وبلاگ

بهترین چیلر برای منزل مسکونی

چیلر برای منزل مسکونی

بهترین چیلر برای منزل مسکونی

چیلرهایی که از طریق فشرده سازی هوا کار خنک کنندگی را انجام می دهند که به آن چیلر تراکمی گفته می‌شود و دسته بعدی، چیلرهای جذبی، نمونه هایی از انواع چیلرها برای منزل مسکونی هستند. هر کدام از این دستگاه ها مزایا و معایب خاص خود را دارند.

چیلر از جمله دستگاه های تهویه هوا محسوب می شود که تنظیم کننده میزان دمای محیط هستند. چیلر سیستمی است که با استفاده از جذب گرما، به خنک شدن هوای محیط کمک می کند. چیلر یک خنک کننده قوی محسوب می شود که در بسیاری از دستگاه های تهویه مطبوع مانند فن کویل و هواساز، کاربرد دارد.

چیلر برای منزل مسکونی یا چیلر ساختمان چیست؟

چیلر ساختمان نوعی دستگاه تهویه مطبوع است که با استفاده از سیکل تبرید تراکمی یا جذبی، می تواند نسبت به تامین سرما در محیط اقدام کند. چیلر برای منزل مسکونی، یکی از انتخاب های ایده آل برای سرمایش است که نسبت به گزینه های دیگر نظیر کولرهای آبی، خنک کنندگی بسیار بهتری دارد.

چیلر برای منزل مسکونی

چیلر برای منزل مسکونی

چیلر برای منزل مسکونی یا ساختمانی می تواند در انواع مختلف تولید شده و با توجه به ساختار ساختمان، شرایط آب و هوایی و نیاز و علاقه کاربر، استفاده شود. اما اینکه چیلر ساختمان چیست و برای منازل مسکونی از کدام یک از مدل های این دستگاه تهویه مطبوع استفاده می شود، در این مطلب بررسی شده است.

call to action

آشنایی با سیستم چیلر برای منزل مسکونی

چیلر برای منزل مسکونی یا چیلر خانگی از جمله سیستم‌های سرمایش و گرمایش است که امروزه برای خانه‌های مسکونی استفاده می‌شود. به طور کل سیستم‌های مختلفی را می‌توان برای تهویه هوای خانه یا محیط کار انتخاب کرد؛ که هر کدام از این سیستم‌ها نیز با توجه به شرایط، مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند. چیلر برای منزل مسکونی یا مینی چیلر هم، یکی از این سیستم های سرمایشی هستند.

سیستم چیلر برای منزل مسکونی یا مینی چیلر مسکونی، دارای دو نوع هوا خنک و آب خنک هستند که عمدتا از نوع چیلر برای منزل مسکونی هوا خنک استفاده می‌شود. هوا خنک سیستمی است که در آن، خنک‌سازی دستگاه در بخش کندانسور و به کمک جریان هوا انجام می‌‌شود.

همان طور که اشاره کردیم، مینی چیلرهای خانگی نیز مانند بقیه چیلر‌ها از سیکل تبرید برای خنک‌سازی محیط استفاده می‌کنند. توانایی خنک کنندگی بالای چیلر‌ها و مینی چیلر‌ ها از مهم‌ترین دلایل انتخاب آن‌ها است.

کاربرد مینی چیلر

  • واحد های مسکونی
  • ویلاها
  • رستوران
  • فروشگاه
  • خنک کننده دستگاه های صنعتی
  • دفاتر اداری
  • باشگاه ها و …

انواع چیلر

چیلر به طور کلی به دو دسته تقسیم می شود:

  • چیلر جذبی
  • چیلر تراکمی

هر کدام از چیلرهای جذبی و تراکمی نیز به دسته های مختلفی تقسیم می شوند.

انواع چیلر برای منزل مسکونی

خرید چیلر برای خانه با توجه به مدل های مختلفی که این دستگاه دارد، شاید کار ساده ای نباشد. بررسی فنی همه چیلرهای موجود در بازار، سازگاری دستگاه با محیط خانه و اطمینان از راندمان مناسب آن، بررسی بعد گرمایشی دستگاه در کنار سرمایش، هزینه خرید چیلر و دیگر موارد، می تواند کار را برای انتخاب سخت کند.

اما زمانی که انواع چیلر برای ساختمان های مسکونی را بشناسید و مزایا و معایب هر را بدانید، به راحتی می توانید گزینه مناسب را برای خود تهیه کنید. در بررسی انواع چیلر باید به دو دسته چیلر های جذبی و تراکمی اشاره کرد.

چیلر برای منزل مسکونی

چیلر برای منزل مسکونی

انواع جذبی که از دستگاه های قدیمی در این دسته هستند، برای منازل مسکونی گزینه مناسبی نمی باشند، زیرا فضای زیادی برای نصب نیاز داشته و غالبا در فضاهای بسیار بزرگ نظیر بیمارستان ها از آنها بهره گرفته می شود. با این حال در برخی مجتمع های بسیار بزرگ مسکونی شاهد استفاده از چیلر جذبی می باشیم.

نوع دیگر این دستگاه ها، چیلرهای تراکمی هستند که به کمک سیکل تبرید تراکمی، مبردی را خنک کرده و آن را برای کاهش دمای آبی که به منظور سرمایش ساختمان مورد بهره قرار می گیرد، استفاده می کنند. انواع چیلر تراکمی برای ساختمان مسکونی به دو دسته چیلر آب خنک و هواخنک تقسیم می شود. این دو دستگاه از نظر سازوکار تفاوت هایی با یکدیگر دارند که هر یک را برای مکان خاصی مناسب تر ساخته است.

چیلر تراکمی مسکونی : چیلر برای منزل مسکونی

چیلر تراکمی هواخنک با استفاده از جریان هوا و فن های خنک کننده، نسبت به کاهش دمای بخش کندانسور دستگاه اقدام می کند. این در حالی است که چیلرهای آب خنک این کار را به واسطه برج خنک کننده و جریان آب انجام می دهند.

بدیهی است که حضور کولینگ تاور در سیستم تهویه مطبوع، راندمان آن را نسبت به مدل های دیگر افزایش می دهد، اما نیاز به فضای بزرگ تری برای نصب داشته و باید هزینه های تعمیر و نگه داری و مصرف آب را نیز به آن اضافه نمود. چیلر مسکونی، می تواند از هر دو دسته و بر اساس نیاز و شرایط محیط انتخاب شود.

اما چیلرهای هوایی، به دلیل نصب ساده، ابعاد کوچک تر، هزینه های تعمیر و نگه داری کمتر و عدم نیاز به آب، طرفداران بیش تری دارند.

call to action

 

کاربرد مینی چیلر در منازل مسکونی : چیلر برای منزل مسکونی

مینی چیلر یا چیلر آپارتمانی یکی از انواع چیلرهای هوا خنک است که در ظرفیت هایی پایین تر تولید می شود و برای کسانی که به دنبال خرید این دستگاه برای بنای کوچکتری به نسبت برج ها و مجتمع های مسکونی هستند، گزینه ایده آلی است.

تولید کنندگان دستگاه های تهویه مطبوع با در نظر گرفتن جامعه مصرف کننده و نیازهای آنها، مینی چیلر هایی را تولید کرده اند که در انواع بنا با کوچک ترین متراژها قابل استفاده بوده و توجیه اقتصادی خواهد داشت. ویلا، خانه های یک و چند طبقه، واحد های اداری و تجاری که به ظرفیت های پایین تری از سرمایش و گرمایش نیاز دارند، می توانند از مصرف کنندگان چیلرهای خانگی باشند.

چیلر برای منزل مسکونی از بین مواردی که گفته شد و با در نظر گرفتن فاکتورهای تخصصی، انتخاب خواهد شد.

 

چیلر گرمایش و سرمایش : چیلر برای منزل مسکونی

چیلر برای آپارتمان غالبا به عنوان نوعی وسیله سرمایشی مورد استفاده قرار می گیرد. اما این دستگاه می تواند گرمایش مطلوبی را هم تولید کرده و در فصول سرد سال بهره برداری شود. چیلر گرمایش و سرمایش، نوع خاصی از این دستگاه ها نیست و تنها به کمک یک منبع تولید گرما نظیر بویلر، کار می کند.

کلیه دستگاه های چیلر و مینی چیلر می توانند به صورت سرمایشی و گرمایشی مورد استفاده قرار گیرند و دستگاه های جانبی آنهاست که سبب تعیین کارکردشان می شود.

طرز کار چیلر خانگی به چه شکل است؟

چیلر های خانگی در سرمایش محیط بسیار قدرتمند عمل می‌کنند و بسته به ظرفیت دستگاه، استفاده از یک چیلر خانگی برای خنک‌سازی محیط‌های بالاتر از صد و پنجاه متر مربع کاملاً مناسب است. توجه داشته باشید که برای انتخاب ظرفیت مینی چیلر، با توجه به مساحت و شرایط محیط مد نظر خود تصمیم بگیرید.

همچنین با استفاده از یک فن کویل برای هر بخش خانه، می‌توانید دمای هر بخش را به طور مستقل تنظیم کنید؛ این مزیت علاوه بر رضایت بیشتر ساکنین، در مصرف انرژی نیز صرفه‌جویی زیادی انجام می‌دهد. طرز کار  چیلر برای منزل مسکونی مانند چیلرهای دیگر است با این تفاوت که پمپ و منبع انبساط درون خود چیلر قرار دارد؛ همین تفاوت باعث می‌شود که دیگر نیاز به لوله کشی از موتورخانه نباشد.

مزایای خرید چیلر برای منزل مسکونی

  • راندمان کاری بالا
  • پایداری بیشتر
  • عمر طولانی
  • بدون صدا
  • صرفه جویی در مصرف انرژی
  • عدم اشغال فضا
  • انعطاف پذیر

طول عمر  بلندتر، پایداری بیشتر، راندمان بالاتر

اکثر چیلرهای ساختمانی نیاز به تعویض مکرر یا تعمیرات ندارند. آنها دستگاه‌هایی هستند که در طولانی مدت به خوبی کار می‌کنند؛ به راحتی آسیب نمی بینند؛ در معرض گرما، سرما و یخ زدگی هیچ تغییری در عملکرد آنها ایجاد نمی شود؛ دچار خوردگی و زنگ زدگی نمی گردند؛ بنابراین یک انتخاب عالی برای ساختمان مسکونی هستند.

عدم نویز

مینی چیلر های ساختمانی بدون تولید آلودگی صوتی کار می کنند. این دستگاه ها قابل اعتماد هستند و در محلی که نصب می شوند، سر و صدای مزاحم برای ساکنین ایجاد نمی کنند بنابراین با اطمینان خاطر می توانید این سیستم خنک کننده را تهیه نمایید.

افزایش بهره‌وری انرژی

بهترین چیلرها برای ساختمان های مسکونی، بهره‌وری انرژی را افزایش می‌دهند. آنها با حداقل انرژی برق کار می کنند. گرمای مبادله شده در چیلر تراکمی به طور پیوسته منتقل می‌شود، بنابراین اتلاف انرژی کمتری داشته و هزینه‌ها را به شدت کاهش می‌دهند. داشتن چیلر در آپارتمان به صرفه جویی سالانه در هزینه های انرژی کمک می کند.

سیستم چیلر برای منزل مسکونی چطور کار می کند؟

گفتیم که این دستگاه همان مینی چیلر است و این چیلرهای کوچک عمدتا از نوع چیلر تراکمی هوا خنک یا هوایی هستند. برای فهم این موضوع بهتر است ابتدا سیکل تبرید تراکمی مجهز به کندانسور هوایی را بررسی نماییم.

اگر بخواهیم به زبان ساده موضوع را باز کنیم، باید به مشتریان عزیز اینگونه بیان کنیم که چیلر برای منزل مسکونی یک دستگاه تولید کننده آب سرد است که به وسیله پمپ، این جریانِ آبِ سرد را به فن کویل های نصب شده در داخل واحد ارسال می کند و کویل(یا همان لوله های مسی) داخل آن به واسطه این جریان آبِ سرد، خنک می شوند و اگر در چنین وضعیتی بتوانیم به وسیله یک فن، هوای درون اتاق های ساختمان را از روی آن عبور دهیم، می توانیم دمای محیط داخل را کاهش دهیم.

call to action

فن کویل های نصب شده در ساختمان های مسکونی عمدتا چهار نوع هستند:

  • فن کویل سقفی توکار
  • فن کویل سقفی کاستی
  • فن کویل زمینی
  • فن کویل دیواری

طبق تصویر فوق، مشاهده می کنید که خود دستگاه چیلر خانگی در خارج از ساختمان و فضاهایی مانند پشت بام، حیاط، تراس یا بالکن نصب می شود. به وسیله پایپینگ یا همان لوله کشی، چیلر خانگی به ترمینال یونیت های داخل ساختمان یا همان فن کویل ها نصب می شوند. ماده موجود در سیکل سیستم چیلر خانگی، مبرد است که با نام ماده سرمازا هم شناخته می شود.

در حقیقت این همان ماده ای است که در سیکل کولر خودرو یا یخچال ها استفاده می شود که البته انواع مختلفی دارند و بنا بر تشخیص طراح و تولید کننده سیستم برودتی انتخاب می شود. این ماده در میان عامه مردم به ” گاز کولر ” شناخته می شود که از لحاظ مهندسی اشتباه است.

چون این ماده سرمازا گاز نیست و قابلیت این را دارد که به طور پیوسته در داخل مدار چیلر از حالت مایع به گاز و بالعکس تغییر حالت دهد و همین ویژگی سبب عملکرد صحیح سیستم های برودتی یا سرمازا می شود.

کمپرسور وظیفه متراکم نمودن ماده مبرد را دارد و به همین دلیل حتما در ورودی کمپرسور بایستی مبرد در حالت گاز باشد. این دستگاه با فشرده نمودن ماده سرمازا در حالت گاز، سبب افزایش فشار و به دنبال آن افزایش دما در مبرد می شود.

افزایش دمای ایجاد شده در مبرد باید به محیط منتقل شود تا مبرد از حالت گاز به مایع تبدیل شود که این فرآیند چگالش یا تقطیر نام دارد و این کار به وسیله کندانسور انجام می شود. به همین دلیل کندانسور در زبان فارسی به چگالنده یا تقطیر کننده هم معروف است.

در جدول زیر انواع کمپرسور بر اساس کاربرد دستگاه مشخص شده است. منظور از تهویه مطبوع سیستم های سرمایشی ساختمان های مسکونی، تجاری یا اداری است و همچنین برودت صنعتی، به خنک کاری ماشین آلات در صنعت اشاره می کند.

تنظیم چیلر برای زمستان

چیلرهایی که صرفاً در فصل گرم سال استفاده می شوند و مصرف تهویه مطبوعی دارند، می بایست در پایان فصل گرما، کاملاً تخلیه شوند. به این معنا که از طریق پیچ تخلیۀ موجود در زیر پوستۀ اواپراتور، آب موجود کاملاً خارج شده تا به این ترتیب از یخ زدگی آبِ درون اواپراتور در فصل زمستان جلوگیری شود.

بایستی توجه داشت که معمولاً اواپراتورهای بزرگ (با طول بالای دو متر) دارای دو پیچ تخلیه هستند تا اینچنین در صورت تراز نبودن محل نصب دستگاه، بخوبی بتوان آب موجود در پوستۀ اواپراتور را از هر دو طرف تخلیه نمود.

گاهی دیده می شود برای آنکه مصرف کننده مجبور نباشد آب اواپراتور را در پایان فصل گرما تخلیه کند و مجدداً برای سال بعد در شروع فصل گرما دوباره آب را در سیستم شارژ کند، به آب ضدیخ (گلایکول) اضافه می کند.

توصیه می شود حتی الامکان چنین اقدامی صورت نگیرد؛ چراکه همواره گلایکول خواص آب را به لحاظ انتقال حرارت تضعیف می کند.

در نتیجه راندمان مبدل حرارتی پایین آمده و گویی سایز اواپراتور کوچک شده است. بنابراین، اگر مصرف کننده اصرار به اضافه کردن گلایکول داشته باشد، بایستی در مرحلۀ خرید دستگاه این موضوع را به اطلاع سازنده برساند تا اینگونه سازنده از ابتدا هنگام ساخت اواپراتور، وجود گلایول در آب را در سایزینگ مبدل لحاظ کند.

در چیلرهای آب خنک علاوه بر اواپراتور می بایست آب کندانسور نیز تخلیه شود. با توجه به آنکه در کندانسور آب داخل لوله ها جریان دارد، پیچ تخلیه در زیر واترباکسِ مبدل تعبیه می شود.

اما چیلرهایی که دائم کار یا اصطلاحاً صنعتی هستند در تمام طول سال از جمله در فصل زمستان مورد استفاده قرار می گیرند. این موضوعی است که خریدار چیلر، می بایست حتماً به سازنده اعلام کند.

معایب چیلر برای منزل مسکونی چیست؟

مینی چیلر برای منزل مسکونی  تنها یک مزیت دارند و آن هم این است که واحد مسکونی شما را از لحاظ سیستم سرمایشی و یا گرمایشی مستقل می کند. در صورتی که اگر برای کل یک مجتمع مسکونی یا آپارتمان از یک دستگاه چیلر مرکزی استفاده شود، در صورت خرابی و نیاز به تعمیرات، تهویه تمامی واحدها دچار اختلال می شود.

البته اگر کیفیت چیلر مرکزی خوب باشد و توسط سازندگان معتبر و مطابق با استانداردهای روز طراحی و ساخته شده باشد و همچنین سرویس دستگاه به موقع و توسط متخصصین انجام شود، احتمال خرابی در چیلر مرکزی به طور چشمگیری کم می شود.

قبل از هرگونه تصمیم گیری برای خرید چیلر خانگی، باید به مواردی توجه کنید که در ادامه به آن ها می پردازیم.

۱. آیا واقعا چیلر برای خانه ما مناسب است؟

گزینه های متفاوتی به غیر از چیلر برای سرمایش ساختمان های مسکونی وجود دارد. در دسترس ترین آن ها ، کولر آبی است که بر روی تراس یا پشت بام نصب می شود و از طریق کانال هایی ، هوا را به داخل خانه می دمد. کولر گازی و داکت اسپلیت نیز سیستم های رایج دیگری هستند که می توانید انتخاب کنید. باید با توجه به نیازها و انتظارات خود، بهترین را خریداری و نصب نمایید.

– مقایسه چیلر و کولر آبی

چیلر، قدرت کنترل و انعطاف پذیری بالایی در تنظیم دمای هوای خانه را به شما می دهد که با نصب کولر آبی، به هیچ وجه نخواهید داشت. کولر آبی هوای بیرون را مرطوب کرده و به داخل خانه می دمد که در زمانی که هوا آلوده باشد، آلودگی ها و ذرات ریزگرد را نیز وارد ساختمان کرده و می تواند باعث ایجاد مشکلات پوستی، بیماری های ریه، بینایی و گوارشی شود.

کولرهای آبی سیستم ساده تر و هزینه اولیه کمتری دارند. تعمیر و نگهداری آن ها نیز ارزان تر است. کارایی، اطمینان، عمر و پایداری چیلر، به طور شگفت انگیزی، بیشتر است. در خرید چیلر، مشکل مصرف بالا و کمبود آب نخواهیم داشت. اگر چیلر به درستی طراحی و ساخته شده باشد، مصرف برق آن نیز به صرفه است.

در کل، کولر آبی فقط زمانی مناسب است که به دلیل محدودیت بودجه، گزینه دیگری نداشته باشید.

– مقایسه چیلر و کولر گازی (اسپلیت)

اصولا هر چقدر مساحت ساختمان بیشتر شود، استفاده از چیلر منطقی تر،   راحت تر و به صرفه تر است. تنها مزیت کولر گازی نسبت به چیلر، هزینه اولیه آن است که البته با بالا رفتن مساحت ساختمان، کم رنگ می شود. هوای خنک تولید شده در کولر گازی بسیار خشک است که باعث مشکلاتی برای  پوست و ریه می شود. البته می تواند برای مناطقی با رطوبت بالا مناسب باشد.

کولر گازی از دو قسمت یونیت خارجی و یونیت داخلی تشکیل شده است. برای هر واحد حداقل به ۳ اسپلیت، یعنی به ۳ یونیت خارجی نیاز است. حال تصور کنید چه اتفاقی در نصب اسپلیت در آپارتمان ها با تعداد واحد بالا خواهد افتاد.

در عوض چیلر از فن کویل برای انتقال سرمایش به داخل خانه استفاده می کند، یک چیلر می تواند تمام فن کویل های ساختمان را تغذیه کند و در عین حال، هر فن کویل بر روی دمای متفاوتی تنظیم شود. چیلر برای منزل مسکونی

 چیلر برای منزل مسکونی

چیلر برای منزل مسکونی

طول عمر چیلر بسیار بیشتر از اسپلیت و داکت اسپلیت است. در عین حال خدمات کمتری نیاز دارد.

اگر مساحت مجموع فضایی که می خواهید برای آن یک سیستم سرمایش تهیه کنید بسیار کم باشد، اسپلیت می تواند خوب باشد. در شرایط غیر از این، چیلر انتخاب هوشمندانه تری است.

2. کدام نوع چیلر برای خانه مناسب است؟

چیلر خانگی در دو نوع چیلر تراکمی و چیلر جذبی به بازار عرضه می شوند. نوع جذبی قدیمی تر است که محبوبیت خود را از دست داده و فقط در ساختمان های قدیمی که سال های پیش خریداری شده اند، قابل مشاهده است. به دلیل نیاز به سوخت های فسیلی، استفاده از چیلر جذبی برای منازل مسکونی، منسوخ شده است.

چیلرتراکمی نوع مدرن این سیستم است که خود به دو مدل هوا خنک و آب خنک تقسیم می شود. چیلر تراکمی هواخنک به دلیل این که به برج خنک کننده نیاز ندارد، بسیار رایج تر است.

3. مصرف برق چیلر برای منزل مسکونی چقدر است؟

این که چیلر چقدر برق مصرف می کند به کیفیت قطعات، طراحی و تولید آن بستگی دارد. بیشترین مصرف برق مربوط به کمپرسور چیلر است. تعداد و نوع کمپرسورها فاکتور اصلی تعیین کننده خواهد بود. استفاده از تعداد کمپرسور بهینه و نوع مناسب، می تواند هزینه ها را بسیار پایین بیاورد. چالش دیگر، محاسبه میزان هزینه برق هر واحد است. خوشبختانه با استفاده از سیستم های هوشمندسازی BMS، می توان میزان سهم هر واحد از مصرف برق چیلر را مشخص کرد.

4. خدمات پس از فروش، تعمیر و نگهداری  چیلر برای منزل مسکونی

حتما قبل از خرید از معتبر بودن کارخانه تولید کننده مطمئن شوید. بسیاری از برندهای چیلر به صورت کارگاهی  و یا از طریق واسطه تولید می شوند. این تولیدکنندگان معمولا خدمات پس از فروش خوبی ارائه نمی دهند، بعد از مدتی تعطیل می شوند و یا تغییر نام می دهند. حتی ممکن است از قطعات دست دوم برای ساخت چیلر استفاده کنند.

قطعات چیلر خانگی یا مسکونی

چیلرهای خانگی از نظر ساختمانی و محل قرار گیری قطعات به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  • چیلر خانگی یا چیلر برای منزل مسکونی  یک پارچه یا تک فاز: در این نوع چیلر خانگی، تمامی اجزا و قطعاتی که در ادامه به شرح آنها می‌پردازیم در یک محفظه قرار مییرند و چیلر به صورت یکپارچه در محل مورد نظر نصب می‌شود.
  • چیلر خانگی دوپارچه یا دو فاز یا چیلر برای منزل مسکونی : در چیلر خانگی دوپارچه، پمپ و اواپراتور در یک محفظه جدا قرار می‌گیرند که این محفظه برای جلوگیری از یخ زدن اواپراتور در فصول سرد در منزل نصب می‌شود و کندانسور و مابقی قطعات در یک محفظه جدا و بیرون از ساختمان نصب می‌شوند. در این مدل برای اتصال کندانسور به اواپراتور نیاز به لوله کشی از جنس مسی است که هزینه بیشتری را نیاز دارد.

قطعات چیلر خانگی و اجزا سازنده آن شامل موارد زیر است:

بدنه چیلر برای منزل مسکونی

از آن جا که چیلرها در محیط باز نصب می‌شوند، لازم است بدنه آن‌ها در مقابل خوردگی و زنگ زدگی مقاوم باشد؛ به همین علت جنس بدنه مینی چیلرها و چیلر خانگی عموما از ورقه‌های آهنی ضد زنگ است.

چیلر برای منزل مسکونی

 

کمپرسور مینی چیلر برای منزل مسکونی

یکی دیگر از اجزای سیستم چیلر، کمپرسور است، که می‌توان آنرا قلب تپنده چیلرها دانست و مینی چیلرها نیز از این قاعده مستثنی نیستند؛ البته در مینی چیلر‌های خانگی، از کمپرسور‌های اسکرو یا اسکرال استفاده می‌شود؛ این کمپرسور چیلر خانگی، سر و صدای کمتر و توان بیشتری دارد.

کندانسور چیلر برای منزل مسکونی

در چیلر خانگی، کندانسور وظیفه خنک‌سازی دستگاه به کمک جریان هوا را دارد. همان طور که قبلا نیز گفتیم سیستم چیلر خانگی از نوع هوا خنک است.

چیلر برای منزل مسکونی

 

فن چیلر برای منزل مسکونی

از دیگر قطعات چیلرهای خانگی، می توان به فن آنها اشاره کرد؛ فن در مینی چیلر، وظیفه به جریان انداختن هوا در اطراف سیستم چیلر را دارد. به کمک فن، کار کندانسور کامل می‌شود.

چیلر برای منزل مسکونی

 

شیر انبساط در سیستم چیلر

در سیستم چیلر خانگی، یک سیکل تبریدی برای خنک‌سازی هوا وجود دارد. نقش شیر انبساط در این سیکل، عبور مبرد از بخش کندانسور به اواپراتور است.

چیلر برای منزل مسکونی

 

اواپراتور مینی چیلر برای منزل مسکونی

آخرین قسمت تکمیل کننده سیکل تبریدی سیستم چیلر خانگی را کویل حرارتی اواپراتور تشکیل می‌دهد. در اواپراتور عموما از لوله‌های مسی با ضریب انتقال حرارت بالا استفاده می‌کنند. کویل حرارتی اواپراتور به فن کویل‌های ساختمان وصل شده و عمل خنک‌سازی را انجام می‌دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *