگرم
  • گاز R404a = ظرفیت 10.9 کیلوگرم
  • گاز R507 = ظرفیت 11.3 کیلوگرم
  • گاز R12 = ظرفیت 13.6 کیلوگرم

سایز کپسول گاز مبرد

کپسول گاز سرماساز و گاز فریونی عموما به در سایز 2 تا 75 کیلو گرم قابل ارائه می باشد ولی به علت مناسب بودن قیمت تعويض گاز r22 با r410 کپسول 13.5 کیلو گرمی و همچنین جابجایی راحت، رایج ترین اندازه کپسول گاز مبرد در بازار می باشد.

گاز R11

در گذشته گاز مبرد R11 کاربرد های بسیار وسیعی در صنایع تبرید و تهویه مطبوع داشته است و هم اکنون در چیلرهای سانتریفیوژ با ظرفیت بالا و همچنین جهت شست و شوی سیستم تبرید مورد استفاده قرار می گیرد تعويض گاز r22 با r410 . استفاده گاز R11 با ترکیب تری کلروفلرومتان به دلیل آسیب رسان بودن به لایه ازون در بیشتر کشور های جهان ممنوع اعلام شده است ولی در کشور های در حال توسعه هنوز هم به صورت حلال یا گاز ثانویه مورد استفاده قرار می گیرد.

گاز R717

به غیر از آمونیاک تقریبا تمامی مبرد های غیر هیدروکربنی منسوخ گردیده اند و تنها آمونیاک یا NH3 هنوز هم به صورت گسترده مورد استفاده قرار می گیرد تعويض گاز r22 با r410 . R717 گازی بسیار سمی و در شرایط خاص اشتعال پذیر می باشد ولی به دلیل عالی بودن مشخصات حرارتی، به عنوان مبرد مناسبی در صنایع یخ سازی و سردخانه های صنعتی بزرگ استفاده می گردد

گاز R22

گاز R22 به عنوان پرطرفدارترین و شناخته شده ترین گاز مبرد جهان شناخته می شود و به صورت فراوان در سیستم تبرید با ظرفیت پایین و تهویه مطبوع خانگی مورد استفاده قرار می گیرد تعويض گاز r22 با r410 . این گاز پس از ممنوع شدن استفاده CFC ها در جهان مورد استقبال فراوان قرار گرفت و به علت تخریب لایه ازون چندین سال پس از شروع به کار در لیست گاز های ممنوعه قرار گرفت.

برخی از برندهای گاز R22 موجود در بازار ایران

  • گاز R22 هانیول (HONEYWELL) آمریکا
  • گاز R22 کولیب (COLLIB REFRIGERANT GAS)
  • گاز R22 ایسکون یا ایسکون 22 (ICECON)
  • گاز مبرد R22 فروژن (FROGEN GAS)
  • گاز R22 هارپ (HARP) انگلیس
  • گاز R22 استارگت
  • گاز R22 مکزیکم
  • گاز R22 آلفا
  • گاز R22 D.Y

گاز R12

گاز R12 یکی از پر مصرف ترین گازهای مبرد مورد استفاده در تبرید خانگی و تجاری می باشد و از نظر کارایی در بازه گسترده ای قابل مصرف است تعويض گاز r22 با r410 . از گاز R12 در کمپرسور های تبرید کوچک تا چیلر های عظیم استفاده و طبق عکس فوق عموما در کپسول 13.5 کیلوگرمی سفید رنگ ارائه می گردد.

جایگزین مناسب برای گاز مبرد R12

جایگزین مناسب برای گاز مبرد R12 گاز های R134a، R410a، R410b، R409a ،R600a و R417c می باشد و این گاز با روغن معدنی (MO) و الکل بنزین و همچنین اکثر روغن هایی که با گاز R134a سازگار باشند، قابل استفاده می باشد تعويض گاز r22 با r410 . قیمت گاز R12 در محدوده ارزانترین گازها قرار دارد و جزو گازهای ممنوعه در پروتکل مونترال می باشد.

برخی از برندهای گاز R12 موجود در بازار ایران

  • گاز R12 هانیول
  • گاز R12 کولیب
  • گاز مبرد R12 ایسکون
  • گاز مبرد R12 اتوفینا اسپانیا
  • گاز فریون R12 گالکو بلژیک تعويض گاز r22 با r410

گاز R134a

گاز R134a به عنوان یکی از پرکاربرد ترین گاز های نوع HFC و جزو گاز های جدید به حساب می آید و جایگزین مناسبی است برای گاز های مخرب طبیعت که در گذشته به صورت متداول استفاده شده است تعويض گاز r22 با r410 . از جمله گاز مبرد R12، گاز R134a کاملا بی رنگ و غیر سمی می باشد و در کپسول به رنگ سبز تیره یا آبی و عموما در وزن 13.5 کیلو گرم قابل ارائه می باشد ولی در صورت نیاز در وزن های بالا و در بشکه های 450 و 790 کیلوگرمی موجود می باشد.

برخی از برندهای گاز R134a موجود

  • گاز فریون R134a ایسکون
  • گاز R134a کولیب
  • گاز مبرد R134a ABC
  • گاز R134a D.Y

گاز R404a

گاز R404a به عنوان یک گاز ترکیبی از خانواده گازهای HFC می باشد که از ترکیب سه گاز زیر تشکیل شده است:

  • گاز R125 (44%)
  • گاز R134 (4%)
  • گاز R143 (52%)

طبق پروتکل مونترال این گاز جزو جایگزین های R22 می باشد که پس از حذف آن در سیستم های جدید مورد استفاده قرار می گیرد تعويض گاز r22 با r410 . با وجود اینکه گاز R404a جزو گاز های مخرب لایه اوزون نیست ولی باعث گرم شدن زمین می گردد

گاز R-410a

گاز فریون R410a که می توان آن را یک گاز آزئوتروپ نیز نامید جزو خانواده گازهای HFC می باشد و در پاسخ به این سوال که گاز R410 از چه گازهایی تشکیل شده است میتوان از گاز های R32 و R125 نام برد که سهم هر کدام 50 درصد می باشد تعويض گاز r22 با r410 . این گاز از در فشار کاری 60 درصد بالاتر از R22 در سیستم های تهویه مطبوع کار می کند و عموما در کپسول های 11.3 کیلوگرمی به رنگ صورتی یا رنگ گلی ارائه می گردد.

5ee0adfc94db9 1 - فروش قطعات و لوازم یدکی برودتی کولری یخچالی و سردخانه - آرادبرودت

گاز R-410a

گاز R-407c

گاز R407c یک گاز ترکیبی از خانواده HFC ها می باشد و از ترکیب گاز های R125 ، R134a و R32 تشکیل شده است تعويض گاز r22 با r410 . کاربرد گاز R407 عموما در سیستم تهویه مطبوع تجاری و خانگی می باشد و با روغن های POE سازگاری کامل دارد.این گاز به عنوان جایگزین گاز R22 استفاده می گردد

مزیت هایی که نسبت به گاز مذکور

پایین بودن دمای تخلیه
با ظرفیت کمپرسور به سرعت تطبیق پیدا می کند
به دلیل تشابه در فشار و دمای این گاز با R22 در زمان تعویض گاز نیازی به تغییر قطعات نمی باشد.
قیمت گاز R407c نسبتا ارزان و در دسترس می باشد.
برخی از برندهای گاز R407c موجود در بازار ایران
گاز R407c هانیول
گاز R407c کولیب
گاز مبرد R407c ایسکون
گاز مبرد R407c فروژن
گاز فریون R407c دی وای

گاز R507

گاز مبرد R507 که شباهت بسیاری با R502 دارد جزو دسته HFC ها می باشد که به دلیل وجود وجود R143 و R125 (گاز R143 به میزان 50 درصد و R125 به میزان 50 درصد) جزو ترکیبات آزئوتروپیک به حساب می آید. گاز R502 در دماهای پایین و متوسط استفاده می شود و جزو جایگزین های گاز R502 و گاز مبرد R22 می باشد تعويض گاز r22 با r410 . گاز فریون 502 یک گاز بی رنگ و غیر قابل اشتعال می باشد و با روغن پلی ال استر سازگار می باشد.

از مزایای این گاز

از مزایای این گاز می توان به سازگاری با بیشتر کمپرسور های تبرید از جمله کمپرسور منیروپ دانفوس و کمپرسور DWM کوپلند اشاره کرد تعويض گاز r22 با r410 .در هنگام تعویض گاز R507 با R502 باید حتما سیستم شستشو داده شود و روغن آن از MO به POE تغییر پیدا کند.

برخی از برندهای گاز مبرد R507 موجود در بازار ایران

  • گاز مبرد R507 آرکما
  • گاز مبرد R507 کولیب
  • گاز مبرد R507 هانیول
  • گاز فریون R507 ایسکون
  • گاز R502 گالکو

2 دیدگاه در “تعويض گاز r22 با r410

  1. ناشناس گفت:

    سلام میشود گاط کولر را از r22به410نغییرداد واگر میشود توضیح بدین

  2. آراد برودت گفت:

    سلام وقت شما بخیر لطفا برای کسب اطلاعات دقیق تر می توانید با ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *